גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בן-דב משוויץ בהון שעשה על חשבון בעלי האג"ח

כדי להראות שאינו חדל-פירעון, חשף השבוע איש העסקים אילן בן-דב קבל עם ועדה את היקף הונו האישי, את היקף הכספים הנזילים שיש לו בחשבונות בנק ואת היקפם המוערך של נכסיו האחרים, בעיקר בנדל"ן ● החשיפה הזאת עוד עשויה לחזור אליו כבומרנג בבית המשפט, בגלל ההיסטוריה הפיננסית המפוקפקת שלו ● פרשנות

1. לא לעתים קרובות חושף איש עסקים את עושרו הרב קבל עם ועדה, מפרט את היקף הונו האישי, את היקף הכספים הנזילים שיש לו בחשבונות בנק ואת היקפם המוערך של נכסיו האחרים, בעיקר בנדל"ן. השבוע עשה זאת אילן בן-דב. בל נטעה, הוא לא עשה זאת ממש בהתנדבות, אלא מתוך אילוץ משפטי, בעקבות עיקולים שביקש להטיל עליו עו"ד אופיר נאור. החשיפה הזאת עוד עשויה לחזור אל בן-דב כבומרנג בבית המשפט, בגלל ההיסטוריה הפיננסית המפוקפקת שלו.

הנה תקציר העלילה: עו"ד נאור מנהל הליכים משפטיים נגד בן-דב בכובעו כמנהל המיוחד של חברת סקיילקס (החברה שרכשה את פרטנר והייתה בשליטת בן-דב). תפקידו של נאור, שמונה על ידי בית המשפט, הוא בין היתר לחקור ולהגיש תביעות על מה שהתרחש בחברה, שהגיעה לשני הסדרי חוב. לפני כשנה, בעקבות החקירה, הגיש נאור תביעה נגד בן-דב, בכירים ודירקטורים לשעבר בחברה בגין חלוקת דיבידנדים אסורה. התביעה היא בהיקף של כ-250 מיליון שקל.

לאחרונה, מכר בן-דב נכס מקרקעין בכפר שמריהו (כמה מגרשים סמוכים, שחלקם אוחדו) לאיש ההיי-טק משה חוגג. הנכסים, שהיו משועבדים לבנק לאומי, נמכרו ב-70 מיליון שקל, ומתוכם 10 מיליון שקל שולמו בביטקוין. 10 מיליון שקל מהעסקה נועדו להבטחת תשלומי מסים, אישורי עירייה והשלמת רישום העסקה. מכירת הנכס בכפר שמריהו היא סיבת ההתכתשות המשפטית הנוכחית: נאור טוען שבן-דב מנסה להבריח נכסים, ואילו בן-דב טוען: להד"ם.

לא ניכנס לכל הפרטים המשפטיים וניגש ישר לעיקר: כדי להפריך את הטענות נגדו וכדי להוכיח עד כמה אין לחשוש מיכולת הפירעון שלו, בן-דב "השוויץ" בתגובתו לבית המשפט והראה עד כמה הוא אמיד ובעל יכולת פירעון מוכחת, כך שאינו נתון חלילה למגבלות כלשהן בביצוע עסקאות.

"בן-דב אינו חדל פירעון והוא לא חייב ולו שקל בודד לאיש, כולל לסקיילקס", פסקו עורכי דינו בתגובתם לבית המשפט, ואף הדגישו ש"מרכז חייו של בן-דב הוא בישראל, שבה חיים גם ששת ילדיו, מתוכם שלושה קטינים, ושני נכדים. גם בכך יש משום עדות ברורה ומובהקת לכך שאין לבן-דב כל כוונה, אינטרס או רצון לנהוג בדרכים המיוחסות לו (הברחת נכסים - א' צ'), ללא בדל של ראיה".

והנה החלק המעניין בכל הסיפור: בן-דב לא רק השוויץ באמידותו, הוא סיפק הוכחות לה. הוא מנה את נכסיו, במזומנים ובנכסים אחרים. הנה הרשימה המרשימה:

92 מיליון שקל בחשבון בבנק מזרחי טפחות, שלפי הגדרתו של בן-דב "שוכנים להם לבטח". בנוסף, צפויים להתקבל בחשבון בימים הקרובים כ-6 מיליון שקל נוספים ששוחררו מפיקדון כחלק מההסדר עם בנק לאומי. 

