גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבעלים של "אינווסטק" שקרסה: "נקלעתי למעגל שוטים"

דוח המפרקים הזמניים של חברת האלגו-טריידינג מתאר את גרסתו של הבעלים עדי מרכדי לקריסה: "ניסיתי להציל את כספי המשקיעים, אך בור ההפסדים הלך וגדל" ● המפרקים: "התמונה המצטיירת מעלה שאלות חריפות הדורשות חקירה ובירור מעמיק"

איך ייתכן שמתוך סך של 12 מיליון דולר שהשקיעו 150 משקיעים, נותרו רק מיליון שקל בודדים? והאם מדובר בקריסה עסקית או בחשד לתרמית בדומה לפרשת קריסת "יוטרייד" של אביב טלמור שפעלה בזירת האלגו-טריידינג (מסחר רובוטי ללא התערב אדם)? אלה הן החידות שמנסים לפצח בימים אלה שני המפרקים הזמניים שמונו לחברת "איי. ג'י אינווסטק טכנולוגיות" בבעלות עדי מרדכי ושחף הרטמן, שקרסה לפני כשבועיים.

"התמונה המצטיירת עד כה מעלה כמובן שאלות חריפות הדורשות חקירה ובירור מעמיק", כותבים המפרקים הזמניים בדוח ראשוני שהגישו אתמול (א') לבית המשפט המחוזי בת"א וכן מציינים כי בכוונתם לחקור את הדורש חקירה ובירור, "ובכלל זה את מהלך הכספים בחברה עד לקריסתה וכן את שאלת האחריות של גורמים שונים למצבה העגום של החברה ומשקיעים".

מהדוח שהוגש עולה, כי בעוד המשקיעים שביקשו את פירוק החברה העלו נגד מרדכי והרטמן טענות חמורות להונאה, זיוף מסמכים וגזילת כספים מתאר מרדכי תמונת מצב שונה בפני המפרקים, ולפיה: בשל הפסדים עסקיים בקרן גידור שהקים, הפנה את כספים של משקיעים שנותרו לאפיקים מסוכנים יותר במטרה לעשות כסף מהיר, ללא ביטחונות, אך במקום רווחים נוצרו הפסדים חריפים יותר. כל אלה הוסתרו מהלקוחות. כך, לדבריו, נקלע למעגל שוטים, אגב ניסיונות "להציל את כספי המשקיעים", הלך וגבר ההפסד, הבור הלך והעמיק, עד שכל הכספים שהיו ירדו לטמיון.

לשאלה אם נעשתה הונאת פונזי באינווסטק - החזר כספי משקיעים ותיקים מכספים חדשים שגויסו - השיב מרדכי כי הכספים למשקיעים שביקשו לסגור את חשבונותיהם, הוחזרו מחשבון הנאמנות שאמור היה להגן על כספי כל המשקיעים. גרסה זו, משמשת, כך נראה, גם כגרסת ההגנה שמסר מרדכי בחקירתו במשטרה בחשד לתרמית משקיעים על רקע קריסת החברה.

כפי שנחשף ב"גלובס", אינווסטק נקלעה להליכי פירוק לפני כשבועיים, כאשר במסגרת בקשת הפירוק שהוגשה נגד החברה העלו משקיעים טענות חמורות נגד בעלי החברה, ובהם טענות להונאת לקוחות, זיוף מסמכים והעלמת כל כספי המשקיעים; עוד נחשף ב"גלובס", כי במקביל לבקשת הפירוק פתחה המשטרה בחקירה גלויה נגד החברה, וביצעה מעצרים, חקירות וחיפושים בבית חשודים בהונאת משקיעים.

עיקרי פרשת אינווסטק

הפקדת כספים בחשבון נאמנות

בדוח הראשוני שהגישו אתמול, מתארים המפרקים הזמניים בהרחבה את השתלשלות האירועים שהובילו להפסדי העתק ללקוחות מנקודת מבטו של אחד הבעלים, מרדכי. וכך הוא סיפר: אינווסטק פעלה בתחום האלגו-טריידינג והתהדרה במנגנון נאמנות שנועד להבטיח את כספי המשקיעים, באופן ש-70% מכספי ההשקעה מופקדים בחשבון נאמנות. לפי גרסת מרדכי, במועד הקריסה היו קיימים כ-150 משקיעים שההיקף הכולל של השקעותיהם עמד על כ-12 מיליון דולר; ובהתאם להתחייבות החברה, היה אמור להיות בחשבון הנאמנות סך של כ-8.4 מיליון דולר. אולם בפועל, במועד הקריסה היה בחשבון הנאמנות סך של כמיליון שקל בלבד.

לפי הגרסה של מרדכי, עד סוף שנת 2015 החברה התנהלה כשורה. תחילה החברה הייתה קשורה בהסכם נאמנות עם "זיו-האפט חברה לנאמנויות ואחזקות", שעל פיו 100% מכספי המשקיעים הופקדו בחשבון הנאמנות שנוהל בחברת זיו-האפט. אולם באפריל 2015 אינווסטק החליפה את חברת הנאמנות והתקשרה בהסכם נאמנות עם יובנק. לפי הנטען, הוצג למשקיעים כי כספם יופקד תחילה ב-"חשבון מעבר" שניהלה בבנק מזרחי, כי 70% מכספי המשקיעים ב"חשבון המעבר" יועברו לחשבון נאמנות שנפתח ביובנק, וכי יתרת 30% מכספי ההשקעה תועבר ישירות מ"חשבון המעבר" אל ברוקרים שונים בחו"ל. הברוקרים בחו"ל, כך נמסר למשקיעים, ישקיעו את אותם 30% מכספי המשקיעים באמצעות תוכנת ההשקעה של החברה.

