החברה לישראל במו"מ לקנות אופציות רכישה לעד 3.7% מבזן

העליות היום משלימות קפיצה שבועית של כ-8% במניות בזן, שעדכנה בימים האחרונים על כניסתו של תקן חדש העשוי לשפר את מרווחיה

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, עדכנה אמש על מו"מ שהיא מנהלת עם גוף פיננסי בינלאומי להתקשרות בהסכם לקנות ממנו אופציות רכישה (call) של עד 3.7% ממניות החברה הבת בזן. בחברה לישראל ציינו, כי במקרה שבו המו"מ יבשיל לכדי הסכם, תקופת המימוש הצפויה של האופציות תחל תוך כשנה וחצי מהיום, ותימשך על פני תקופה של כשנה וחצי נוספות, בכמה מועדי מימוש.

החברה לישראל מחזיקה היום בכ-33% ממניות חברת בתי הזיקוק, בשווי שוק שעמד הבוקר על כ-1.65 מיליארד שקל. נוסף על כך מחזיקה החברה לישראל בכ-46% ממניות יצרנית הדשנים כיל, בשווי שוק המתקרב ל-10 מיליארד שקל. העסקה הנרקמת במניות בזן מגיעה כשנה לאחר שהחברה לישראל מכרה כ-4% ממניות בזן  (128 מיליון מניות) תמורת כ-200 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של כ-1.5 שקל - דומה לשוויה הבוקר.

שווי השוק של סל המניות המקסימלי הכלול באופציה עמד הבוקר על כ-185 מיליון שקל, ומניית בזן הגיבה לעדכון בטיפוס שעמד בשעות הצהריים על כ-4%. שוויה של בזן עומד על כ-5 מיליארד שקל, אחרי שמנייתה שמרה על יציבות מתחילת השנה.

העליות היום משלימות למניית בזן קפיצה שבועית של כ-8%, כשטרם העדכון על אודות העסקה של בעלת השליטה במניות בזן, עדכנה חברת האנרגיה בימים האחרונים על כניסתו של תקן חדש לתוקף, הקשור לדלקי תדלוק ימי, ועשוי לשפר את מרווחיה.

"התקן החדש יביא לשיפור במרווחים"

עיקר פעילותה של בזן מתרכז בתעשיית זיקוק הנפט (בעיקר סולר ובנזין), ורווחיותה מושפעת ממרווח הזיקוק - ההפרש בין מחירם של מוצריה לבין מחירי חומרי הגלם שהיא רוכשת כדי לייצר אותם.

לפי העדכון של בזן בנושא, בתחילת שנת 2020 ייכנס לתוקף תקן חדש לתכולת גופרית בדלקי תדלוק ימי, שיוריד את שיעורה המרבי במזוט הימי ל-0.5%, לעומת 3.5% כיום.

בבזן העריכו, כי החברה "עשויה ליהנות משיפור במרווחים, בעיקר בשנים הראשונות שלאחר כניסת התקן לתוקף, נוכח יכולתה לייצר סולר בשיעורים גבוהים", וההערכה היא כי היקף השפעת כניסתו של התקן לתוקף על מרווחי הזיקוק שלה יעמוד על תוספת "בטווח שבין אפס עד ארבעה דולרים לחבית".

היערכותה של בזן לשינוי בתקן "צפויה להתבסס על ניצול המורכבות והגמישות של מתקני הזיקוק המאפשרים להתאים אל סל הגלמים לשינויים הצפויים", ובבזן ציינו כי החברה תוכל "להתאים את פעילות הזיקוק לתנאי השוק וצרכיו באותו מועד, מבלי לבצע השקעות במתקניה".

לירן לובלין, אנליסט האנרגיה של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמר כי "עלייה של 1 דולר במרווח שווה במונחים שנתיים לבזן כ-60 מיליון דולר, מה שממחיש את המשמעות של העדכון האחרון שלה". לדברי לובלין, "בזן נסחרת כרגע במכפיל אטרקטיבי קדימה, כך שגם בהנחה שהמרווחים קדימה לא יתרחבו, מדובר בתמחור נוח ומחיר היעד שלנו למניה הוא 1.9 שקל".

מחזיקת מניות גדולה נוספת בבזן היא חברת פטרוכימיים שבשליטת דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין, עם 15.5% מהונה. מניית פטרוכימיים הגיבה היום לעדכון בדבר העסקה של החברה לישראל, בזינוק שהגיע בשעות הצהריים לכ-15%, ובכך השלימה קפיצה שבועית המתקרבת ל-30% על רקע העדכון הקודם של בזן. אולם שוויה של החברה עדיין מצומק, ועומד על קצת יותר מ-20 מיליון שקל, ומתחילת השנה מציגה המניה תשואה שלילית ניכרת, שעומדת כעת על כ-15%.