חברה פרטית בשליטתו הבלעדית של בן-דב מחזיקה 25% ממניות קניון מול הים באילת. שווי הנכס כולו הוא יותר מ-1 מיליארד שקל ושווי החזקותיו של בן-דב בנכס זה - בניכוי התחייבויות שונות על הנכס - הוא כ-119 מיליון שקל. 

בן-דב מחזיק באמצעות חברה פרטית בשליטתו המלאה בנכס נדל"ן ברחוב יהודה הלוי בת"א שנרכש ב-2009. עד כה הושקעו על ידי בן-דב בפרויקט זה, ללא מינוף, עשרות מיליוני שקלים ושווי הדירות בפרויקט צפוי לעמוד על סכום גדול משמעותית מסכום ההשקעה. בואו נגיד שכפול, כי מחירי הדירות הסתחררו ומדובר בנכס מצוין, ונגיע ל-100 מיליון שקל לפחות. 

מלבד הכספים בבנק, הקניון והבניין בתל-אביב, מחזיקות חברות בשליטתו הפרטית של בן-דב נכסים נזילים נוספים בבנקים ישראליים, "בהיקפים עצומים של עשרות מיליוני שקלים".

השורה התחתונה: לבן-דב יש מזומנים ונכסים בהיקף של 400-500 מיליון שקל. באישי, כפי שנהוג לומר.

2. שיהיה לו לבריאות? בנה בעשר אצבעותיו? אז זהו, שממש לא. לבן-דב הייתה ביצת זהב, חברת סאני, שייבאה מכשירי סלולר של סמסונג, חברה השולטת בשוק בישראל והפכה את בן-דב לאיש אמיד מאוד. אבל אז הוא החליט לקפוץ מעל הפופיק: הוא קנה את פרטנר במינוף גבוה והוביל את סקיילקס לשני הסדרי חוב, וגם את חברת סאני שמעליה הוביל להסדר חוב. עוד לפני שהוא קפץ מעל הפופיק הוא הסתבך בחברת טאו ו"הוביל" אותה לפירוק. בשלושת המקרים התספורת עמדה על כמיליארד שקל לפחות בערך נוכחי. מיליארד שקל שהתעופפו מכספי ציבור.

לאן הם עפו? בין היתר, בכל מיני דרכים עקלקלות שמיד אסביר, לחשבון שבו "יושבים לבטח" עשרות מיליוני שקלים לפחות על שמו של בן-דב.

זאת ואף זאת, כשבן-דב סיפר בבית המשפט עד כמה הוא אמיד והתפאר ברשימת הנכסים שלו, הוא שכח פרטים מהתמונה המלאה, כמו מהיכן הגיעו אליו החזקותיו האישיות בקניון באילת ובבניין ביהודה הלוי בתל-אביב.

ובכן, שנת 2009, טאו בעומק המשבר שלה בעקבות השקעות פיננסיות כושלות. כדי לחלץ לכאורה את החברה מקשייה, ולו מחלקם, מתבצעת עסקת בעלי עניין: נכסיה של החברה הבת טאו נדל"ן, ובהם אותו קניון ואותו בניין, מועברים לשליטתו הפרטית של אילן בן-דב. לפי העסקה, הוערכו הקניון בשווי של 55 מיליון שקל נטו והבניין בתל-אביב ב-16 מיליון שקל. כפי שבן-דב העיד בעצמו, שווי הקניון יותר מהכפיל את עצמו ושווי הבניין ריבע וחימש את שוויו. תגידו ודאי שאיש לא ידע שמחירי הנדל"ן יסתחררו כך, אבל זה לא סוף הסיפור, כיוון שבן-דב לא ממש שילם את מלוא השווי על הנכסים כפי שהוערכו אז.

