דיווח: טראמפ רוצה להגדיל את מכסי המגן על יבוא סיני ל-25%

טראמפ עשוי להכריז על הגדלת מכסי המגן מ-10% ל-25% כבר היום • המכסים יוטלו על מוצרים בשווי כולל של 200 מיליארד דולר

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

ממשל טראמפ מתכנן להטיל מכסי מגן בסך 25% על מוצרים סיניים מיובאים בשווי כולל של 200 מיליארד דולר, לאחר שתחילה תכנן להטיל מכס מגן בסך 10%. הגדלת מכס המגן נועדה להפעיל לחץ על בייג'ין לבצע ויתורים בתחום הסחר, לדברי מקור יודע דבר אתמול (ג'), כך לפי "רויטרס". המקור אמר ל"רויטרס" שממשל טראמפ עשוי להכריז כבר היום (ד') על כוונתו.

ב-10 ביולי הודיע ממשל טראמפ כי יטיל מכס מגן בסך 10% על אלפי מוצרי ייבוא סיניים, כולל מוצרי מזון, כימיקלים, פלדה, אלומיניום, ומוצרי צריכה שונים החל ממזון כלבים ורהיטים וכלה בשטיחים, צמיגי מכוניות, אופניים, כפפות בייסבול ומוצרי קוסמטיקה. מכסי המגן יוטלו רק לאחר פקיעתו של פרק הזמן שבו יתבקש הציבור להגיב, אך הגדלת המכס תסלים את סכסוך הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

עד לפרסום הכתבה לא הגיבה ממשלת סין. ביולי האשימה סין את ארה"ב בבריונות, והזהירה כי תנקוט צעדי תגמול.

המשקיעים חוששים שהסלמת מלחמת הסחר בין וושינגטון ובייג'ין תפגע בצמיחה העולמית, וארגוני עסקים גדולים בארה"ב גינו את מכסי המגן האגרסיביים של ממשל טראמפ.

אתמול (ג') רשמו שוקי ההון בעולם עלייה קלה בתגובה לדיווח שארה"ב וסין מנסות לחדש את המו"מ במטרה לשים קץ למלחמת הסחר שנמצאת עדיין בחיתוליה. נציגיו של שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין ושל ראש ממשלת סין ליו הא ערכו דיונים פרטיים בניסיון להתניע מחדש את המו"מ.

דוברת משרד נציג הסחר של ארה"ב סירבה להגיב על הכוונה להעלות את מכס המגן המתוכנן ולהשיב לשאלה אם ישונה גם המועד האחרון שבו יוכל הציבור להגיב להצעה, לפני שהיא תצא אל הפועל.

מיסוי על מוצרים בשווי כולל של יותר מחצי מיליארד דולר

בתחילת יולי הטילה ממשלת ארה"ב מכס מגן בסך 25% על מוצרי יבוא סיניים בשווי כולל של 34 מיליארד דולר, וכנקמה על כך הטילה בייג'ין מכס מגן זהה על מוצרי ייבוא אמריקאים בשווי זהה.

וושינגטון מתכוננת להטיל בשבועות הבאים מכסי מגן על כמות נוספת של מוצרי ייבוא בשווי כולל של 16 מיליארד דולר, וטראמפ הזהיר כי בסופו של דבר יוטל מכס מגן על מוצרי יבוא בשווי כולל של יותר מחצי מיליארד דולר - סכום דומה לסך הייבוא האמריקאי מסין אשתקד.

מיסוי רשימת המוצרים בשווי 200 מיליארד דולר שעליהם הוטל מכס המגן - ושכוללים גם דגי אמנון סינים, לוחות מעגלים מודפסים ומוצרי תאורה - תשפיע על הצרכנים יותר מאשר מיסוי המוצרים שנכללו בסבבי המכס הקודמים.