נציגות האג"ח של אפריקה ישראל מאיימת לפוצץ הסדר החוב

האיום בא על רקע העיכובים בהשלמת ההסדר • באי-כוחו של מוטי בן משה: "פנייה לביצוע החילוט תגרור נזק חמור"

מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי

נציגות מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל , בראשות בית ההשקעות פסגות וחברת הביטוח מנורה מבטחים, מבקשת לפוצץ את הסדר החוב של החברה עם המשקיע מוטי בן משה, על רקע העיכובים בהשלמתו. אמש העבירו באי-כוחם של נאמן האג"ח וחברי הנציגות, עורכי הדין גיא גיסין ואופיר נאור, בקשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כי יורה על חילוט פיקדונות בסך 100 מיליון שקל, שהעמידו חברות בשליטת בן משה לצורך הבטחת ביצועו של ההסדר.

בבקשה מציינים באי-כוח הנאמן והנציגות כי היא "מוגשת בנסיבות חמורות שבהן הרוכשת (חברת אקסטרה שבבעלות בן משה; ע"כ), שהגישה הצעה לאישור הסדר נושים, חזרה בה מהצעתה והצהירה בפני בית המשפט הנכבד כי 'אין הסדר' כל עוד לא יבוטלו הצווים שהוצאו על ידי רשות המסים במהלך ינואר 2018". בבקשה נטען עוד כי התנהלותו בן משה נגועה בחוסר תום לב, וכי הוא מנסה פעם אחר פעם לבצע מקצה שיפורים בהצעת ההסדר שהגיש בעבר ושאושרה זה מכבר.

נוסף על כך, טוענים הנאמן וחברי הנציגות בבקשתם לבית המשפט כי למרות מאמצים חוזרים ונשנים מצדם להביא לסיום המחלוקות סביב צו השומה שקיבלה אפריקה ישראל מרשות המסים, זמן קצר לפני אישור הסדר החוב, הרי שנותרו מחלוקות פתוחות בין הרשות לבן משה, סביב דרישתו לפריסת תשלומי המס על פני כמה שנים. הם אף מציינים כי לאור פניותיהם העבירה הרשות טיוטה בנוגע להסכמות שהושגו עם בן משה באחרונה. בן משה העביר בתגובה טיוטה מתוקנת, הכוללת "כמות בלתי סבירה של הערות, כשעיון באותן הערות מעלה כי מדובר בהערות שהינן מנוגדות להסכמות בין הצדדים".

בקשת החילוט הוגשה לבית המשפט לאחר שבחודש שעבר אישרו מחזיקי האג"ח ברוב מכריע של כ-99% את הצעת הנאמן והנציגות לדרוש את חילוט הפיקדונות בשל התמשכות המשא ומתן עם בן משה. מנגד, נכשלו הנאמן והנציגות בניסיונם לקבל את הרוב הדרוש (לפחות 75%) להצעת החלטה שמסמיכה את הנאמן לפעול למימוש החזקותיה של אפריקה ישראל בחברת אפריקה נכסים ובחברות המפעילות את כביש 6.

"אין עילה לחילוט הפירעון"

מדובר בסתירה לכאורה, שמונעת לפי שעה מהנאמנים והנציגות את היכולות לבצע פעולות לקידום אלטרנטיבות להסדר שסוכם עם בן משה. באותן הצבעות, זכתה ההצעה לרוב מספק של 81.4% בקרב מצביעי סדרה כ"ח הקטנה, אבל בשתי הסדרות הגדולות כ"ו ו-כ"ז זכתה ההצעה לרוב של 60.7% ו-65.9% בלבד, בהתאמה. עם זאת, מקורבים לנציגות העריכו היום כי במצב הנוכחי ניתן יהיה לקבל את הרוב הדרוש.

מנגד, טוען בן משה כי התנהלות נאמן האג"ח היא שגרמה לעיכוב ולדחייה מיותרים ומזיקים של מועד אישור ההסדר. במכתב שהעבירו אתמול לנאמן האג"ח, מציינים באי-כוחו של בן משה, עורכי הדין רענן קליר ואלון בנימיני, כי אין לנאמן כל עילה לחילוט הפיקדון וכי פנייה לביצוע החילוט תגרור בהכרח נזק חמור.

מהמכתב עולה כי לטענת בן משה, הנאמן הוא זה שגרם לעיכוב מיותר ומזיק, כשדחה ביוזמתו את אסיפות המחזיקים שזומנו לצורך אישור ההסדר, וזאת בניגוד להמלצת בית המשפט. בשל כך, נטען במכתב כי הנאמן גרם בעצמו לכך שלרשות המסים אין דד-ליין לסיום התהליך מולה.

בסביבתו של בן משה מאמינים כי למרות ההתנהגות המזיקה של הנאמן, ניתן לסיים את התהליך בתוך ימים בודדים. זאת, מאחר שההסכמות עם רשות המסים הושגו מזמן, ונותר לסכם נושאי מס שהרשות העלתה בטיוטת ההסכם ששלחה בשבוע שעבר.

אתמול נערכה פגישה נוספת בין הצדדים, ולטענת מקורות שהשתתפו בפגישה, הנושאים שהעלתה הרשות, ובהם הפריסה, הובהרו ונראה שסוכמו. בפגישה השתתפו היועצים המשפטיים של רשות המסים, לצד הדרג המקצועי ברשות, וההסכמות עמם כפופות עדיין לאישור סופי של מנהלים בכירים ברשות. מהפגישה נעדר נאמן האג"ח, אף שלטענת גורמים שנכחו בה, הוא הוזמן אליה.