"הגענו לגבול העליון": המכסים של טראמפ משגעים את אמריקה

לעסקים הקטנים בארה"ב חסר מרחב התמרון למשחק עם העלויות, ורבים מחשבים מחדש את תוכניותיהם לעתיד • "אנחנו עובדים כעת קשה יותר, חוסכים היכן שאפשר, ומכפילים את המאמצים למצוא לקוחות חדשים"  

 

 

מפעל דפוס / צילום: רויטרס Alkis Konstantinidis
מפעל דפוס / צילום: רויטרס Alkis Konstantinidis

Bikes, סטארט-אפ לאופניים חשמליים, תכנן להקים רשת של 100 סוכנויות מכירות, אבל אז הגיעו המכסים שממשל טראמפ מאיים להטיל על סין.

החברה הזו, שמעסיקה חמישה עובדים באשוויל, צפון קרוליינה, מייבאת את האופניים שהיא מעצבת ממפעל בעיר ג'ינהואה בסין, ואומר שהיא לא יכולה למצוא יצרן מנועים מקביל בארה"ב. המכסים יוסיפו 425 דולר למחיר של זוג אופניים, שהיו נמכרים במחיר של עד 3,250 דולר. הרעיון של רשת סוכנויות המכירות נכנס כעת למקפיא, כשהחברה מנסה לחשב את המחיר הסיטונאי החדש שסוכנויות המכירות שלה יקבלו, בלי שהוא ימחק את הרווחים שלה.

ממשל טראמפ טוען שמכסים על אלפי מוצרים, ממסבי כדורים עד מעגלים מודפסים, נועדו להיות תגמול על נוהלי סחר לא הוגנים של הסינים, שמעניקים לחברות הסיניות יתרון על פני יריבות אמריקאיות. ארה"ב כבר הטילה מכס של 25% על יבוא סיני בשווי 34 מיליארד דולר בשנה, ואתמול הושלמה הכנת רשימה נוספת של מוצרי יבוא סיניים בשווי 16 מיליארד דולר בשנה, שגם עליהם יוטל מכס זהה. הממשל הודיע גם שהוא שוקל הטלת מכסים על עוד יבוא סיני בשווי 200 מיליארד דולר. סין החלה להגיב והיא מאיימת במכס על 110 מיליארד דולר של יבוא אמריקאי, אם וושינגטון תממש את איומיה.

האפקט מורגש בייחוד בקרב עסקים קטנים וחברות סטארט-אפ בארה"ב. כללית, העסקים הללו מרגישים טוב עם הצמיחה הכלכלית, אבל לעומת עסקים גדולים יותר, יש להם פחות יכולת לעכל מחירי חומרי גלם יקרים יותר, או לגלגל על הלקוחות את העלויות הגבוהות יותר.

מכסים משנים את חישובי התמחור, ואוכלים את שולי הרווח. חברות קטנות יותר גם פחות מסוגלות להעביר ייצור למדינות אחרות, ויש להן פחות יתרות מזומנים לימים קשים.

התוצאה היא שהיצרניות הקטנות של, לדוגמה, מתגי תאורה חכמים או נייר הפרגמנט לציפוי נקניק, מחשבות מחדש את האסטרטגיה שלהן, הספקים, אתרי הייצור ותמחור המוצרים.

לחברות גדולות אין בדרך כלל חששות מהמכסים, מאחר ששיעורי המס הנמוכים יותר והביקוש המקומי החזק סייעו להן להציג רווחים גדולים הצפוי. בקרב החברות הקטנות, לעומת זאת, האופטימיות לגבי הצמיחה שלהן ירדה ביולי לרמתה הנמוכה ביותר מאז הבחירות ב-2016. זאת, לפי סקר של יותר מ-750 חברות קטנות שעשתה חברת Vistage Worldwide.

"המכסים גורמים לנו להרגיש שאנחנו צריכים להוריד את כף הרגל מדוושת הגז", אמר מייסד M2S, אריק קרוז.

סקוט ייטס, מנהל המכירות של חברת סמוקי מאונטן טריילרס מטנסי, אומר שהחברה, שמייצרת קרונות למשאיות סמי-טריילר, ספגה התייקרות של 7% במחירי חומרי הגלם שלה, בגלל המכס על הפלדה והאלומיניום שמיובאים לארה"ב. החברה העלתה את מחירי התוצרת שלה בשיעור דומה. "בסוף היום, הצרכן הוא זה שמשלם את המחיר", אמר ייטס.

