מי באמת יקנה דירת מחיר למשתכן בתל-אביב

הדירות לא מחולקות בחינם, ועד כמה שההנחה משמעותית, הדירות עדיין יהיו יקרות • מי יוכל לקנות אותן? מי שיכול לקנות גם ככה דירה בלי העזרה הממשלתית • העיקר שיש גם 10 דירות לדיור הציבורי • פרשנות • למדריך ומחשבון משכנתא

הצפון הישן של תל אביב / צילום: איל יצהר
הצפון הישן של תל אביב / צילום: איל יצהר

אחרי עיכובים לא מועטים, פורסמה סוף-סוף חוברת המכרז של מחיר למשתכן בתל-אביב - אחד המכרזים הגדולים במרכז והראשון בהיקף משמעותי בעיר תל-אביב.
למכרז הזה חיכו כולם - יזמים, קבלנים, זכאי מחיר למשתכן וגם אנשי משרד האוצר, שמבחינתם מדובר באחד ממכרזי הדגל של תוכנית הדגל של השר כחלון.
אין ספק שמכרז מחיר למשתכן בתל-אביב הוא הישג לאוצר. לא חוכמה לפרסם מכרזים רק במקומות שבהם אין ביקוש, או שבהם המחירים ממילא בהישג יד.

פרסום המכרז בתל-אביב נותן מענה גם לביקוש של הזכאים. בחודשים האחרונים הולכת ומתבהרת תמונת הביקושים שמעידה שמחיר למשתכן במרכז עדיין זוכה לביקוש קשיח בעוד בפריפריה עוד ועוד מכרזים נכשלים וחוזרים לשיווק חוזר.
גם שיעור הביטולים של הזכאים בפריפריה הולך ועולה ונראה שאם כבר לפרסם עוד מכרזים, אז כדאי שיהיו באזור המרכז.

ברשות מקרקעי ישראל, עיריית תל-אביב ובמטה הדיור באוצר עשו שמיניות באוויר כדי להצליח ולפרסם את המכרז הנוכחי, אבל הקושי בפרסומו כמו גם המורכבות שלו, שלא ראינו כמוה בשום מכרז אחר, מעידה שככל שהמיקום מרכזי יותר כך קשה יותר לפרסם את המכרז. כמעט 127 אלף משקי בית נרשמו לתוכנית וכ-48 אלף זכו בהגרלות. על הנייר, קרוב ל-80 אלף זכאים עדיין מנסים את מזלם - אם עוד לא התייאשו.

אבל אחרי שקוראים את החוברת ומתעמקים בפרטי הפרטים, הבשורה הגדולה מתחלפת בכמה שאלות.

המכרז כולל 774 דירות לזכאי מחיר למשתכן ו-495 דירות למכירה בשוק החופשי. כלומר, 774 בני מזל יזכו להנחה מופלגת על דירה, הנחה שכולנו בסופו של דבר מממנים. העובדה שהקרקע שנמכרת במכרז שייכת בחלקה לעיריית תל-אביב הובילה למצב שכ-35% מהדירות "שמורות" לתושבי העיר. כלומר, כ-270 דירות של מחיר למשתכן וכ-173 דירות רגילות עם עדיפות לתושבי העיר. המשמעות היא שהסיכוי של זכאים שאינם מתל-אביב נחתך ברגע לזכות במכרז, גם אם היו בין הראשונים שנרשמו לתוכנית הממשלתית. ומי לא רוצה לגור בתל-אביב? או לפחות לקנות בה דירה שאפשר להשכיר?

וזה לא נגמר אפילו כאן, כי אותם בני מזל שיקנו בסוף את הדירות יוכלו אחרי חמש שנים בלבד למכור אותן במחיר מלא. חתיכת סיבוב על חשבון המדינה, חתיכת סיבוב על חשבון כולנו.

ובכלל, ראוי לשאול את השאלה האם מעבר ליחסי ציבור שהמכרז הזה עושה למשרד האוצר, האם נכון לשווק דירות מוזלות בתל-אביב? הרי הדירות לא מחולקות בחינם, ועד כמה שההנחה משמעותית, הדירות עדיין יהיו יקרות. מי בסוף יוכל לקנות אותן? מי שיכול לקנות גם ככה דירה בלי העזרה הממשלתית. אבל העיקר שמתוך 1,279 הדירות יש גם 10 דירות לדיור הציבורי. ככה באמת נוכל להיות רגועים שהכסף של כולנו הולך מטרה טובה.