הספין של תנובה: משכורות הבכירים יקוצצו רק עד סוף 2018

על רקע ההכרזה של תנובה כי תייקר את מחירי החלב הלא מפוקחים ולאור המצב בענף, גם טרה עשויה להודיע על מהלך דומה בימים הקרובים

מנכ"ל תנובה אייל מליס / צלם: אוריה תדמור
מנכ"ל תנובה אייל מליס / צלם: אוריה תדמור

תנובה הודיעה אתמול (א') על עלייה של עד 4% במחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים שלה - כלומר, מחירם של היוגורטים, המעדנים, הגבינה הצהובה במדף, משקאות החלב והשוקו, הגבינות המיוחדות, השמנת המתוקה ועוד צפוי להתייקר.

אמנם ההשפעה של הצעד הזה על הצרכן צפויה להיות יחסית מינורית בשלב זה, כשלמחירו של סל למשפחה שנאמד בכ-150 שקל לחודש של מוצרי החלב של תנובה יתווספו שקלים בודדים.

ואולם, כיוון שמדובר בחברת המזון הגדולה בישראל בכלל, ובשוק בשוק החלב בפרט, המהלך של תנובה צפוי לגרור עליות מחירים נוספות מקרב המתחרות. בימים אלה טרה, המחלבה השלישית בגודלה בישראל, בוחנת את צעדיה ועשויה אף היא להודיע ביממות הקרובות על עליית מחירים. כך שהחשש הוא שהצעד הזה יהווה סימן לשוק כולו לייקר מחירים ולהצטרף לשחקניות אחרות בתחומים אחרים שכבר הודיעו על התייקרות במוצרים כמו בשר, נייר, אורז וטונה.

עם זאת, גם לאחר שרשתות השיווק יעלו את המחירים ויוסיפו אליהם את הרווח של הרשת והמע"מ, משיחות עם קמעונאים ברשתות השיווק הגדולות עולה כי עדיין מדובר בעלייה של 10-12 אגורות למוצר. כלומר, מעדן שמחירו עמד על 4.80 שקלים יתייקר ל-4.90 שקלים - עלייה די מינורית שלא תפצה על הנזק שתנובה טוענת שנגרם לה.

אם בדיונים שהתנהלו בקרב הנהלת תנובה דובר על פגיעה בהיקף של 15 מיליון שקל בחודש, הרי שהתוספת הנוכחית תשלים סכום דומה לא על פני חודש, אלא על פני 5 חודשים.

כך שלמעשה ניתן לומר שהניסיון של שר האוצר, משה כחלון, לבלום את עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים, הוביל באופן עקיף לתוצאה הפוכה: התייקרות של שאר מוצרי החלב אצל השחקנית הכי גדולה בשוק. 

הספין של תנובה
 הספין של תנובה

המרוויחה העיקרית מהמהלך: שטראוס   

שעות ספורות אחרי ההודעה על עליית המחירים, בסביבת תנובה הזדרזו לבשר כי גם הם נושאים בנטל, וכי משכורתם של בכירי החברה, ובראשם המנכ"ל אייל מליס, תקוצץ באופן מיידי ב-10%-5%, כאקט סימבולי של הזדהות ונטילת אחריות. אלא שקיצוץ השכר הזה מוגבל עד סוף 2018, כך שמדובר בתקופה של עד 6 חודשים (החל מחודש יולי ועד סוף דצמבר 2018). האם בתום התקופה הזו ירד בחזרה מחירם של מוצרי החלב? כלל לא בטוח.

אגב, בהתאחדות מגדלי הבקר ביקשו להזכיר היום (ב') בתגובה רשמית כי "ב-2016 ירדו בממוצע 20 אגורות נטו במחיר המטרה, בסך-הכול בהיקף של 300 מיליון שקל", ושאלו היום "האם הירידה הזו הגיעה אל הצרכנים?". עוד מוסרים בהתאחדות כי "המחיר הוא תנודתי בעקבות מחירי המזון בעולם שעולים ויורדים כל רבעון כמעט", וכי "מאז משבר הקוטג' המחיר ירד בכ-30 אגורות". מנגד הם טוענים כי "מחיר המוצרים המפוקחים חייב בעדכון כדי להסדיר את הענף. אי-אפשר להשתמש במנוף הזה פוליטית. רוצים לשנות? יש תהליכי חקיקה". אלא שבתנובה מאסו כנראה מלהמתין למחוקק.

אבל יש גם בשורות חיוביות: לפי שעה נראה כי שטראוס, השחקנית השנייה בגודלה בשוק החלב, אינה מתכוונת לייקר את המוצרים שלה, מה שיאפשר לה ליהנות בכל תרחיש - או שהיא תוכל לעשות זאת בעוד כמה חודשים באותו הנימוק של עליית חומר הגלם, או שתוכל ליהנות ממחירים תחרותיים אל מול המתחרות שמחיריהן יעלו.