מלחמת הסחר נגמרה? טראמפ הגיע להסכם עם האיחוד האירופי

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש אמש עם ז'אן-קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית • המנהיגים הסכימו לעבוד יחד על מנת להגיע לביטול המכסים • כל עוד נמשך המשא-ומתן, תיעצר הטלת מכסים נוספת ותבוצע הערכה מחדש את המכסים שהוטלו מוקדם יותר השנה על אלומיניום ועל פלדה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, וז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, וז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית / צילום: רויטרס

"הגענו לשלב חדש ביחסים בינינו. זו הייתה פגישה מועילה ותומכת", כך אמר אמש (ד') נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לאחר פגישתו עם ז'אן-קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית, שהתקיימה בבית הלבן בוושינגטון. שני המנהיגים דנו בקשת נרחבת של נושאים במהלך הפגישה - החל מחיזוק שיתוף-הפעולה הכלכלי בין אירופה לארה"ב וכלה בשיתוף יחסי המסחר.

לדברי טראמפ, שתי המעצמות הכלכליות יחלו במשא-ומתן באופן מיידי לגבי כמה וכמה נושאים, שיכללו את נושא "אפס מכסים" על מסחר וקמעונאות, ושיתוף-פעולה הדוק בנושאי האנרגיה. 

"הסכמנו היום לעבוד יחד על מנת לכונן אפס מכסים על סחורות מתועשות", אמר טראמפ במסיבת העיתונאים המשותפת שהתקיימה לאחר פגישתו עם יונקר.

במהלך הפגישה לא הגיעו המנהיגים להסכמות בנוגע להצהרותיו של טראמפ כי בכוונת ארה"ב להטיל מכסים על מכוניות מאירופה, אולם יונקר מסר כי לא יוטלו מכסים נוספים כל עוד המשא-ומתן נמשך. אנליסטים ציינו בסוף הפגישה כי בין שלל הנושאים שעלו בפגישה, הקריטי ביותר והאיום הגדול ביותר על כלכלת ארה"ב הוא נושא המכסים על רכבים. יונקר סיפר טרם הפגישה כי זו אחת הסיבות שהגיע לארה"ב לפגישה עם טראמפ.

עוד אמר יונקר כי הגיע להסכמה עם טראמפ כי כל עוד נמשך המשא-ומתן, "נעצור כל הטלת  מכסים נוספת ונעריך מחדש את המכסים שהוטלו מוקדם יותר השנה על אלומיניום ועל פלדה".

נזכיר כי מוקדם יותר השנה החריג הנשיא טראמפ את מדינות האיחוד האירופי מהמכסים שהטיל על ברזל ואלומיניום שמיובאים לארה"ב מסין. 

ויתורים נוספים שנרשמו מצד יונקר כללו את הכוונה לייבא מארה"ב כמות גדולה יותר של פולי סויה.