"מהלכיו של כחלון מחייבים אותי למנוע את קריסת המחלבות"

ביום ראשון צפויה המדינה להגיב לבג"ץ שהוגש על-ידי טרה, שדרשה לעצור את עליית מחיר החלב הגולמי • מנכ"ל משרד החקלאות תומך בבקשה, וטוען כי "המחלבות אינן יכולות לספוג הפסדים כאלה"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

הסערה הפוליטית שמטלטלת את ענף החלב נמשכת: אחרי שבשבוע האחרון הגישו שתיים מהמחלבות הגדולות בישראל - תנובה וטרה - עתירות לבג"ץ שעוסקות בשוק החלב ובהמלצה של ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות לייקר את מחירי החלב המפוקחים ב-3.4%, נראה כי ההכרעה שלה מצפים בענף החלב תיאלץ להמתין לבג"ץ.

ביום ראשון צפויה המדינה להגיב לבקשה למתן צו הביניים בנושא מחיר המטרה שהגישה טרה באמצעות חברת-האם שלה - החברה המרכזית. לידי "גלובס" הגיע המסמך שמציג את עמדת המדינה לבג"ץ מטעם משרד החקלאות, החתום על-ידי מנכ"ל המשרד. ואולם, מסמך זה חושף חילוקי דעות בין המנכ"ל שלמה בן אליהו, לבין היועצת המשפטית שלו. מנכ"ל משרד החקלאות מציג פרשנות לחוק לפיה הסמכות שבידיו לקבוע את מחיר המטרה (החלב הגולמי) אינה טכנית בלבד, וכי יש לקבל את עמדתו לטובת תשובת המדינה לבג"ץ שהגישה טרה.

כך למעשה, דורש בן אליהו כי היועץ המשפטי לממשלה יכריע בין עמדתו שלו לבין עמדת היועצת המשפטית של משרד החקלאות - כך שעמדתו היא זו אשר תוצג על-ידי המדינה בפני בג"ץ. לטענת בן אליהו, "על המדינה לקבל את טענת העותרים בבג"ץ טרה, וזאת כל עוד שר האוצר אינו חותם על הצו המעלה את המחיר המפוקח לצרכן, או כל עוד משרד האוצר לא מסבסד את הגירעונות של המחלבות בשל החלטתו שלא להעלות את מחיר מוצרי החלב המפוקחים".

בן אליהו טוען כי אינו מקבל את עמדתה של היועצת המשפטים של המשרד, לפיה ההחלטה על העלאת מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) אינה בגדר סמכות המנכ"ל כי אם פעילות טכנית בלבד, וזאת כי האחריות לקיום משק החלב הנה באחריותו. הוא מפרט ומזכיר את מטרת החוק שלטענתו הנה "להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו, תוך הבטחת מחירים נאותים ליצרנים, למחלבות ולציבור". בן אליהו טוען כי "ברור למחוקק כי אם למחלבות לא תהיה הבטחת מחירים נאותה", כל פגיעה בהן היא "פגיעה ישירה ברפתנים ובצרכנים", לטענתו, כי "לא יהיה מי שייצר מוצרי חלב במחירים מפוקחים או ישלם לחקלאים בתנאי הפסד".

עוד הוא טוען, כי "כל יום שהמחלבות לא רשאיות להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים, "הן מפסידות כ-400 אלף שקל ליום", וכי סכום זה "יגדל לכמיליון שקל ליום במידה שיפורסם מחיר מטרה מעודכן, שבהכרח יוביל להחלטה נוספת של ועדת המחירים להעלאת המחיר למוצרי החלב המפוקחים". לדבריו, המחלבות אינן יכולות לספוג הפסדים בסדרי גודל כאלה, וכי "ברור כי אלו ינקטו צעדים דרסטיים על מנת לצמצם את נזקיהן".

וכך כותב מנכ"ל משרד החקלאות בהתייחס לשר האוצר, משה כחלון: "אני מכבד את שיקול דעתו של שר האוצר ומבין את מדיניותו, אולם מהלכיו הבלתי צפויים מחייבים אותי למנוע את קריסת המחלבות".