הכלכלה בשווייץ משולה לשעון שווייצרי; יעילה ויציבה

בעוד הכלכלה השווייצרית עשויה להיפגע מהחרפת מלחמות הסחר ו/או מהאטה בפעילות הכלכלית בעולם, דווקא מדד המניות שלה הוא אידיאלי לתקופות של האטה או משבר בשל אופיו הדפנסיבי • מניה מעניינת בהקשר הזה היא סווטש, שיוצרת קולקציות מתחדשות ומתאימה אותן לטרנדים האופנתיים

נשיא הקונפדרציה השוויצרית, אליין ברסט / צילום: שאטרסטוק
נשיא הקונפדרציה השוויצרית, אליין ברסט / צילום: שאטרסטוק

הפדרציה השווייצרית היא מדינה שמאופיינת בהטרוגניות ובאוכלוסייה מגוונת שבה ארבע קבוצות אתניות רשמיות ומדוברות בה יותר מ-8 שפות שונות. לצד זה ידועה שווייץ בניטרליות שלה, שמקנה לה יציבות פוליטית. כלכלת שווייץ מאופיינת בשוק חופשי, מודרני ומשגשג עם אבטלה נמוכה, כוח עבודה מיומן ומנועי צמיחה מגוונים. לאחרונה הוכרזה שווייץ כמדינה החדשנית בעולם במדד החדשנות העולמי. אוכלוסיית שווייץ מונה כ-8.5 מיליון אזרחים, פעלתנים למדי, שהתוצר לנפש שלהם הוא כ-76 אלף דולר, הראשונה מבין מדינות ה-G 20.

התוצר השווייצרי מורכב ברובו מענף שירותים רחב (73.7%), והמגזר המזוהה ביותר עם השווייצרים הוא הפיננסים והבנקאות. חלק נוסף ולא מבוטל מהתוצר מורכב מענף התעשייה (25.6%), שבו ניתן למצוא חברות בתחומי המכונאות, כימיקלים, שעונים, טקסטיל, כלי דיוק, תרופות ועוד. ניתן לומר שהכלכלה השווייצרית היא מוטת יצוא - ערך היצוא השווייצרי שווה לכ-67% תוצר ושותפותיה העיקריות למסחר הן גרמניה, ארה"ב וסין.

לאורך השנים, שווייץ בנתה את שמה וקיבלה מעמד של "מקלט בטוח" בשווקים הפיננסיים. הפרנק השווייצרי הוא מהמטבעות האמינים בעולם, דבר שניתן לזקוף לזכות הכלכלה המפותחת, העודף העצום בחשבון השוטף (יותר מ-10% מהתוצר), יציבות הממשלה והאמון הגבוה בבנק המרכזי.

עם זאת, לכל מטבע שני צדדים וניתן לומר שאטרקטיביות המטבע מקשה על השווייצרים. עקב היותה כלכלה פתוחה שתלויה בסחר בינלאומי, עם עודף בחשבון השוטף, הביקוש הגבוה לפרנק שמביא ללחצי ייסוף, תורם להתגברות הלחצים הדיפלציוניים ומכביד על הפעילות הכלכלית. במהלך השנים האחרונות, הבנק המרכזי השווייצרי הפעיל מדיניות מוניטרית אולטרה-מרחיבה, כאשר כיוון לריבית שלילית שעומדת כיום על 0.75%-. הבנק המרכזי נוקט גם בפעילות ערה בשוק המט"ח. כל זאת, על מנת להילחם בלחצי הייסוף שנבעו ממדיניות ההרחבה הכמותית בארה"ב בשנים הקודמות ובגוש האירו במהלך השנים האחרונות. במהלך 5 השנים האחרונות, סביבת האינפלציה בשווייץ הייתה אפסית ואף שלילית עד למהפך באמצע 2016, כאשר כיום האינפלציה חיובית ועומדת על 1.0%. על פי ההערכות, קצב האינפלציה צפוי להמשיך ולטפס בהדרגתיות במהלך החודשים והשנים הקרובות.

כמובן שהתעוררות האינפלציה אינה מאפיינת רק את שווייץ. בימים אלה אנו עדים לעלייה בלחצים האינפלציוניים ברחבי העולם על רקע הפעילות הכלכלית החזקה. שווייץ, בתור כלכלה פתוחה, נהנית משיפור זה. לאור העלאות הריבית בארה"ב וסיומה הקרב של ההרחבה הכמותית באירופה, ההערכות הן כי בשווייץ יעלו את הריבית במהלך המחצית השנייה של 2019. 

