רשות החברות בודקת את התקשרויות האגודה לתרבות הדיור

בנוסף, הרשות מאיימת לפטר את המנכ"ל ואת חברי הוועד המנהל, זאת בגלל חריגות ואיחורים בדיווחים הכספיים • מנכ"ל האגודה, ראובן צדוק: "הדוחות הכספיים החל משנת 2018 יוגשו במועד"

ראובן צדוק, מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור / צילום: תמר מצפי
ראובן צדוק, מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור / צילום: תמר מצפי

רשות החברות הממשלתיות פתחה בבדיקה של נושאי רכש והתקשרויות באגודה לתרבות הדיור באמצעות עובדי הרשות ומשרד רואי חשבון ברית פיקוח (MBT). בהודעתה דרשה הרשות ממנכ"ל האגודה הוותיק, ראובן צדוק, "לפעול בשיתוף-פעולה מלא מול המשרד ולהעמיד לרשותו גישה לכל המסמכים והמערכות במהירות ובאיכות המיטבית".

הבדיקה נערכת במסגרת החלטה להעמיק את הבקרה על האגודה לתרבות הדיור, בעקבות הערות חוזרות ונשנות של הרשות על חריגות ואיחורים באופן טיפול האגודה בדוחות הכספיים שלה, ולאור ההגדלה הניכרת בתקרת ההתקשרות בין האגודה לבין משרד השיכון והבינוי הממונה עליה, ל-100 מיליון שקל.

על-פי חוק החברות הממשלתיות, חובה על חברה ממשלתית להגיש את הדוחות הכספיים עד ל-31 לחודש מרץ של השנה העוקבת. בשנה האחרונה העירה רשות החברות פעמים אחדות למנכ"ל האגודה צדוק ולוועד המנהל של האגודה, על כך שהאגודה אינה מקיימת את החוק. למשל הדוח לשנת 2016 הובא לאישור רק בסוף דצמבר 2017, ואילו הדוח לשנת 2017 עדיין לא אושר למרות התראות מצד רשות החברות. בנוסף, באגודה כלל לא קיימת ועדת כספים.

"חוסר עמידה בדרישות החוק"

לפני חודשים אחדים כתבה רשות החברות למנכ"ל ולוועד המנהל כי "אנו רואים מצב זה של חוסר עמידה בדרישות החוק והנחיות הרשות בחומרה. על אף התראותינו החוזרות והנשנות ובקשותינו לקבל סד זמנים לאישור הדוחות במועד, לא קיבלנו התייחסות לכך. בנוסף, לאחר שקיימנו שיחה עם מנכ"ל האגודה, דרישתנו לקבלת הדיווחים בזמן זכתה לזלזול מוחלט, ויצוין כי לא בפעם הראשונה. מיותר לציין כי התנהגות זו של נושא משרה בכיר בחברה איננה מקובלת".

לפני כחודשיים נמסרה לאגודה התראה מרשות החברות, לפיה "בידי רשות החברות הצטברו ראיות לליקויים לכאורה בהתנהלות הנהלת האגודה והוועד המנהל של האגודה כגוף המפקח והחותם על הדוחות הכספיים. אנו שוקלים להפעיל את סמכותנו להעביר את חברי הוועד המנהל מתפקידם, מהטעם שהם אינם ממלאים את תפקידם כראוי".

בהמשך ההודעה נמסר למנכ"ל האגודה צדוק כי אם לא נקט ולא ינקוט את כל האמצעים הנאותים למנוע את הכשלים בטיפול בדוחות, "רשאית הממשלה או רשות החברות להעבירו מכהונתו".

"החל מ-2018 הדוחות יוגשו במועד"

בישיבת הוועד המנהל של האגודה בסוף חודש יוני אמר המנכ"ל צדוק כי יבוצעו שינויים במערך הכספים, "כדי שדברים יהיו בזמן", וציין כי "עד לפני שנתיים היה לנו הסכם לא כתוב עם רשות החברות כי אנו מגישים את טיוטת הדוחות הכספיים עד ספטמבר".

מהאגודה לתרבות הדיור נמסר בתגובה: "האגודה לתרבות הדיור אינה רק חברה ממשלתית, היא גם עמותה הרשומה ברשם העמותות. ככזאת, הדוחות הכספיים שלה עוברים אישורים רבים יותר מכל חברה ממשלתית (ועדת כספים, ועדת ביקורת, ועד מנהל ואסיפה שנתית).

"במשך עשרות שנים נהגה האגודה להעביר את הדוחות הכספיים שלה במהלך חודש ספטמבר. משנתבקשה להקדים מועד זה ועקב כניסת מערכת מחשוב (ERP) חדשה לאגודה, הוגשו הדוחות הכספיים לשנת 2017 באיחור. נושא העיכוב הועלה עוד בישיבת הוועד המנהל בתאריך 24.12.17 בנוכחות נציג רשות החברות הממשלתיות דאז, מר כפיר קניאל. האגודה עשתה ותעשה את מרב המאמצים כדי להגישם בהקדם. בישיבת הוועד המנהל האחרונה העלה מנכ"ל האגודה מתווה פעולה שידאג לכך שהדוחות הכספיים החל משנת 2018 יוגשו במועד".