נדחתה בשנית בקשה להשקת קרן סל על הביטקוין בארה״ב

החלטת רשות ניירות ערך האמריקאית אתמול בעניין הצעתם של האחים וינקלווס מצביעה על חוסר אמון של הרגולטורים בשוק הקריפטו • לאחר פרסום ההחלטה ירד מחיר הביטקוין בכ-5%, אבל הערב טיפס שוב לכ-8,150 דולר

האחים טיילר וקמרון וינקלווס / צילום: רויטרס
האחים טיילר וקמרון וינקלווס / צילום: רויטרס

רשות ניירות ערך בארה״ב (SEC) דחתה אתמול (יום ה׳) שוב את ההצעה של האחים טיילר וקמרון וינקלווס לרישום קרן סל (ETF) המבוססת על הביטקוין למסחר בבורסות לניירות ערך. ההחלטה מצביעה על כך שהרגולטורים בארה״ב עדיין מוטרדים מהתנודתיות ומחוסר הפיקוח בשוק הקריפטו.

החלטת ה-SEC מאשרת החלטה קודמת שקיבלה הרשות בשנה שעברה, ובה דחתה הצעה שהוגשה לראשונה על ידי האחים וינקלווס לפני כמה שנים. ההחלטה התקבלה באכזבה בקרב סוחרי המטבעות הדיגיטליים, שקיוו שהמסחר ב-ETF בבורסות לניירות ערך יהפוך את הביטקוין למושך יותר עבור המשקיעים בוול סטריט. רמת התנודתיות היומית של הביטקוין עומדת בממוצע על 5.5% בשנה האחרונה.

לאחר פרסום ההחלטה ירד אתמול מחיר הביטקוין בכ-5%, אבל הערב (יום ו׳) טיפס שוב לכ-8,150 דולר. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של קרוב ל-140 מיליארד דולר, לפי נתוני CoinMarketCap.

הבקשה לרשום את ה-ETF של האחים וינקלווס הוגשה ל-SEC על ידי בורסת הסחורות Cboe, שטענה כי המסחר בביטקוין מבוזר באופן נרחב בכל העולם, כך שמחירו אינו ניתן למניפולציות. ואולם, ה-SEC לא קיבל את הטענה. לפי בדיקה של הרשות, יותר מ-75% מהמסחר בין ביטקוין לבין מטבעות פיאט (מטבעות ריבוניים כמו הדולר, הין או האירו) בעולם מתבצע בבורסות שאינן מפוקחות על ידי רגולטורים.

Cboe טענה כי היא יכולה לפקח על המסחר בביטקוין בבורסת הקריפטו Gemini, שנמצאת בבעלות האחים וינקלווס, ולוודא שלא נעשית על מניפולציה להשפעה על מחיר הביטקוין. ואולם, ה-SEC קבעה כי ג׳מיני אינה זירת מסחר גדולה מספיק כדי לספק את ההגנה הנדרשת על מחיר המטבע.

קמרון וינקלווס וכריס קונקנון, נשיא Cboe, הודיעו כי הם לומדים את החלטת הרשות ולא יוותרו על הצעתם לקרן סל המבוססת על הביטקוין. נציבת ה-SEC הסטר פירס הביעה התנגדות להחלטה, ואמרה כי לדעתה הרשות היתה צריכה לאשר את ההצעה. לדבריה, ״השתתפות של יותר גופים מוסדיים במסחר עשויה לשפר היבטים רבים שהרשות מודאגת מהם בשוק הביטקוין״.

החלטת ה-SEC אינה נוגעת להצעות אחרות שהוגשו לרשות להשקת קרנות סל מבוססות על ביטקוין, ובהן הצעות של Bitwise Asset Management ,Van Eck Associates Corp והסטארט-אפ SolidX Management LLC.