גירעון
 גירעון

מצבה המאקרו כלכלי החזק של שווייץ מקנה לה דירוג אשראי מושלם של AAA-. ככה זה כשהכלכלה צומחת מהר, בעלת חוב ממשלתי נמוך, עודף תקציבי ועודף גדול בחשבון השוטף. עקב האכילס של שווייץ מגיע מכיוון משקי הבית, שלהם נטל חוב אשר עומד על 128% מהתוצר - שיא שווייצרי של כל הזמנים ונכון להיום מקום ראשון בעולם. נתון זה מתואם עם העובדה שמחירי הנדל"ן בשווייץ גבוהים ביחס להכנסת משק בית, נתון שיכול להסביר את המינוף הגבוה. למעשה, ניתן לומר שמשקי הבית השווייצרים יהיו פגיעים מאוד במידה ותתרחש עליית ריבית משמעותית, ירידה במחירי נכסים או שילוב של השניים. למעשה, זו אחד הסיבות המרכזיות, מעבר לחששות מייסוף, בגינם סביבת הריבית בשווייץ צפויה להיוותר מאוד נמוכה עוד הרבה מאוד שנים.

עם כל הסיכונים המסתמנים, בהערכה שנעשתה על ידי קרן המטבע העולמית, ההנהגה השווייצרית צוינה לטובה בהתמודדות עם האתגרים הפוקדים את הכלכלה בצורה מקצועית ביותר. הקרן שיבחה את השלטונות על התקדמות בהגברת החוסן של המגזר הבנקאי והמליצה להתמקד בהחלת אמצעים שיתמודדו עם הסיכונים בשוק הנדל"ן ויסירו תמריצי מס שמעודדים רכישה ממונפת. בנוסף הומלץ לשמר את שווייץ כיעד להשקעות זרות ולערוך רפורמה במערכת הפנסיה שלה. בנוסף, המליצה הקרן לשפר עוד יותר את העמידה בסטנדרטים בינלאומיים על מיסוי ושקיפות תשלומי המס. 

בימים של מלחמות סחר, חייבים לציין את מקומה של שווייץ גם בהקשר זה. בתור כלכלה פתוחה שתלויה לחלוטין בסביבת סחר עולמי משגשג, מצב של "דה-גלובליזציה" או פרוטקציוניזם גובר צפוי לגבות מחיר בעיקר מכלכלות שתלויות בסחר בינלאומי ושווייץ ביניהן.

שוק המניות השווייצרי - גלובלי

מדד המניות המרכזי של שווייץ הוא מדד ה-SMI המכיל את 20 החברות הגדולות בבורסה השווייצרית. אחד המאפיינים הבולטים שלו הוא שכ-88% מהרווחים של החברות במדד מקורם מחוץ לשווייץ, נתון לא מפתיע לאור מבנה הכלכלה השווייצרית. החברות העיקריות המרכיבות את מדד ה-SMI הן נסטלה (18.8% מהמדד), נוברטיס (18.5%) ורושה (17.4%). אם נבדוק את הענפים המרכיבים, נגלה ש-38.2% ממנו מורכבים מחברות בריאות, 20.7% פיננסים ו-18.8% מחברות בסקטור הצריכה הבסיסית. מדדים בהרכב זה לרוב יהיו מועדפים על משקיעים דפנסיביים, שכן הסקטורים העיקריים המרכיבים אותו ידועים בשמירה על ערך ההשקעה בעיתות משבר לעומת אחרים.

בשורה התחתונה, בעוד שהכלכלה השווייצרית עשויה להיפגע מהחרפת מלחמות הסחר ו/או האטה בפעילות הכלכלית בעולם, דווקא מדד המניות שלה הוא אידיאלי לתקופות של האטה או משבר בשל אופיו הדפנסיבי. ביחד עם היציבות המטבעית שמאפיינת את שווייץ לאורך זמן, השקעה בשווייץ מהווה עוגן של יציבות בכל תיק השקעות.

דיוק של שעון

בנוסף ליציבות האופיינית, גם הדיוק והקפדנות הם תכונות המשויכים לשווייצרים. תכונות אלה סייעו להפוך את הפדרציה השווייצרית למובילה העולמית בתחום השעונים. מרולקס דרך ברייטלינג, אודמר פיגה, פטק פיליפ, אומגה ועד סווטש, שווייץ היא אומת השעונים.

