אולמרט: "היועמ"ש לא ניחן בחוט השדרה שמתחייב מהתפקיד"

לאחר שהזמנתו לכנס לשכת עורכי הדין בוטלה, התקבל ראש הממשלה לשעבר בכנס רואי החשבון באהדה, באולם מלא ותשואות לא מעטות • אולמרט: "ביבי לא יהיה ראש הממשלה הבא"

אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'
אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'

"אני במקרה על היועמ"ש הנוכחי לא דיברתי ואני אומר שאני לא בטוח, שהוא ניחן בחוט השדרה ובנחישות ובעוצמה שמתחייבים מהתפקיד שהוא ממלא. אני לא מתרשם ...שיש לו את היכולת לקבל את ההחלטות שהוא צריך לקבל והיות וזה נוגע לפרשיות שמתנהלות עכשיו יותר מזה אני לא יכול להגיד. למרות שההתרשמות שלי לא מתבססת על שמועות". את הדברים הללו, שנדמה שאינם משתמעים לשתי פנים, אמר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במסגרת ריאיון עם העיתונאי מנחם הורביץ, בכנס לשכת רואי החשבון ה-36 שמתקיים השבוע באילת.

אולמרט לא עצר בלהטיל ספק בראש המערכת המשפטית והצהיר קבל עם ועדה, כי הוא אינו חוזר בו מהמילים הקשות שהטיח בבכירים במערכת המשפט (בעבר ובהווה) ובהם, בין היתר, השופט (בדימוס) דוד רוזן, מבקר המדינה לשעבר מיכה לינדנשטראוס ופרקליט המדינה לשעבר משה לדור.

"כל מילה אמת. אני לא נסוג בי ולא משנה מה. אם לדור רוצה שיתבע אותי לדין מחר בבוקר. אני אמרתי שהוא עבריין פלילי ואני לא משנה ממילתי ואני הסברתי למה ואני לא משנה מהעובדות. ופרקליטת מחוז תל אביב לשעבר (הכוונה לרות דוד הנאשמת בפרשת רונאל פישר - מ' ש') היא לא הדוגמא היחידה. לא מה שהיא עשתה, אלא על איך שחבריה לשעבר הגנו עליה".

אולמרט על פרקליט המדינה: "עבד כי ימלוך"

בריאיון שערך כשעתיים, ציין אולמרט כי הוא "חגג" אתמול שנה לשחרורו מכלא מעשיהו, לאחר שריצה שני שלישי מעונש המאסר שהוטל עליו במסגרת הערעור שהגיש לביהמ"ש העליון (שהקל בעונשו של אולמרט תוך שזיכה אותו משני סעיפים בהם הורשע על ידי השופט רוזן).

הופעתו הפומבית של אולמרט, מגיעה בהמשך לריאיון המתוקשר שנתן לגיל ריבה ובעיקר, לאחר שבוטלה השתתפותו בכנס לשכת עורכי הדין האחרון וזאת, בין השאר, עקב התנגדות של בכירים במערכת המשפט, שסירבו לנאום (ככל הנראה) בסמוך לעבריין מורשע, גם אם אחד שהיה ראש ממשלה ועו"ד.

אולי, זו גם הייתה אחת הסיבות לכך שאולמרט המשיך ב"מצב רוח הקרבי" כלפי מערכת המשפט, כאשר בחר לתקוף את פרקליט המדינה שי ניצן, תוך שהוא מטיל ספק ביושרו ומכנה אותו -"עבד כי ימלוך".

"אני זוכר תכנית טלוויזיה בה השתתפה נשיאת בית המשפט המחוזי בדימוס השופטת הילה גרסטל שהיא אדם ראוי...והיא אמרה על פרקליט המדינה הנוכחי שהוא אינו דובר אמת", אמר אולמרט.

סיבה נוספת ל"בטן המלאה" של אולמרט, היא גם ככל הנראה, ניסיונו של פרקליט המדינה להאשים את אולמרט בניסיון להבריח מסמכים מתאו בכלא: "אם הייתה מתקבלת בקשתו הייתי יושב עוד 8 חודשים בכלא", הוסיף אולמרט.

אז אולי את מערכת המשפט ראש הממשלה לשעבר פחות אוהב, אבל לאחרונה כפי שנחשף בגלובס לראשונה, הפך אולמרט למגשר בסכסוך שנובע מעסקת נשק ובו מעורבים, השר לשעבר רוני מילוא מצד אחד וחברת שינדזה מגיאורגיה מהצד השני. כפי שנחשף בגלובס, שכרו של אולמרט יגיע למאות דולרים עבור כל שעת גישור. אולמרט התייחס בקצרה לפרסום בעניין זה ואישר את הדברים, אך מטבע הדברים ומטבעו של הליך הגישור, לא הוסיף מידע חדש.

אולמרט על אהוד ברק: "סיים את השליחות הציבורית שלו"

בתחילת הריאיון, אמר הורביץ לאולמרט, כי מלבד התמיכה שמקבל ראש הממשלה מ"כל עמך בית ישראל", והתלוצץ עם אולמרט, כי הוא ירד במשקל יותר מדי.