הנה ההסבר: נכסי טאו נדל"ן כללו כאמור את ההחזקות בקניון (55 מיליון שקל), הבניין בת"א (16 מיליון שקל) וקרקעות ברומניה (28 מיליון שקל). בעסקה מפותלת נקבע שהמחיר הוא בתמורה למניות טאו נדל"ן ובתמורה להסבה והעברה של הזכות בהלוואות הבעלים לרוכש (כלומר, בן-דב). בסופו של דבר, בן-דב שילם רק 70 מיליון שקל תמורת כל החבילה והיתרה באג"ח של טאו, שביום התשלום היו שווים רק 7.9 מיליון שקל (!) וערכן הלך והידרדר.

רגע, רגע, אלה לא כל נפתולי התשלום. בתווך הייתה גם הנפקת זכויות, שבה נפרעה אותה הלוואת בעלים, שבמסגרתה רכשה טאו מבן-דב מניות סאני ב-50 מיליון שקל וקיבלה אופציית פוט מבן-דב. האופציה הזאת נלקחה על ידי בנק לאומי (כנושה), שהגיע עד בית המשפט העליון כדי לאלץ את בן-דב לשלם בהתאם לאופציה, לאחר שסירב לעשות זאת בטיעונים שונים.

ראשכם סחרחר עליכם מרוב פיתולים ופעלולים פיננסיים? אם כן, בואו נגיע לשורה התחתונה: בפועל שילם בן-דב הרבה פחות מערך הנכסים שנקבע בזמנו (2009) כיוון שהתשלום לא היה כולו במזומן. התוצאה היא שהנכסים הוצאו מטאו נדל"ן והגיעו לבן-דב ב"אישי" בנזיד עדשים, ממש במחירי רצפה. הוא התעשר, החברות שהוא ניהל הגיעו לחדלות פירעון.

3. צריך להבין: כל התספורות לבעלי האג"ח והמחיקות בבנקים הן בסך-הכול כסף קטן יחסית (אף שמדובר במיליארדי שקלים) שנפרס על פני שנים רבות. הן כסף קטן למערכת הבנקאית כיוון שהן לא סיכנו את יציבות הבנקים, והן כסף קטן למוסדיים כיוון שהן לא סיכנו את התשואות באפיקי החיסכון ארוך הטווח. עם זאת, ההסדרים הללו הם מכוערים במיוחד - מהנדסים פיננסיירים מסוגו של בן-דב משתמשים במנגנון של חברה בע"מ כדי להביא למצב שבו כספם של אחרים משמש להתעשרותם, לא ביוזמות עסקיות שכשלו בתום לב, אלא בהנדסה פיננסית וירטואוזית, לפחות בחלקה. מי שרוצה מוזמן לעלעל, למשל, בדוחות טאו משנת 2009 - עסקאות בעלי העניין שמופיעות בהם הן עניין למביני לכת, ג'יבריש פיננסי שנרקח במיוחד.

מנגנון החברה בע"מ הוא חלק מהמנגנון הקפיטליסטי. יתרונו הגדול הוא בכך שהוא מעודד יזמות ומפחית אחריות מסוימת מהיזמים, אבל אנשים כמו בן-דב לעתים מנצלים אותו לרעה. נכון, נעשים לעתים ניסיונות להרים את המסך, ויש גם הצלחות חלקיות בהוצאות כספים מבכירים ודירקטורים שכשלו ואישרו עסקאות מפוקפקות. אבל לרוב, מי שנושא בתשלום הן חברות הביטוח, עד הכיסוי שנקבע.

נגד בן-דב מתנהלת שורה של הליכים משפטיים. הוא כנראה יתגבר עליהם, בעזרת הכסף הגדול שלו וסוללת עורכי הדין שלו. בחלקם הוא ודאי יתפשר, בחלקם אולי ישלם, ובאחרים אולי הביטוח ישלם. אל דאגה. בן-דב ימשיך להיות איש אמיד (אני בטוח שיש לו עוד נכסים שלא הזכיר בתגובתו לבית המשפט) וצאצאיו מסודרים לדורי דורות. 6 ילדיו, 2 הנכדים שנולדו והאחרים שיגיחו לעולם ימשיכו לחיות מכספם של אחרים.

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת