גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט וטוויטר בשת"פ רחב להעברת נתונים

גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט וטוויטר חברו יחד כדי להרכיז על "Data Transfer Project", פרויקט שיספק דרך חדשה להעברת נתונים בין הפלטפורמות השונות • הקוד לפרויקט כבר קיים וזמין ב-GitHub, יחד עם סיכום על היקפו

פרטיות ברשת, מידע מהאינטרנט / שאטרסטוק
פרטיות ברשת, מידע מהאינטרנט / שאטרסטוק

גוגל, פייסבוק מיקרוסופט וטוויטר חברו יחד היום (א') כדי להכריז על יוזמת סטנדרטים חדשה בשם Data Transfer Project, שתספק דרך חדשה להעברת נתונים בין פלטפורמות. בהודעת בלוג כתבה גוגל שהפרויקט יאפשר למשתמשים "להעביר נתונים באופן ישיר משירות אחד לשני מבלי שיצטרכו להוריד את הנתונים ולהעלותם מחדש".

הגרסה החדשה של המערכת תומכת בהעברת נתוני צילומים, מייל, אנשי קשר, לוחות שנה ומטלות, על בסיס ממשקי תכנות יישומים (API) זמינים בגוגל, מיקרוסופט, טוויטר, פליקר, אינסטגרם, Remember the Milk ו-SmugMug. רבות מהעברות אלה כבר ניתנות לביצוע באמצעים אחרים, אך המשתתפות מקוות שהפרויקט יצמח לחלופה איתנה וגמישה יותר ל-API המסורתיים. בהודעת הבלוג שלה קראה מיקרוסופט לחברות נוספות להצטרף למאמץ, והוסיפה כי "ליבילות ולתפעוליות הבינית יש חשיבות מרכזית בחדשנות הענן ובתחרות".

"היבילות העתידית תצטרך להיות אינקלוסיבית, גמישה ופתוחה יותר"

הקוד הקיים לפרויקט זמין בקוד פתוח ב-GitHub, לצד סיכום תמציתי של היקפו. מרבית מאגר הקודים מורכבת מ"אדפטורים" שמסוגלים לתרגם API קנייניים להעברה בינית , ומתאים את נתוני אינסטגרם לפליקר ולהפך. בין האדפטורים האלה בנו מהנדסים גם מערכת להצפנת נתונים בהעברה, שמנפיקה מפתחות הצפנה לכל פעולה כזו. יש לציין שהמערכת ממוקדת בהעברות חד פעמיות ולא בתפעוליות בינית נמשכת שמאופשרת באמצעות מספר רב של API.

"היבילות העתידית תצטרך להיות אינקלוסיבית, גמישה ופתוחה יותר", נאמר בסיכום התמציתי. "אנו מקווים שהפרויקט הזה יאפשר קישור בין כל שני ממשקי מוצר ציבורי לצורך ייצוא וייבוא ישירים של נתונים".

עד כה ביצעו את מרבית ההצפנה מהנדסי גוגל ומיקרוסופט שמשתעשעים זה זמן רב ברעיון של מערכת העברת נתונים איתנה יותר. לדברי גרג פייר, מנהל מוצר בגוגל טייקאאוט, נולד הרעיון מהתסכול שיצרו האופציות הזמינות לניהול נתונים לאחר הורדתם. ללא דרך ברורה לייצא את אותם הנתונים לשירות אחר, פתרו כלים כמו טייקאאוט רק את מחצית הבעיה.

"כשיש לאנשים נתונים, הם רוצים שתהיה להם היכולת להעביר אותם ממוצר אחד לשני, אבל הם לא יכולים", אומר פייר. "זאת בעיה שאותה איננו יכולים לפתור בכוחות עצמנו".

מרבית הפלטפורמות כבר מציעות כלי הורדת נתונים כלשהו, אך לעתים נדירות בלבד מסוגלים כלים אלה לתקשר עם שירותים אחרים. חקיקת GDPR החדשה באירופה דורשת שכלים אלה יספקו את כל הנתונים הזמינים על המשתמש, ופירושו של דבר הוא שמדובר בהיקף רחב בהרבה מהמידע הזמין מ-API. לצד אימיילים או צילומים, ניתן למצוא נתונים בעייתיים יותר כמו היסטוריית מיקום ופרופילי זיהוי תווי פנים שמשתמשים רבים אינם מודעים לעובדה שהם נאספים. יש כמה פרויקטים שמנסים לעשות שימוש בנתונים אלה - בעיקר DiGi.me, שבונה מערכת יישומים שלמה סביב המידע - אך במרבית המקרים יושב המידע בכוננים הקשיחים של המשתמשים. כלי הורדה מוצגים כהוכחה לכך שהמשתמשים באמת מחזיקים בבעלות על הנתונים של עצמם, אך הבעלות על הנתונים של עצמך והשימוש בהם הפכו לשני דברים שונים לחלוטין.

"אנחנו תמיד רוצים לחשוב קודם כל על הגנת נתוני המשתמש"

הפרויקט נהגה כסטנדרט קוד פתוח, ורבים מהמהנדסים המשתתפים בו אומרים כי יהיה צורך בשינוי רחב יותר במנגנון השליטה כדי שהסטנדרט יצליח. "בטווח הארוך אנחנו רוצים שיהיה קונסורציום של מנהיגי תעשיה, ארגוני צרכנים, ארגונים ממשלתיים", אומר פייר. "אבל עד שתהיה לנו מסה קריטית סבירה, אין עדיין על מה לדבר".

זהו עיתוי רגיש לפרויקט שיתוף נתונים. ה-API של פייסבוק נמצא במרכז שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, והתעשיה עדיין בודקת עד כמה ניתן לבטוח במשתמשים בכל הנוגע לנתונים של עצמם. גוגל מתקשה להתמודד עם שערוריית API שלה, והזעם הציבורי שהתעורר סביב הטיפול הלא הולם מצדם של צדדים שלישיים שמספקים יישומי ג'ימייל בנתוניהם של משתמשי ג'ימייל. במובנים מסוימים, הקונסורציום המתוכנן יספק דרך לניהול סיכון זה, ויפזר את האחריות בין מספר רב יותר של ארגונים.

אך החשש מפרשת קיימברידג' אנליטיקה חדשה יוצר מגבלה אמיתית על נכונותן של חברות נתונים לשתף נתונים. כששאלתי על השלכות הפרויקט החדש על סוגיית פרטיות הנתונים, הדגישה פייסבוק את חשיבות קיומם של מנגנוני בקרה ברמת API.

"אנחנו תמיד רוצים לחשוב קודם כל על הגנת נתוני המשתמש", אומר דייויד בייזר, שעובד על מוצר הורדת הנתונים של פייסבוק. "אחד הדברים הנחמדים ב-API הוא שכספקית נתונים יש לנו את היכולת לסגור את הברז או לאכוף תנאים לגבי האופן שבו הם יכולים להשתמש בנתונים. באמצעות כלי הורדת נתונים, הנתונים יוצאים מהידיים שלנו, והם באמת נמצאים שם בחוץ ללא פיקוח. אם מישהו רוצה להשתמש בנתונים האלה לצרכים שליליים, פייסבוק באמת לא יכולה לעשות שום דבר למנוע את זה".

במקביל, מתמודדות חברות הטכנולוגיה עם חששות אגרסיביים יותר מאי פעם לפגיעה בתחרות, ורבים מחששות אלה מתמקדים בגישה לנתונים. לחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר יש מעט מתחרות, ובעודן ניצבות כעת בפני שאלות חדשות לגבי הרגולציה הפדרלית ועוצמת המונופולים, עשוי שיתוף הנתונים להפוך לאחת הדרכים הפחות מכאיבות לריסון עצמי.

זהו פתרון לא סביר לחברות שעדיין התאוששות משערוריות הפרת פרטיות נתונים, אך אנשי חוץ כמו מנהל 'מכון הטכנולוגיה הפתוחה', קווין בנקסטון, מקדמים פתרון זה ומציגים אותו כחשוב יותר מאי פעם, בייחוד לפייסבוק. "היעד העיקרי שלי הוא לוודא שערך הפתיחות לא יישכח", אומר בנקסטון. "אם אתה חושש מכוחן של הפלטפורמות האלה, אז היבילות היא אמצעי לאזן את הכוח הזה".