בגלל אברי גלעד? התלונות על תוכן פוגעני בטלוויזיה עלו ב-100%

מספר תלונות הציבור ביחס לתכנים פוגעניים בטלוויזיה וברדיו רשם ב-2017 גידול של 40% ביחס למספר התלונות שהוגשו ב-2016 - כך עולה מהדוח השנתי של נציב פניות הציבור ברשות השנייה • הנציב דוד רגב: "קמפיין metoo# העולמי עשה עלייה מבורכת לישראל, והדבר בא לידי ביטוי בעלייה בתלונות על פגיעה בנשים"

אברי גלעד / צילום: גל חרמוני
אברי גלעד / צילום: גל חרמוני

מספר תלונות הציבור ביחס לתכנים פוגעניים בטלוויזיה וברדיו רשם ב-2017 גידול משמעותי של 40% ביחס למספר התלונות שהוגשו ב-2016 - כך עולה מהדוח השנתי של נציב פניות הציבור ברשות השנייה. מספר התלונות עמד על 6,544. עיקר התלונות, כ-89%, היו בנוגע לתוכן טלוויזיוני, ו-5% עסקו בתכנים ששודרו ברדיו. 37% מבין התלונות היו נגד תוכניות, 33% בעניין חדשות ו-22% בנוגע לפרסומות.

התלונות על תכנים פוגעניים בטלוויזיה גדלו ב-100%, ועל הזינוק המשמעותי הזה חתומה תוכנית הבוקר של רשת עם אברי גלעד, שאמירתו לגבי מה שנתפס כתמיכה באלימות מתנחלים הביאה ל-3,900 תלונות.

עוד נושא שעורר גל של תלונות - אם כי קטן משמעותית ביחס לתלונות על אברי גלעד - היה שידור כתבה של חדשות 2 על מסיבות הרווקים של צעירים ישראלים בבוקרשט, בירת רומניה. בעקבות הכתבה הוגשו לרשות 200 תלונות.

הציבור, כך נראה, הפך לרגיש יותר בכל הקשור לאתיקה בתכנים חדשותיים ובאיזון הנדרש בו: הדוח מראה על עלייה בתלונות העוסקות באתיקה בתכנים חדשותיים, מ-30% בשנת 2016 ל-36% מכלל התלונות בשנת 2017. עם זאת, חלק גדול יותר של התלונות מתייחס לתכנים פוגעניים - אם כי בתחום זה נרשמת ירידה מסוימת השנה, מ-52% ל-43% מכלל התלונות.

גם בתלונות נגד הפרסומות נרשם השנה גידול משמעותי, והן היוו 22% מכלל התלונות (415) ב-2017, לעומת 12% בשנת 2016. העלייה "נזקפת" בעיקר לפרסומת של בר רפאלי ואחיה למותג הודיס, שהעלתה בעיני רבים ניחוח של רמז על גילוי עריות. 50 תלונות הוגשו נגד הסרטון.

פרסומת נוספת שעוררה ביקורת והביאה ל-30 תלונות היא הפרסומת למותג הרכב אופל, בה שולבו אלמנטים אלימים. 38 תלונות אחרות הוגשו על-ידי אבות וארגוני אבות כנגד תשדיר של ארגון ויצ"ו, שעסק באלימות במשפחה והציג את הגברים כאלימים.

בנושאי מיניות, מגדר וסקסיזם נרשמו 356 תלונות, לעומת 216 תלונות ב-2016. בכלל זה היו תלונות נגד שדרני רדיו שנטען כי היו מעורבים לכאורה בהטרדות מיניות.

ברדיו נרשמה ירידה משמעותית בהיקף התלונות על תוכניות, מ-400 תלונות ב-2016 ל-277 תלונות בשנת 2017. 77% מהתלונות היו נגד תוכניות, בהמשך למגמה מ-2016, אז 88% מהתלונות היו נגד תוכניות - מה שמעלה כי מאזיני הרדיו ממשיכים להביע חוסר שביעות-רצון מתכנים בוטים ופוגעניים המשודרים בתוכניות השונות.

כאמור, "בזכות" אברי גלעד רשת היא שיאנית התלונות עם 4,335 תלונות, לאחר מכן חדשות 2 עם 498 תלונות וקשת עם 393 תלונות. ברדיו, עיקר התלונות הופנו לתחנת "רדיו ללא הפסקה" - 239 תלונות מתוך 366 תלונות בסך-הכול.

מהדוח עולה כי 76% מהתלונות שהתקבלו נמצאו מוצדקות. רוב-רובן של התלונות שנמצאו מוצדקות עסקו בתכנים ששודרו בתוכניות חדשות, בידור ופרסומות.

נציב פניות הציבור, דוד רגב, מסר בתגובה לדוח: "ממצאי דוח הנציבות לשנת 2017 מצביעים על המגמה הנמשכת של חוסר סובלנות של ציבור הצופים והמאזינים לתכנים פוגעניים ולתכנים מסיתים נגד אוכלוסיות שונות. הצופים זועמים על אמירות פוגעניות ואלימות מילולית. קמפיין metoo# העולמי, במסגרתו נאבקות נשים בהחפצתן, עשה עלייה חשובה ומבורכת גם לישראל, והדבר בא לידי ביטוי בעלייה בהיקף התלונות הנוגעות לפגיעה בנשים. יש לברך ולחזק מגמה זו. בנוסף, ניתוח הנתונים מצביע על חוסר שביעות-רצון הולך וגובר של הצופים מריבוי פרסומות ותכנים אלימים ומיניים בפרסומות, ועל הגורמים המשדרים לתת על כך את הדעת"

לדבריו, "מגמה נוספת שבה ועולה בדומה לשנה שעברה, ובליבה דרישה של הציבור לתכנים חדשותיים נקיים ואובייקטיביים יותר. מהעלייה הנמשכת בהיקף התלונות הנוגע לאתיקה בשידור עולה כי לא מעט מהצופים סבורים כי התכנים החדשותיים אינם מאוזנים, מוטים לצד זה או אחר, וכי בלא מעט פעמים עולה חוסר נחת מכך שמגישי מהדורות ומראיינים מביעים את דעותיהם. מתלונות עולה כי הצופים מצפים לחדשות 'נקיות' יותר. על הזכייניות לתת את הדעת על כך.

"פיצול ערוץ 2 לקשת ולרשת והתווספות ערוצים נוספים בהם ערוצים 20, 24, האלא טיי.וי ואחרים תחת פיקוחה של הרשות השנייה, יבואו לידי ביטוי בדוח הבא של הנציבות".