דיווח: אנרג'יאן תתחיל לייצא גז ישראלי מכריש ותנין לקפריסין

החברה ממתינה לאישור מקפריסין כדי להתחיל לבנות צינור גז מהאסדה אל האי • מדובר בכמות קטנה, אך בשוק פוטנציאלי נוסף לגז הישראלי

אסדה צפה של אנרג'יאן / מתוך אתר החברה
אסדה צפה של אנרג'יאן / מתוך אתר החברה

האם הגז הישראלי יגיע לקפריסין? על פי הדיווחים בסוף השבוע בסוכנות הידיעות רויטרס, ערוץ יצוא נוסף של הגז טבעי עשוי להיפתח בקרוב: חברת אנרג'יאן היוונית, בעלת המאגרים כריש ותנין, ממתינה לאישור מקפריסין להקמת צינור גז מישראל מהאסדה הצפה (FPSO) לקפריסין. מדובר בכמויות קטנות יחסית של הגז - 0.5-1 BCM בשנה, פחות ממה שישראל מייצאת כעת לירדן, אבל אם המהלך ייצא אל הפועל תהיה לו חשיבות רבה למשק הגז הישראלי בשל פתיחת שוק פוטנציאלי נוסף.

על פי סכנות הידיעות, החברה ממתינה כעת לקבלת אישור רשמי לבניית הצינור מחברת Greek Oil and Gas. מנכ"ל אנרג'יאן, מתיאס ריגס, אמר לרויטרס: "הגשנו את ההצעה שלנו בשבוע שעבר למכור גז מהאסדה הצפה לקפריסין".

גורמים מקורבים לאנרג'אן אמרו היום (ב') בשיחה עם "גלובס" כי מחיר ההצעה נע סביב 6 דולר ליחידת חום - מחיר דומה לזה שנסגר בחוזה יצוא הגז מהמאגרים תמר ולוויתן שבבעלות יצחק תשובה ל"דולפינוס" המצרית.

ואולם, יש לו מעט סימני שאלה סביב הדיווח לגבי היצוא הפוטנציאלי לקפריסין. המרחק בין האסדה הצפה לבין מיקום קבלת הגז, בחוף הדרומי של קפריסין, הוא כ-200 קילומטר. היות שמדובר בכמויות קטנות של הגז, מתעוררת תהייה באשר לכדאיות של בניית הצינור התת-ימי במים העמוקים, שכרוכה בעלות גבוהה.

השאלה הנוספת שכדאי לשאול כבר בשלב זה היא מאיפה יגיע הגז. המאגרים כריש ותנין מכילים יחדיו כ-67 BCM גז טבעי, כמות שכולה מיועדת לשוק הישראלי, בעיקר ליצרני החשמל הפרטיים. על פי הגורמים המקורבים לחברה ייתכן שחלק מהאופציות המופיעות בחוזים לא יתממשו, וגם כאמור מדובר בכמות קטנה יחסית. בנוסף לכך, על פי הערכות של החברה, במאגרי כריש ותנין קיים פוטנציאל לכמות נוספת של גז טבעי שעשויה להיות כפולה מהמדווח - דבר שטרם הוכח.

לפני כשבועיים דווח ב"גלובס" כי אנרג'יאן תתחיל בקידוחים במים הכלכליים של ישראל וכי קידוח האקספלורציה הראשון יתבצע בבלוק כריש צפון. בנוסף, אנרג'יאן הודיעה על בחינת קידוחים נוספים - בכריש מזרח ובבלוק 12, בו זכתה החברה במכרז רישיונות החיפוש של משרד האנרגיה לפני למעלה מחצי שנה. על פי החברה, מטרת קידוח האקספלורציה בכריש היא "למצות את כל המשאבים הקיימים" של החזקה.

המשק הקפריסאי לא צורך כיום גז טבעי כלל, אף שכבר לפני שמונה שנים התגלה במימי קפריסין מאגר אפרודיטה שטרם פותח. בבדיקות שנערכו לאחר התגלית התברר כי מדובר במאגר המכיל כ-100 BCM גז טבעי, כמות דומה לזו של מאגרי כריש ותנין וכשליש מכמות הגז במאגר תמר.

הגז הטבעי במאגר יכול לספק את צרכי קפריסין לשנים ארוכות אך נשאר במעמקי הים. בהיעדר גז, נאלצים תושבי קפריסין לייצר חשמל באמצעות סולר ומזוט, הנחשבים למזהמים ויקרים. תעריף החשמל בקפריסין עומד על כ-90 אגורות לקוט"ש, כמעט כפליים מהתעריף הישראלי.