כל העסקאות שיבוצעו, הובטח, ישוקפו בתוכנה, והמשקיעים יוכלו לדעת בכל זמן נתון פרטים אודות ההשקעות השונות ומהי יתרת השקעתם. לפי הוראות חשבון הנאמנות, יובנק לא הייתה אמורה לשחרר כספים מחשבון הנאמנות שלה אלא בהתקיים תנאים מסוימים.

הקמת קרן גידור ושותפות

לגרסת מרדכי, במהלך שנת 2016, כאשר החברה עובדת בשיטת מנגנון הנאמנות ביובנק ונוכח שינויים רגולטוריים, הקימה חברת אינווסטק קרן גידור בלבוש משפטי של שותפות, באופן שהחברה היא השותף הכללי של השותפות. מאותו מועד כל משקיע שביקש להשקיע באמצעות אינווסטק, צורף להיות שותף מוגבל בשותפות. זאת, כאשר הסכם הנאמנות של משקיעים אלו נחתם עם "משמרת חברה לשירותי נאמנות". במקביל, המשיכה החברה לעבוד לפי מנגנון הנאמנות ביובנק עם המשקיעים הוותיקים שהצטרפו לפני הקמת הקרן.

ואז, לגרסת מרדכי, התחיל התהליך שהוביל להידרדרות החברה: לדבריו, ב-2016 נגרם הפסד מהותי למשקיעים שהשקיעו כספים באמצעות הקרן - והקרן נסגרה בעקבות זאת. לטענת מרדכי, לחלק מהלקוחות שולמו כספים כפיצוי מכוח הסדרי פשרה, בעוד אחרים מפוצים באמצעות הכללתם, יש מאין, במסלול מנגנון הנאמנות ביובנק.

אולם, צוין בדוח המפרקים הזמניים, "משקיעים אלה, לא השקיעו כספים בפועל, אלא 'נוידו' אל עבר מסלול זה, ונרשמה לזכותם 'יתרת השקעה' בסכום כולל של 600-700 אלף שקל, מבלי שכנגד רישום זה הועברו כספים כלשהם לברוקרים או ליובנק". ובמילים פשוטות מסבירים המפרקים, כי "כבר בנקודת זמן זו, עולה לכאורה, כי נוצר פער בין הסכומים המופקדים בפועל אצל הברוקרים (לעומת דיווח החברה למשקיעיה), וככל הנראה פער נוסף בין הכספים שאצל יובנק לבין אלו אשר היו אמורים להיות ביובנק".

לדברי מרדכי, הוא דיווח על-אי התאמה זו גם לבעלי המניות האחרים בחברה, שחף הרטמן ורועי יער. הרטמן לא הכחיש כי למד על אי-ההתאמה הראשונית ב-2016, אך ציין כי מרדכי דיווח לו על כך רק בדיעבד. יער מכחיש כי ידע על אי-ההתאמה, אם כי ציין שהוא היה מודע להפסדים שנוצרו בקרן.

"מעגל של שוטים"

מרדכי הוסיף ואמר למפרקים, כי כדי לנסות ולהתגבר על אי-ההתאמה הראשונית, הוא ביכר להשקיע את כספי המשקיעים בעסקאות בעלות סיכון רב יותר, מתוך מטרה לזכות ברווח מהיר, על מנת לאזן את
אי-ההתאמה הראשונית ולחזור למסלול התנהלות "כשר". אולם כי לא רק שעסקאות אלה לא צמצמו את הפער שנוצר, אלא הרחיבו את הבור, וההפסדים הלכו ותפחו. ומה ידעו על כך המשקיעים? מסתבר ששום דבר.

מרדכי הודה בפני המפרקים הזמניים כי עסקאות מסוכנות אלה, לא שוקפו בתוכנת המחשב שבאמצעותה עוקבים המשקיעים אחר הכספים שלהם. אבל כאן לא הסתיים מצג השווא שנמסר למשקיעים. כפי שעולה מהדוח, המשקיעים לא ידעו גם כי כספים לא מופקדים עוד בחשבון הנאמנות ביובנק, וכן לא קיבלו אף לא רמז על הפסדים שספגו. המפרקים מציינים בדוח כי "לדברי מרדכי, החל מאותה תקופה, כל סכום הפקדה נוסף שהמשקיעים הפקידו ב'חשבון המעבר' נותב כולו אל עבר חשבונות הברוקרים, ואף אגורה לא הופקדה בחשבון הנאמנות ביובנק. לדבריו, דרך פעולה זו, הביאה להפסדים נוספים, כך שאי-ההתאמה גדלה עם הזמן".

התוצאה: בור כלכלי עמוק. לדברי מרדכי, הוא "נקלע למעגל שוטים, אגב ניסיונות 'להציל את כספי המשקיעים' - הלך וגבר ההפסד, הבור הלך והעמיק, עד שכל הכספים שהיו אצל הברוקרים ירדו לטמיון". עוד טען מרדכי כי כאשר ביקשו משקיעים שונים למשוך את כספם בחזרה, אזי הכספים הוחזרו להם מחשבון הנאמנות ביובנק, עד שנותרו בו כמיליון שקל בלבד. כך אירע שלא נותרו כספים אצל הברוקרים ובחשבון יובנק נותר סכום של 1 מיליון שקל בלבד.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה