מיילן חתכה את מחיר הקופקסון; בתעשייה לא מבינים למה

מיילן לא הצליחה לנגוס בנתח משמעותי משוק תרופת המקור של טבע, ומשנה אסטרטגיה • חתכה את המחיר ל-1,900 דולר בחודש, לעומת 5,800 דולר לקופקסון המקורי של טבע

משרדי חברת טבע / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משרדי חברת טבע / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בסוף השנה שעברה קיבלה חברת התרופות מיילן אישור לשווק את הגרסה הגנרית שפיתחה לתרופה המקורית של טבע, קופקסון. בחודשים שחלפו מאז, מיילן לא הצליחה לנגוס בנתח משמעותי משוק הקופקסון לטרשת נפוצה, וכעת היא משנה אסטרטגיה, ומפחיתה בחדות את מחיר התרופה. לפי סקירה שערך ד"ר רוני גל, אנליסט ב-Berstein, מיילן חתכה את המחיר הקטלוגי לקופקסון הגנרי שלה ב-62% - מ-5,000 דולר בחודש ל-1,900 דולר. גל מציין כי הקופקסון המקורי של טבע נמכר ב-5,800 דולר, ומתקשה למצוא הסבר הגיוני למהלך הדרסטי בו נקטה מיילן.

"האסטרטגיה הקלאסית לתחרות מתונה היא לקבוע את מחיר הרכישה הסיטונאי (WAC) קרוב למחיר של יצרנית תרופת המקור, ולספק הנחות", כותב גל. לדבריו, זאת הייתה האסטרטגיה הראשונית של מיילן, כשקבעה את המחיר החודשי על 5,000 דולר. "מיילן השיגה רק נתח צנוע בעזרת האסטרטגיה הזאת (15%-20% משוק הקופקסון), בשל מספר סיבות", מוסיף גל ומציין את התחרות מצד טבע, בצד ההנחות והפצה של הקופקסון באמצעות ערוצי הפצה של PBM (המפיצים תרופות למבטחים השונים). מעבר לצעדים שנקטה טבע, גל סבור שאי-הצלחתה של מיילן לקחת נתח שוק גבוה יותר נבעה בין היתר מדאגות של המבטחים בנוגע לזמינות התמיכה במטופלים בקופקסון הגנרי, ומנטייה של המטופלים והרופאים להעדיף את התרופה המקורית על-פני הגרסה הגנרית.

גל כותב שערך בדיקה בקרב שחקנים רבים בתעשייה בניסיון להבין את הפחתת המחיר של מיילן. "נאמר לנו שבמערכת הנוכחית, לשינוי הזה אין שום הגיון מסחרי", הוא כותב, וזאת משום שהקופקסון המקורי של טבע ניתן למעשה בחינם לתוכנית הביטוח הממשלתית Medicaid. גל מגיע לשתי סיבות אפשריות להורדת המחיר. הראשונה היא שמיילן עשתה זאת כתגובה ללחץ ממשלתי: "הספקולציה היא שמיילן החליפה את ההנחה בתמורה להטבה במקום אחר - כלומר, בתחום הביוסימילר, Advair או חקירת ה-EpiPen". סיבה שנייה שהוא מציין היא כוונה של מיילן להפחית מחירים בשוק הקופקסון, במטרה לפגוע ברווחי טבע: "מיילן רואה את עצמה כמתחרה בטבע על כספי המשקיעים. היא מסמנת ליצרני תרופות מקוריות מורכבות אחרות, שהיא מוכנה לשחוק את מחירי השוק אם לא יוותרו על נתח הוגן בשוק", מסכם גל. למרות המהלך של מיילן, גל לא משנה את המלצתו למניית טבע או את מחיר היעד, וממשיך להמליץ על המניה ב"תשואת שוק" במחיר יעד של 26 דולר, כ-7% מעל המחיר הנוכחי של מניית טבע.

השקה חדשה לטבע בארה"ב: תרופה לקוליטיס

טבע  , בניהולו של קאר שולץ, נסחרת במקביל בבורסות ניו-יורק ותל-אביב ושווי השוק שלה הוא 24.7 מיליארד דולר, אחרי עלייה של 117% במניה מהשפל אליו נפלה בנובמבר האחרון, אך עדיין נמוך ב-21% ממחיר המניה לפני שנה. טבע דיווחה אתמול על השקת תרופה גנרית חדשה בארה"ב, (Uceris (budesonide המיועדת לטיפול בקוליטיס כיבית קלה עד בינונית. מדובר בטבליות בשחרור מושהה במינון של 9 מ"ג שמיוצרת במקור על-ידי חברת Valeant, ומכירותיה השנתיות בארה"ב הן כ-196 מיליון דולר.

"ההשקה של טבליות budesonide בשחרור מושהה מהווה תוספת חשובה לפורטפוליו הגנרי של טבע", אמר ברנדן או'גריידי, סמנכ"ל בכיר, מנהל החטיבה המסחרית בצפון אמריקה. "אנחנו ממשיכים להתמקד בהבאת טיפולים גנריים ברי השגה עבור המטופלים שלנו, כולל אלו החיים עם תופעות כרוניות המלוות אותם לכל חייהם, כמו קוליטיס כיבית".