האם פייסבוק דיווחה כראוי על פרשת קיימברידג' אנליטיקה?

הרקע לחקירת ה-SEC הוא פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה מידע של עד 87 מיליון משתמשים הועבר ללא ידיעתם ורשותם בידי חברת הייעוץ הפוליטי שסייעה לטראמפ, במה שהפך למשבר התדמיתי הגדול בתולדות פייסבוק

מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

רשות ני"ע האמריקאית ( SEC ) חוקרת אם פייסבוק הזהירה כראוי את משקיעיה שמפתחים וגורמים חיצוניים נוספים השיגו מידע על משתמשיה ללא אישורם, תוך הפרת תנאי השימוש של הרשת החברתית - כך דיווח אמש (ה') ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים המקורבים לנושא.

הרקע לחקירה הוא פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה מידע של עד 87 מיליון משתמשים הועבר ללא ידיעתם ורשותם בידי חברת הייעוץ הפוליטי שסייעה לטראמפ, במה שהפך למשבר התדמיתי הגדול בתולדות פייסבוק. בתחילת החודש דווח כי הפרשה, שנחקרה פלילית מאז התפוצצה במרץ, נמצאת בחקירת ה-SEC וה-FBI .

לפי הדיווח הנוכחי, ה-SEC ביקשה מפייסבוק  מידע במטרה להבין עד כמה החברה ידעה על השימוש שעשתה קיימברידג' אנליטיקה בדאטה, וכן אם פייסבוק ניתחה את הסיכון שהיא ניצבת בפניו אם מפתחים בפלטפורמה יחלקו מידע עם גורמים אחרים, תוך הפרת תנאי השימוש בה. ב"ג'ורנל" מציינים כי ככל הידוע, החקירה בנוגע לפייסבוק נמצאת בשלביה הראשוניים, וקיימת אפשרות שתיסגר ללא צעדי אכיפה נגדה.

ואולם, אין ספק שמדובר בהתפתחות מדאיגה מבחינת פייסבוק: בניגוד לגופי פיקוח על פרטיות שלרוב מסתפקים בהטלת קנסות זעומים (השבוע נקנסה פייסבוק בחצי מיליון ליש"ט בידי הרשות הבריטית), רשות נ"יע נחשבת לרגולטור קשוח בהרבה, שיכול לפגוע בצורה משמעותית יותר ברשת החברתית. פייסבוק וה- SEC סירבו להגיב לפרסום.