אלשטיין רוכש ני"ע של חברות קבוצת אי.די.בי בכ-30 מיליון ש'

דסק"ש רכשה אג"ח של עצמה בכ-5 מיליון שקל ואג"ח של אי.די.בי בסכום דומה, ואילו אירסה הארגנטינית השקיעה כ-20 מיליון שקל ב-1.36% ממניות דסק"ש

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

איש העסקים אדוארדו אלשטיין מגיב לנפילה החדה במחירי ניירות הערך של החברות מקבוצת אי.די.בי שבשליטתו. ביום חמישי האחרון רכשו חברות שבשליטתו מניות ואיגרות חוב של עצמן ושל חברות אחרות בקבוצה בסכום גבוה של כ-30 מיליון שקל, בניסיון לעצור את המפולת במחירי אותם ניירות ערך.

מדיווחים שהועברו היום (א') לבורסה עולה, כי חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) רכשה ביום חמישי איגרות חוב של עצמה מסדרה י' הארוכה, בתמורה ל-5 מיליון שקל. נוסף על כך השקיעה דסק"ש עוד כ-5 מיליון שקל ברכישת איגרות חוב ארוכות מסדרה ט' ו-י"ד של החברה הקשורה אי.די.בי.

את הרכישות הללו ביצעה הנהלת דסק"ש באמצעות ברוקר מקומי. אלא שבמקביל לכך ביצע הצוות הבינלאומי של אלשטיין מהלך רחב נוסף, כאשר חברת ההחזקות הארגנטינית, אירסה, השקיעה כ-20 מיליון שקל ברכישת 1.36% ממניות דסק"ש.

את הרכישות הללו ביצעו כאמור בקבוצה אחרי נפילה חדה במניות חלק מהחברות התפעוליות, שגררה אחריה גם נפילה חדה בחלק מסדרות האג"ח הארוכות של חברות ההחזקה. כך, למשל, ירדו מתחילת השנה מניותיהן של סלקום , נכסים ובנין  וכלל ביטוח  ב-43%, ב-20% וב-15%, בהתאמה. כתגובה לכך, צנחה אג"ח דסק"ש י' ב-12%, ואילו אג"ח אי.די.בי ט' ו-י"ד קרסו ב-28% וב-13%, בהתאמה.

נפילות אלו הובילו את אג"ח דסק"ש י' לתשואה שנתית של 7%, ולחברה מזומנים בקופה בהיקף של יותר מ-2.4 מיליארד שקל, שיאפשרו לה לשרת את חובותיה לתקופה של ארבע שנים לפחות. במקביל, אג"ח אי.די.בי י"ד נסחרה היום לפי תשואה שנתית לפדיון של 8.7%, למרות שלמחזיקים בה יש שיעבוד מלא על 76.6% ממניות דסק"ש. אג"ח ט', אשר לה אין שיעבודים כלל, נסחרת לפי תשואה גבוהה עוד יותר של 13.8%.

אירסה היא חברה בשליטת אלשטיין שנסחרת בארגנטינה ובוול סטריט לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. אירסה שולטת בחברת דולפין נדרלנדס, שמחזיקה במלוא הבעלות על אי.די.בי. נוסף על כך, שולטת דולפין נדרלנדס גם בחברת דולפין איי.אל, שמחזיקה ב-76.56% ממניות דסק"ש. מניות אלו משועבדות לטובת אי.די.בי כנגד איגרת חוב, ודיבידנדים שתשלם דסק"ש לאורך השנים לדולפין איי.אל מתוכננים לשמש לפירעון אג"ח זו.

כך, הדיבידנדים מדסק"ש מהווים עדיין את אחד משני המקורות העיקריים של אי.די.בי לפירעון חובותיה למחזיקי האג"ח שלה, יחד עם התמורות המתקבלות ממכירת מניות כלל ביטוח. אלא שהנפילה במחיר מניית כלל ביטוח מתחילת השנה גרעה כ-170 מיליון שקל משווי מניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי. נוסף על כך, שחקו הנפילות בסלקום ובנכסים ובניין את הערך הנכסי הנקי של דסק"ש במאות מיליוני שקלים.

עם זאת, בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש החליטו כנראה שהמחירים הנוכחיים בשוק מהווים הזדמנות השקעה, ולכן בחרו לרכוש את איגרות החוב של החברות, במהלך שאמור גם לחזק את ביטחון המשקיעים בשוק. דסק"ש ביצעה באחרונה עוד שני מהלכים גדולים, כאשר מכרה מניות שופרסל ב-854 מיליון שקל, והשקיעה 146 מיליון שקל בגיוס ההון של סלקום.