מונדיאל | בלעדי

"כאן" הפיק את המונדיאל היקר בישראל: 6.2 מיליון שקל

בתאגיד טוענים כי העלויות גבוהות גם בשל הרצון לשדר ב-4K • כהשוואה, הפקת מונדיאל 2010 של רשות השידור, שבו הוכנסה טכנולוגיית ה-HD, עלתה כ-3.5 מיליון שקל

אולפן המונדיאל בפתח תקווה./ צילום: שלומי יוסף
אולפן המונדיאל בפתח תקווה./ צילום: שלומי יוסף

בתאגיד "כאן" מתחילים להיערך ליום שאחרי מונדיאל 2018, שיסתיים בעוד פחות משבועיים. בינתיים מתברר שהתאגיד לא חסך בכל הקשור לעלויות ההפקה, ולמעשה הפך את מבצע השידורים מרוסיה להפקת המונדיאלים היקרה בהיסטוריה אי פעם בישראל.

ל"גלובס" נודע כי "מזמור הפקות" שזכתה במכרז ההפקה של המונדיאל, תקבל מתאגיד כאן סכום של 6.2 מיליון שקל (פלוס מע"מ). חלק מההסברים של אנשי התאגיד לגבי מחיר ההפקה מנומק, בין היתר, ברצון של התאגיד לשדר את המשחקים ב-4k, מהלך שהוביל לייקור משמעותי בעלויות.

עד כמה יקרה ההפקה בהשוואה למונדיאלים בעבר? עלות הפקת מונדיאל 2010 שנעשתה בזמנו על ידי רשות השידור ושגם בו הוכנסה טכנולוגיית שידור מתקדמת (HD) הסתכמה בכ-3.5 מיליון שקל.

מרכיב מרכזי בהפקה כולל שליחה של ארבעה צוותי שידור לרוסיה, כאשר במהלך המשחקים בזמן שיא נמצאו ברוסיה 14 אנשי הפקה מטעם מזמור. עם תחילת שלבי הנוקאאוט נותרו ברוסיה שני צוותי שידור בלבד המלווים את המשחקים, הכוללים שדר ופרשן (צוות 1: נדב יעקב ואורי אוזן; צוות 2: רמי וייץ ומוטי איווניר) ואיש צוות טכני. עם זאת, משחק אחד שידר תאגיד כאן מהאולפן (Off Tube), לטענתו בשל מגבלה של לוחות זמנים שיצר קושי בפריסת צוותי השידור ברוסיה. ההפקה ואולפן השידור נעשים כולם מאולפני פתח תקווה, אותם שוכרת מזמור. 

יש לציין כי עלות ההפקה מצטרפת לעלויות נוספות, העיקרית בהן היא רכישת זכיות השידור של המשחקים - עליה שילמו תאגיד כאן ורשות השידור 6.35 מיליון אירו.

בסך הכל ישדר התאגיד 53 מתוך 64 משחקי המונדיאל, אחרי שמכר תשעה משחקים לערוץ הספורט ושני משחקים לקשת.

מתאגיד כאן נמסר: "התאגיד קיבל מספר הצעות יקרות משמעותית להפקת השידורים ובחר בזולה מכולן. למעשה אם מקזזים רכיבים אלו, ולמרות שהרשות הפיקה ב-HD (מונדיאל 2010) והתאגיד ב-4k (מונדיאל 2018) העלויות דומות מאוד.

לגבי הצוותים, רוסיה היא המדינה הגדולה בעולם והצורך בארבעה צוותים הוא טכני; חוסר היכולת 'לדלג' בין המיקומים בזמן - כך למשל, שליחה של צוות ליקטריבורג באותו יום והוצאתו משם למחרת הייתה גוררת עלות חריגה במיוחד בשל המורכבות הלוגיסטית. ובהתאם הוחלט מראש לוותר על האופציה הזו. יש להדגיש כי בכל טורניר שכזה שודרו מספר משחקים Off Tube, ואילו הפעם מדובר במשחק אחד בלבד. כבר בשלב זה של המשחקים, ניתן לזהות עלייה גם בנתוני הצפייה בהשוואה לשנים קודמות, 12.3% (2010 ו-2014) לעומת 15% ב-2018".