חברות קטנות
 חברות קטנות

בריליאנט הום טקנולוג'י, סטארט-אפ בן שלוש שנים בעמק הסיליקון, תכנן להשיק את מתגי התאורה שלו שמחוברים ל- Wi-Fiבספטמבר, במחיר 249 דולר. האיום של מכס בסך 10% על אלקטרוניקה סינית הכריח את החברה שמעסיקה 30 עובדים, בתמיכת הון סיכון בסך 21 מיליון דולר, להקפיץ את מחיר המתג החדש ל-299 דולר.

ארון אמיף, ממייסדי החברה, אמר שהאיום האחרון של הממשל במכס של 25% עלול לגרום לחברה לחפש מימון חדש בשלב מוקדם יותר מהמתוכנן. "אנחנו בגבול של המחיר שאנחנו חושבים שאפשר לגבות מהלקוחות", הוא אמר. העברת הייצור אל מחוץ לסין איננה מעשית, לדבריו.

כמה חברות חוששות שמפיצים של חלקים וחומרי גלם מנצלים את האיום במכסים כדי להעלות מחירים. אדם ארונסון, מנכ"ל Lilitab, יצרנית של מנשאי מחשבי לוח מסאן רפאל, קליפורניה, אמר שאחד המפיצים שלו העלה את מחירי הכוננים שעשויים מאלומיניום לפני שהחברה החליטה על כך. הוא חושש כעת מהשפעת המכסים הבאים על מחירי הרכיבים והחומרים.

Tusco Display, יצרנית של ציוד לעיבוד מתכת וריהוט לחנויות מאוהיו, פיטרה 20 עובדים זמניים בסוף הרבעון הראשון והוציאה עשרה עובדים לחודש חופשה ללא תשלום ביוני. היא דחתה תוכנית להשקיע מיליון דולר במערכת חדשה לרחיצה, ייבוש, ציפוי וחיתוך של מוצרי מתכת.

החברה משלמת יותר על פלדה ואלומיניום מתוצרת מקומית ומיובאת. המכסים גם מוסיפים לחששות של לקוחות החברה, עסקים קטנים שמתקשים להתמודד מול אמזון.קום, ונוקטים כעת "גישה של נחכה ונראה", אמר מייק לאובר, מנכ"ל Tusco. "אנחנו עובדים כעת קשה יותר", הוא אמר. "אנחנו חוסכים היכן שאפשר, ומכפילים את המאמצים למצוא לקוחות חדשים".

כמה חברות לא צופות השפעה גדולה של המכסים, אם מפני שלחברות היריבות יש בעיה דומה, או מפני שהביקוש החזק מקל עליהן לגלגל את ההתייקרות על הלקוחות.

"אני מניח שהעלויות שלנו יעלו, אבל המתחרה המקומי שלי יעמוד בפני אותה בעיה, ולכן אני לא חושש מדי", אמר בריאן לרסון, הבעלים של Amity Graphics ממינסוטה, שמייבאת מסין יותר ממחצית ממוצרי קידום המכירות שהיא משווקת.

אם התייקרות תהיה בעיה, אמר לרסון, הלקוחות יוכלו לבחור מוצר מקביל שעולה פחות. החברה, שמעסיקה שמונה עובדים, תוכל לדעתו אפילו להרוויח מן המכסים החדשים.

במגזרים שבהם טרם נכנסו מכסים לתוקף, חברות אוגרות חלקים וחומרים לפני ההתייקרות הצפויה. דיוויד וואלס, נשיא 5th Avenue Energy, חברת אנרגיה מתחדשת בסן דייגו, אמר שמוצרי תאורה ויבוא סיני נוסף התייקרו וקשה יותר להשיג אותם, כי "קבלנים גדולים בונים מלאים לפני המכסים". וואלס אומר שהוא לא יכול להחזיק מלאי גדול, מפני שהוא עסק קטן מדי. "זה יוצר לי סיכון גדול יותר".

ב-30 הימים האחרונים, עשרות חברות ביקשו עזרה בשינוי סיווג מוצרים שנפגעו מהמכסים, אמר ג'ף ג'ורג', מומחה לשירותים בינלאומיים בחברת החשבונאות והייעוץ בייקר טילי. סיווג לא מדויק של מוצרים אמנם שכיח, אבל הוא לא היווה בעיה לפני הטלת המכסים, כי הוא לא יצר שוני מהותי במחירים, אמר ג'ורג'. חברות אחרות מנסות לנצל אזורי סחר בחו"ל, שמאפשרים למוצרים להיכנס ולצאת ממדינה ללא מכסים או במכסים מופחתים, או שהן מרכיבות מחדש את שרשראות האספקה שלהן.