עלייה של 10% בהיקף העסקאות בשוק הדיור בחודש מאי

מדובר בעלייה שקוטעת רצף ארוך של ירידה בעסקאות שנרשם בשנתיים האחרונות, כל לפי סקירת הכלכלן הראשי באוצר • בחודש מאי נרכשו 9,200 דירות ברחבי הארץ, 660 מהן נרכשו במסגרת מחיר למשתכן • מדריך משכנתא

דירה למכירה/ צילום: שאטרסטוק
דירה למכירה/ צילום: שאטרסטוק

בחודש מאי נרכשו 9,200 דירות ברחבי הארץ, 660 מהן דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן. מדובר בעלייה בהיקף העסקאות בשיעור של כ-10% (כולל עסקאות מחיר למשתכן) ועליה בשיעור של כ-8% בעסקאות שוק חופשי. כך, עולה מסקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר אודות ענף הנדל"ן למגורים שפורסמה הבוקר (ג'). מדובר בעלייה משמעותית בהיקף העסקאות שקוטעת רצף ארוך של ירידה שנרשם בשנתיים האחרונות.

"בכך נבלם רצף הירידה המתמשך במספר העסקאות שנמשך מאז אוגוסט 2016", כך בסקירה. עוד על פי הנתונים, הגידול בעסקאות מתמקד בשלושה אזורים - ירושלים, נתניה ורחובות, כאשר באוצר סבורים כי בשני הראשונים מדובר בגידול בעסקאות שנובע מעלייה במכירות משקיעי הנדל"ן באזורים אלו ואילו ברחובות מעלייה במכירות משפרי הדיור. כך או כך, מדובר בנתון משמעותי שמתחדד לאור העובדה שבמאי נמכרו יחסית מעט דירות מחיר למשתכן, זאת לעומת חודשים קודמים. עם זאת, חשוב לציין שמדובר בעלייה בהיקף העסקאות ואין משמעותה עלייה במחירים. באוצר מתייחסים לכך וכותבים כי להערכתם עלייה בהיקף המכירות מלווה גם בהפחתה במחיר.

בכל הנוגע למכירת דירות חדשות, גם כאן נתוני האוצר מעידים על עלייה. במאי נמכרו 2,500 דירות חדשות, 14% יותר מהנתון שנרשם במאי 2017. מדובר בעלייה משמעותית, אולם היא כוללת גם את עסקאות מחיר למשתכן, ובלעדיהן עלייה זו מתמתנת לכ-4% בלבד. עוד על פי הנתונים, העלייה ברכישת דירות חדשות נרשמה בעיקר באזור המרכז ואזור רחובות בעוד ירידה בהיקף העסקאות נרשמה באזור חדרה ובאזור באר שבע. 

כאמור, באוצר סבורים שהגידול במכירת דירות חדשות נובע בין היתר מתקופת ההאטה הארוכה שהשפיעה על הקבלנים: "ממצאים אלו עשוים להעיד כי לפחות אצל חלק מהחברות הגדולות הצורך בתזרים מזומנים מתחיל לתת את אותותיו בקביעת רמת המחירים". חשוב להדגיש כי הסקירה אינה כוללת דוגמאות המעידות על שינוי במחירים, אולם בתקופה האחרונה נראה היקף המבצעים של חברות הנדל"ן עלה מדרגה ולא מן הנמנע שלצד מקומות בהם מכירת הקבלנים לא גוררת שינוי מהותי במחיר המחירון, יש גם קבלנים שהתקופה האחרונה הקשתה עליהם את המשך הפעילות, מה שגורר הורדת מחיר. מצד שני, העלייה בהיקף העסקאות עשויה לנבוע גם מהתייאשות של זכאי מחיר למשתכן וירידה מהגדר.

משקיעי הנדל"ן עדיין משקפים פעילות נמוכה בשוק כאשר במאי 2018 נרכשו על ידם 1,300 דירות, 7% פחות בהשוואה למאי 2018. מכירות המשקיעים לא רשמו שינוי מהותי למעט באזור ירושלים שבו נרשם גידול חד במכירות בשיעור 24%. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2016, כך על פי הסקירה.

גם רוכשי דירה ראשונה הגבירו את קצב הרכישות כאשר בחודש הנסקר נרשמה עלייה בשיעור 12% ברכישות במחירי שוק ללא מחיר למשתכן. עלייה משמעותית נרשמה בעיקר בירושלים וברחובות, ועל פי האוצר הסיבה לכך היא בין היתר מכירה מוגברת של משקיעים ומשפרי דיור באזורים אלו. גם היקף הרכישות של משפרי הדיור רשם עלייה בשיעור 9%. וגם כאן מדובר בהתאוששות מרצף ירידות שנרשם בקרב משפרי הדיור מאז פברואר 2017.