פנייה לפועלים ולמזרחי טפחות: העבירו מסמכים לוועדת כבל

בנק הפועלים מתבקש להעביר מידע על לא פחות מתשע קבוצות לווים • כל הבנקים הגדולים קיבלו פנייה, אך אין בכוונתם להעביר את המסמכים בנימוק של "סודיות בנקאית"

אריק פינטו / צילום: איל יצהר
אריק פינטו / צילום: איל יצהר

ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים השלימה היום (ד') את שליחת הפניות שלה לחמשת הבנקים הגדולים. הוועדה בראשות ח"כ איתן כבל, הודיעה היום כי שלחה מכתב לבנק הפועלים ולמזרחי טפחות בדרישה לקבל מידע על לווים גדולים עימם עבדו. שליחת מכתבים אלה מצטרפת לפנייה שקבלו בנק דיסקונט, לאומי והבינלאומי בשבועיים האחרונים. הוועדה כבר הודיעה כי הבנק הראשון שיופיע בפניה הוא בנק לאומי בראשות היו"ר דוד ברודט והמנכ"לית רקפת רוסק עמינח. בין הצדדים נעשה ניסיון לתאם מועד, אך הוא טרם נקבע.

בנק הפועלים קיבל את הרשימה הגדולה ביותר של מסמכים להעביר - תשע קבוצות לווים לעומת ארבע בלבד בלאומי. יו"ר בנק הפועלים עודד ערן והמנכ"ל אריק פינטו התבקשו למסור מידע על החוב לחברות ובעלי השליטה שלהן הבאים: קבוצת פישמן של אליעזר פישמן, אפריקה ישראל שהייתה בשליטת לב לבייב, אי.די.בי שהייתה בשליטת נוחי דנקנר, יורוקום שהייתה בשליטת שאול אלוביץ', קבוצת זיסר שהייתה בשליטת מוטי זיסר ז"ל, בני שטיינמץ וקבוצת אלון שבשליטת דודי ויסמן ושרגא בירן. 

גם מזרחי טפחות קיבל פנייה דומה. יו"ר הבנק משה וידמן, והמנכ"ל אלדד פרשר התבקשו למסור מידע על קבוצות פישמן, אפריקה ישראל, אי.די.בי, יורוקום, קבוצת אריסון, קבוצת דלק וקבוצת אליהו וכן מידע על החובות האישיים של העומדים בראשי הקבוצות.

הבנקים מתבקשים להעביר בתוך שבועיים מסמכים הקשורים לאותם אשראים בהם פרוטוקולים של ועדות אשראי ופירוט של הסכמי ההלוואות. ככל הידוע הבנקים אינם מתכוונים להעביר את המסמכים השונים בטענה לסודיות בנקאית, שגם קיבלה גושפנקא משפטית באחרונה בפסק דין של בית המשפט העליון. יחד עם זאת, בבנקים עמלים בימים אלה על נוסח מכתב תשובה שיהיה מכבד וראוי כלפי הוועדה.

לפי הערכות גם אם החומרים לא יועברו, תמשיך הועדה בפעילותה ותסתמך על מידע פומבי רב שקיים בנושא האשראי ללווים הגדולים. את מידע זה מנתחים בימים אלה היועצים החיצוניים של הועדה: פרופ' ניתאי ברגמן, פרופ' אשר בלס ועו"ד רמי תמם.