מותגי השעונים המובילים בעולם שהחלו את דרכם בשווייץ כבתי מלאכה קטנים, חלקם כבר לפני יותר מ- 150 שנים, התפתחו והפכו לחברות המובילות בעולם בתחום שעוני היוקרה.

למרות ההיסטוריה המפוארת של תעשיית שעוני היוקרה בשווייץ ועל אף הרצון שלנו להתמקד בדרך כלל בחברות ותיקות עם עבר עשיר, החלטנו לשים את הדגש בחברה יותר עממית ופחות ותיקה, חברת סווטש (Swatch).

סווטש מייצרת שעונים לקהל הרחב, שהיו מאוד פופולאריים בישראל בשנות השמונים והתשעים, תקופות בהן מכנסי באגי צהובים וחולצות בעלות שרוולים ורודים-נפוחים שלטו ברחובות. עם דעיכת הטרנד האופנתי, דעכה גם החיבה של הישראלים לשעון הצבעוני, אבל הסיפור של סווטש לא מתחיל ובטח לא נגמר בישראל.

הסיפור של סווטש, גלובלי ומאוד וצבעוני, מתחיל הרחק בתחילת שנות השמונים. החברה נוסדה על ידי ניקולה ג.הייק בשנת 1982 והתפרסמה בפיתוח שעון יד דק שהכיל 51 חלקים בלבד במקום 91 חלקים שהרכיבו שעון יד באותה תקופה. המשמעות המקורית של סווטש הוא "Second Watch" והוא שווק כשעון חליפי לשעון היוקרתי הקבוע של לקוחות החברה. כך שווק השעון לשימוש יומיומי ופשוט יותר. לאורך השנים פיתחה החברה מוצרים נוספים, בנוסף למוצר המקורי העשוי פלסטיק והכניסה טכנולוגיות חדשות כגון: סווטש כרונו סקין - הכרונוגרף הדק ביותר; סווטש סנואופס - בעל טכנולוגיית "Access Control" שיכולה לשמש כסקי-פס באתרי סקי רבים בעולם ועוד.

ההבדל בין שעוני היוקרה לשעונים העממיים הוא תהומי בהיבט הצרכני ושיווקם מתיישב על פסיכולוגיה צרכנית שונה לחלוטין. בעוד שעוני היוקרה היוו ומהווים עד היום סמל סטטוס ויוקרה, השעונים העממיים ממלאים צורך פונקציונלי ואופנתי, כאשר הפונקציונליות מאבדת מכוחה נוכח השימוש ההולך וגובר בסמארטפונים כמכשיר רב-תכליתי. לכן קיים ניסיון תמידי לייצר להם פונקציות חדשות על מנת לשמר את הצורך הישן או לייצר צורך חדש. שעונים עממיים, פונקציונליים, צריכים לדבר בשפה אופנתית וגם להתאים עצמם לטרנדים הקיימים.

שני אלה ביחד או לחוד אמורים למשוך את קהל הקונים. סווטש ידועה בשני האחרונים: יצירת קולקציות מתחדשות והתאמתן לטרנדים האופנתיים כאשר החברה שמה דגש על שילוב של חומרים חדשים בהתאם למגמות השונות, שינויים תדירים בעיצובים ובצבעים ושיווק באמצעות שורה ארוכה של מותגים הפונים לקהל צרכנים שונה.

כך למשל בשעונים החדשים של 2018 תחת המותג סווטש השתמשו מעצבי החברה באלמנטים מעולם התכשיטים בזהב ושילבו רצועה הנראית כצמיד יקר. לעומת זאת במותג הצעירים של הקבוצה, "פליק פלאק", פיתחו שעוני פלסטיק (הסמל המסחרי של כלל הקבוצה) העשויים מפלסטיק קשיח וזכוכית מינראלית עמידה בזעזועים ומים, תחת קולקציית קמפינג.

הצורך בשילוב חומרים שונים, בהשקת קולקציות והתאמה לטרנדים אופנתיים נובע בעיקר מהצורך לשמירה על רלוונטיות המוצר יותר מאשר רלוונטיות המותג. משהו שכנראה החברה הבינה ומאמצת באופן תדיר כדי להצליח ולשמר את מעמדה בעולמות הצריכה המשתנים. 

■ הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו, מערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות ומנהל מחלקת מחקר חו"ל. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך.