על רקע חוק הלאום: קצין דרוזי שלישי פורש משירות קבע

בתוך כמה ימים, קצין דרוזי שלישי במספר הודיע היום (ג') כי הוא עוזב את שירות הקבע בצה"ל כמחאה על חוק יסוד הלאום • הרמטכ"ל קורא "להשאיר את הנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת מחוץ לצבא" • יאיר לפיד נפגש היום עם יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות וראש מועצת חורפיש מופיד מרעי כדי לדון בחוק

הוועדה המיוחדת על חוק הלאום / צילום: טל שניידר
הוועדה המיוחדת על חוק הלאום / צילום: טל שניידר

גל המחאה נגד חוק יסוד הלאום לא שוכך והיום (ג') קצין דרוזי שלישי במספר הודיע שהוא עוזב את שירות הקבע בצה"ל כיוון שהוא חש נפגע מחקיקת חוק היסוד, שבאחד מסעיפיה מכריזה על קידום התיישבות יהודית ובסעיף אחר שלה, מניחה את השפה העברית במדרג ערכי מעל לשפה הערבית.

יותר מוקדם היום פרסם סמ"פ שאדי זידאן, המשרת שירות קרבי סטטוס בפייסבוק בו הודיע שאחרי 5 שנים בצבא החליט לעזוב: "עד היום נתתי למדינה את הנשמה שלי, סיכנתי את החיים שלי, לא ראיתי בית ומה לא. עד היום עמדתי מול דגל המדינה בגאווה והצדעתי לו. עד היום שרתי את ההמנון של התקווה כי הייתי בטוח שזאת המדינה שלי ואני שווה לכולם. אבל היום, היום סירבתי בפעם הראשונה בשירות שלי להצדיע לדגל, סירבתי בפעם הראשונה לשיר את ההמנון הלאומי. אני לא בנאדם של פוליטיקה ולא בנאדם שאכפת לו מזה, אבל!! אבל אני אזרח כמו כולם ונותן את כל כולי למדינה וגם מעבר, בסוף אני אזרח סוג ב' ??ֿ" כתב זידאן.

לפניו הודיע סרן עמיר ג'מאל, המשרת כמ"פ כי הוא נוטש את המדים. "היום בבוקר כשקמתי כדי לנסוע לבסיס שאלתי את עצמי למה? למה אני חייב לשרת את מדינת ישראל, המדינה שאני ושני האחים שלי וגם אבא שלי שירתנו אותה במסירות, שליחות ואהבת המולדת ובסוף מה מקבלים? להיות אזרחי סוג ב'. להמשיך לשרת את המדינה? אני לא רוצה להמשיך ואני בטוח שעוד מאות אנשים יפסיקו לשרת וישתחררו מצה"ל בעקבות ההחלטה שלך נתניהו, שלך ושל הממשלה שלך".

הרמטכ"ל פרסם היום הודעה בה הוא קורא להשאיר את "הנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת מחוץ לצבא. כצבא עם ממלכתי שייעודו שמירה על ביטחון תושבי ישראל וניצחון במלחמה, אנו מחויבים לשמירה על כבוד האדם, ללא קשר למוצא, דת ומגדר. כך היה וכך יהיה תמיד. התחייבנו כי האחריות המשותפת ורעות הלוחמים, עם אחינו הדרוזים, הבדואים ויתר בני המיעוטים המשרתים בצה"ל, ימשיכו להוביל את דרכנו" כתב הרמטכ"ל.

יצוין, שאחרי הפרסום בכלי התקשורת על קצין שלישי שהודיע למפקדיו כי הוא עומד לעזוב את צה"ל פרסם מנהיג העדה הדרוזית מואפק טריף הודעה על פיה הוא מסיכם עם הרמטכ"ל וגם הוא מבקש להשאיר את הנושאים הפוליטיים מחוץ לצבא.

בנוסף, תא"ל במיל' עימאד פארס השמיע גם הוא עמדה אחרת. בראיון בגלי צה"ל אמר פארס כי הוא חושב שמותר להתנגד לחוק אבל "אסור לשבור את הכלים. לובשי המדים צריכים לתפקד בגאווה".

קציני צה"ל שהם אנשי העדה הדרוזית, בוחרים באקט מחאה לא שגרתי: הם בוחרים לפרוש ובמידה מסוימת לפגוע בעצמם שכן ההתפטרויות הללו שוללות מאותם הקצינים את המשכורת הנוחה, תנאי השירות של קצין בקבע ואופק קרבי מקצועי.

בתוך כך, יו"ר יש עתיד ישב היום לפגישה עם יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות, וראש מועצת חורפיש מופיד מרעי.

יאיר לפיד ויו״ר פורום הרשויות הדרוזיות, וראש מועצת חורפיש מופיד מרעי / צילום: יש עתיד
 יאיר לפיד ויו״ר פורום הרשויות הדרוזיות, וראש מועצת חורפיש מופיד מרעי / צילום: יש עתיד

לפי הודעה לתקשורת של המפלגה מרעי אמר ללפיד שההמנון הגדוד הדרוזי חובר על ידי לפיד עם אחיו של מרעי, נביא מרעי, שנהרג בשנת 1996 כסגן מפקד אוגדת עזה.

מרעי ציין בפני לפיד שראש הממשלה נתניהו לא הסכים לפגושו בזמן שקודם החוק ורק לאחר שהתעוררה מחאה וכבר אחרי שהחוק עבר נתניהו הסכים להיפגש.

מופיד מרעי אמר ללפיד "אנחנו רוצים להגיע לפתרון של שוויון מוחלט בין העם הדרוזי לעם היהודי הלכה למעשה בחיים, לא רק בקבר". בפגישה השתתף גם ראש מועצת בית ג'אן, ביאן קאבלן.

לפיד, לפי הודעת המפלגה אמר למרעי: "חוק הלאום כפי שהוא היום הוא עלבון ומדינת ישראל לא תעליב אזרחים שמשרתים בצבא ומגנים עלינו יום יום".