למה לברון ג'יימס יקבל "רק" 154 מיליון דולר בלייקרס?

חוקי השכר ב-NBA קובעים כי קינג ג'יימס יזכה לשכר נמוך בהרבה מזה שהיה מובטח לו אילו נשאר בקליבלנד • ולמה עמרי כספי שוב חתם על חוזה מינימום?

לברון ג'יימס / צילום: רויטרס
לברון ג'יימס / צילום: רויטרס

בתוך קדחת המונדיאל כמעט נעלם אחד מהמעברים הגדולים בספורט העולמי. כוכב ה-NBA לברון ג'יימס ארז (שוב) את הפקלאות ועזב את קליבלנד לטובת חוזה בן 4 שנים בלוס אנג'לס לייקרס במסגרתו ירוויח 154 מיליון דולר.

החתימה של לברון מציגה שני הבדלים מהותיים בין מבנה השכר ושוק ההעברות הנהוג בארה"ב לבין זה הקיים באירופה. ראשית, בארה"ב אין שוק ההעברות - קבוצה ב-NBA לא רשאית לשלם לקבוצה אחרת עבור רכישת שחקן, מלבד סכום זניח של 3.5 מיליון דולר. כלומר, קבוצות לא יכולות לעשות ביזנס ממכירת שחקנים כמו בכדורגל האירופי.

מצד שני, גם שחקנים לא יכולים לסחוט את בעלי הקבוצות ולדרוש שכר לא מוגבל. ב-NBA קיימות טבלאות שכר שנקבעו במסגרת ההסכם הקיבוצי בין השחקנים לקבוצות שבהן מצוין כמה מותר לשלם לשחקן - ומה שקובע הוא הוותק בלבד. שחקנים טובים ומשמעותיים תמיד ידרשו ויקבלו חוזה מקסימום. במקרה של ג'יימס הוא יקבל את המקסימום המוגדר לשחקן בוותק שלו. כמה? עבור וטרן עם ותק של 10 שנים ומעלה בליגה הסכום המקסימלי לעונה הקרובה עומד על 35.6 מיליון דולר, וכך הוא עולה בכל שנה עד שבמקרה של ג'יימס ייעצר בעונה הרביעית על 41 מיליון דולר. כלומר, זה לא משנה אם קוראים לו לברון ג'יימס או שחקן אחר ברמה הזאת - החוזים תמיד יהיו צמודים לטבלה וזהים מבחינת השווי.

איפה בכל זאת יש משחק קטן? הליגה מנסה לעודד שחקנים שלא לעבור קבוצות ולכן קובעת ששחקן שעובר קבוצה יכול לחתום מקסימום לארבע שנים, כאשר העלייה בשכר בכל שנה מוגבלת ל-5% בלבד. אם ג'יימס היה רוצה להאריך חוזה בקבוצה שבה הוא משחק (קליבלנד) על פי ההסכם הקיבוצי הוא היה זכאי להרבה יותר כסף - חוזה מקסימלי של 5 שנים, עם העלאת שכר של 8% בכל שנה. כלומר, אם היה חותם בקליבלנד על חוזה מקסימום היו מובטחים לו כמעט 207 מיליון דולר - 53 מיליון דולר יותר מאשר ישיג בחוזה עם הלייקרס.

ההסכמים הללו מונעים אמנם משחקנים להרוויח שכר אפילו גבוה יותר, אבל בצד השני הם מגינים על שחקנים כעמרי כספי. כספי שיחתום בממפיס גריזליס נמצא בקטגוריה של שחקנים שחותמים על חוזי מינימום - וגם כאן הליגה קובעת באופן ברור מהו השכר המינימלי שאסור לרדת ממנו, על פי הוותק של השחקן בליגה. מאחר שכספי נכנס לקטגוריה של שחקנים עם ותק של 10 שנים ומעלה בליגה, הוא יוכל ליהנות משכר המינימום לשחקנים בקטגוריה הזאת - 2.3 מיליון דולר לענה.

למה בעיקר משמשים "שחקני שכר מינימום" כמו כספי? ההסכם הקיבוצי קובע שקבוצה שעברה את תקרת השכר רשאית בכל זאת לצרף שחקנים, כל עוד אלו שחקנים עם חוזי מינימום.