אולמרט טען בתגובה, כי ירידתו במשקל נובעת מאורח חיים בריא שהוא לקח על עצמו, תוך שהוא משתף את הקהל, כי לאחרונה הוא הסכים לעמוד בראש הועדה הציבורית לקיום אורח חיים בריא. זאת, בהמשך לפנייתם של מספר פרופסורים ובהם: מרדכי שני, איתמר רז ושוקי שמר, שביקשו ממנו לקבל את התפקיד.

אולמרט נשאל על נושאים רבים בריאיון הארוך שקיים עמו מנחם הורביץ, ונראה, שכבעבר, אולמרט אינו מפחד להביע את דעתו, על כל נושא, לרבות העימותים השבועיים בגבול עם עזה. בהקשר זה ציין אולמרט, כי לדעתו, צה"ל יכול היה להשתמש באמצעים אחרים, אשר היו יכולים למנוע נפגעים בנפש.

אולמרט גם לא נבהל מכך שהורביץ הטיח בו כי הוא פוגע בחוסנו של צה"ל - "ראש ממשלה לשעבר רשאי להביע את דעתו...יש לי כבוד גדול לצה"ל ...ולצה"ל ולמפקדיו יש כבוד גם אלי והם יודעים למה. תאמין לי", השיב לו.

גם לאהוד ברק התייחס אולמרט, תוך שהוא מנסה לשמור על נימה מפויסת עם הראשון, ולצייר את השני כהישג.

"לא כל אהוד דומה לאהוד אחר. אני מבקש ממך אל תנסה לעמת אותי עם האהוד האחר שהיה ראש ממשלה. אגיד לך כך. ברק עשה מספיק מעשים טובים כדי שלא נעסוק כל הזמן כל היום ובכל הזדמנות בכל היתר. נזכור לו את הדברים הטובים שהוא עשה ולא את הדברים הפחות טובים.

אולם, אולמרט לא היסס לציין כי בעיניו, "אהוד ברק סיים את השליחות הציבורית שלו", אך ציין, כי משפט זה נאמר על ברק, אך ורק בהתבסס על הנתונים שיש לפניו, תוך שהוא מציין "כי ברק לא דיווח לי שיש לו כוונה לחזור להיות ראש ממשלה".

אולמרט: "ביקרתי במדינות שאינן מקיימות יחסים דיפולמטיים עם ישראל"

אולי ברוח המונדיאל נשאל אולמרט לעניין אבטחתו או יותר מדויק בנוגע להיעדר אבטחתו. זאת, בהמשך לפרסומים על כך שטס לעיר סוצ'י שברוסיה, לצפות במשחק בשלב הבתים של המונדיאל (ספרד-פורטוגל למי שתהה) ללא ליווי מאבטחים.

"בשנה האחרונה ביקרתי בכל מיני מקומות ובהם גם מקומות שלא מקיימים יחסים עם מדינת ישראל והסתובבתי וקראתי שהתלוננו על זה שאין עלי אבטחה...אני לא חושב שמגיע לי אות הערכה או הוקרה, על כך שאני לא מאובטח" ציין אולמרט.

כספק עקיצה שנשלחה לכיוונו של ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו, ציין אולמרט " אני גאה מאוד בעובדה שאף אחד מבני משפחתי בכל שלב של חיי בכל התפקידים שמילאתי, אף פעם לא היה מאובטח, גם כשהייתי ראש ממשלה, חלק מילדי עבדו או חיו בחו"ל ולא אובטחו וברוך השם הם בריאים ושלמים".

מכל מקום הוסיף אולמרט, "שהחליטו שצריך לשמור שמרו ושהחליטו שלא צריך לא שמרו".

כנשאל אם קיבל איומים במהלך נסיעותיו לחו"ל, ענה אולמרט באופן שגילה טפח וכיסתה טפחים "אם היו איומים כאלה לא הייתי מדבר עליהם ואם לא היו איומים כאלה וודאי שלא הייתי מדבר עליהם. אני חושב שאין צורך בדברים הללו להגיד את כל מה שיודעים או את כל מה שחושבים".

"ביבי לא יהיה ראש הממשלה הבא"

"בתפקידים מהסוג שאני מילאתי כשאתה בראש הפירמידה. ....ההחלטות שקברניטים צריכים לקבל בד"כ, הם במצבים שאין בהם וודאות ומבלי שאתה יכול לדעת מראש שהתוצאה של מה שאתה רוצה שיקרה יקרה בסופו של דבר".

אולמרט התייחס לימים שעמד ב"ראש הפירמידה" וגם למלחמת לבנון השנייה: "כשנגמרה המלחמה ב 14.8.2006 אמרתי, רבותיי האחריות היחידה של כל מה שקרה האחריות היא שלי. אני שמח שאחרי 12 שנה האחריות הזו, היא אחריות ל...הישג".

לשאלת המראיין, האם ראש הממשלה בנימין נתניהו ימשיך ויכהן גם לאחר הבחירות הבאות וזאת לאור הסקרים האופטימיים, ענה אולמרט, כי "ביבי לא יהיה ראש הממשלה הבא". אולם, לא נראה שאולמרט תופס יותר מדי מהאלטרנטיבות הקיימות והוא סירב לנקוב במחליף.