רשות שוק ההון מחייבת בדיקה בהר הביטוח לפני מכירת ביטוח

חוזר חדש של רשות שוק ההון מנסה למנוע מצב של כפל ביטוח • סלינגר: "תופעת הביטוחים הכפולים בעייתית ואינה שקופה לציבור הרחב"

דורית סלינגר, הממונה על רשות ההון, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר
דורית סלינגר, הממונה על רשות ההון, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר

החל מחודש אוקטובר הקרוב כל הליך צירוף מבוטח לביטוח חדש ייעשה רק לאחר שתיעשה בדיקה מול אתר הר הביטוח של רשות שוק ההון, על מנת למנוע מצב של כפל ביטוח לא רצוי. כך קובעת רשות שוק ההון, בראשות דורית סלינגר, בחוזר מתוקן בעניין "צירוף לביטוח".

במסגרת החוזר החדש מסבירה רשות שוק ההון כי "השלב הראשון במסגרת הליך התאמת הצרכים למועמד לביטוח יכלול בדיקה של רשימת מוצרי הביטוח הקיימים ברשותו וזאת על ידי שאילתה באתר הר הביטוח, על מנת למנוע מצב שבו מוצעים למבוטח מוצרים דומים למוצרים הקיימים ברשותו ואינם נדרשים לו".

כמו כן, הרשות קובעת כי מידע אגב הליך מכירה שהגיע כאמור למשווק - סוכן ביטוח או עובד חברת ביטוח - לא יישמר לשימוש עתידי. "גורם משווק או מי מטעמו לא יעשה שימוש באתר הר הביטוח עבור אדם מבלי שקיבל הרשאת שימוש פרטנית" וש"גורם משווק או מי מטעמו לא יחזיק במידע שמסר לו מבוטח אגב מתן הרשאת שימוש פרטנית, ולא יעשה במידע שימוש לאחר שפג תוקף אותה הרשאה". מדובר בתיקון לחוזר משנת 2016, ושכולל גם הנחיות לגבי פירוט לגבי אופי הפרמיה (משתנה או קבועה, למשל) כבר בעת ביצוע הביטוח.

ברשות שוק ההון מפרטים כי מדובר בצעד שנועד לסייע בסוגייה בעייתית בשוק, אותה האירה הרגולציה לפני זמן קצר: 6.5 מיליון פוליסות ביטוח כפולות. לא אחת נדרשת הכפילות מבחינה מקצועית, ואולם במקרים רבים מאוד מדובר במכירה עודפת של ביטוחים כפולים, לעתים באותה חברה. על כך אומרת היום סלינגר כי "תופעת הביטוחים הכפולים בעייתית ואינה שקופה לציבור הרחב. שימוש באתר הר הביטוח בעת צירוף לביטוח, יאפשר להימנע מכפל ביטוחים".

על כן, עתה מודיעה הרשות כי "חל איסור על חברות וסוכני הביטוח למכור מוצר ביטוח לאדם שמחזיק ברשותו מוצר ביטוח דומה, אלא אם אישר לבטל את המוצר הדומה, או לחילופין הביע רצונו לשלם על שני המוצרים לאחר שנמסרה לו הודעה על המשמעות של כפל הביטוח" כש "במטרה לוודא כי לא קיים מוצר ביטוח דומה, הממונה מחייבת את חברות הביטוח וסוכני הביטוח לבצע בדיקה באתר הר הביטוח טרם המכירה, ולאפשר למבוטח לבחור האם להציג לחברה או לסוכן את רשימת מוצרי הביטוח שברשותו או להעניק הרשאה חד פעמית לשימוש בהר הביטוח. מהלך זה צפוי להגביר את השקיפות בתהליך מכירת מוצר הביטוח ".