הכירו את רובוסליב: אב טיפוס של רובוט, פרי פיתוח ישראלי שהוצג השבוע בתחרות הסטארט-אפים הביטחוניים שקיים אתר i-hls.com. הרובוט הישראלי משמש לצילום וסקירה של מנהרות הברחה או במשימות של חילוץ והצלה ויכול להגיע למרחק של מאות מטרים ואף יותר מכך.

הרובוט והמערכת שמפעילה אותו פותחו על ידי חברת IBEX מבאר שבע בראשה עומדים רפאל מויסא ואולג פופוב. את הרעיון של רובוסליב הגו השניים בסוף 2014. המיוחד ב-רובוסליב הוא כוח ההנעה שלו - כוח הדחף של שרוול מתהפך שמתקדם על ידי לחץ אוויר, וזאת בניגוד לרובוטים הקיימים כיום בשוק המתקדמים, למשל, על ידי גלגלים או זחלים. השרוול עצמו לא נע קדימה באופן המקובל, כמו מכונית או טנק, אלא "נפרש", וכך גם אם הוא נתקל בעצם חד הוא לא נקרע.

היחידה הקדמית של רובוסליב היא פלטפורמה שעליה אפשר להלביש מצלמות וחיישנים שונים וכן מערכת היגוי. התקשורת בין היחידה הקדמית למפעיל שנמצא בקצה השני מתבצעת באמצעות תקשורת חוטית.

במקביל עובדים בחברה על על אבטיפוס מוקטן בקוטר שמיועד לשוק גילוי וההצלה של ניצולים תחת הריסות מרעידות אדמה, קריסה של מבנים, מכרות וכדומה. היתרון העיקרי של רובוסליב, לדברי מויסא, הוא שניתן להעביר דרכו גם חמצן מים לניצולי, יתרון המייחד אותו על פני פתרונות אחרים.

השימוש הפוטנציאלי כיום, אומר מויסא הוא במה בתחום ביטחון פנים, חילוץ והצלה, סקירה של תעלות וצינורות ביוב ועוד. בשלב הבא שואפת החברה לגייס משקיעים או שותפים פוטנציאליים ולהעביר את המוצר מאב-טיפוס למערכת מסחרית.

אבל רובוט לסקירת מנהרות או חילוץ ניצולי רעידות אדמה הוא לא השימוש היחידי שמויסא ושותפיו מייעדים לטכנולוגיה. "במקביל לשימושים הביטחוניים הבנו שהפוטנציאל של הרעיון שלנו יכול להיות לשימושים אחרים כמו שימוש רפואי, ואז הקמנו את חברת קונסיס מדיקל בתור ספינ-אוף של אייבקס.

"לקחנו את ליבת הטכנולוגיה כדי לפתח אביזר רפואי לבדיקות קולונסקופיה, והחברה כבר זכתה למענק מהמדען הראשי של 60 אחוז מ-2.5 מיליון שקלים - על כל שקל שהביאה החברה, קיבלה מענק 60 אגורות מהמדינה", סיפר מויסא שסיפר עוד כי "בימים אלה סיימנו ניסויים בחיות ואנחנו נכנסים לסבב גיוס על מנת לעבור לאבן דרך הבאה - טיפול בבני אדם. לצורך כך אנו מגייסים מיליון דולר".