עסקת אירונאוטיקס: הקשר המפתיע בין רפאל לאביחי סטולרו

הדיווח מיום חמישי על הצעת הרכש של רפאל ואיש העסקים סטולרו לרכישת אירונאוטיקס ב-430 מיליון שקל, גרם להרמת גבה אצל רבים בשוק ההון

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר

הדיווח מיום חמישי לפיו הציעו רפאל מערכות לחימה ואיש העסקים אביחי סטולרו לרכוש את חברת אירונאוטיקס ב-430 מיליון שקל - כמחצית משווי החברה בהנפקתה בבורסה אשתקד - גרמה להרמת גבה בקרב רבים בשוק ההון. שם תהו אודות הקשר המפתיע שנוצר בין רפאל, חברה שנהנית מיוקרה ציבורית בשל עוצמתה העסקית והישגיה הטכנולוגיים, לבין הפיננסייר סטולרו, ששמו נקשר בעבר לא אחת עם עסקאות בשלדים בורסאיים.

על פי ההצעה שהגישו רפאל וסטולרו, שבשוק מעריכים את סיכוייה כקלושים ביותר, הם ירכשו את אירונאוטיקס באמצעות חברה משותפת המוחזקת על ידם בחלקים שווים. הסיבה לכך שרפאל מציעה לרכוש רק 50% מאירונאוטיקס, היא בשל היותה חברה ממשלתית, וכל רכישת החזקות של יותר מ-50% בחברה על ידה, תוביל להחלת רגולציות וכללים מגבילים על החברה הנרכשת (במקרה זה אירונאוטיקס) מצד רשות החברות הממשלתיות. גם בעסקאות קודמות שביצעה רפאל היא רכשה 50% בלבד, למשל בחברת קונטרופ, הפועלת בתחום מערכות התצפית, העדשות והאלקטרואופטיקה, אותה רכשו רפאל ואירונאוטיקס בחלקים שווים.

מעבר לכך, בין רפאל לסטולרו ישנה היכרות בעקבות בחינת אפשרויות לשיתופי פעולה עסקיים שונים בשנים האחרונות. מקורות בתעשיות הביטחוניות אמרו היום (א') ל"גלובס" כי לא ברור אם מגעים אלה הובילו לעסקאות ממשיות. הצעת הרכישה המשותפת הוגשה לאירונאוטיקס ביום חמישי ולחברה עומדים 18 ימים כדי לענות עליה.

אירונאוטיקס נשלטת ידי קרנות ההשקעה KCPS, ויולה ובראשית, שמכרו אשתקד מניות החברה לציבור בכ-400 מיליון שקל לפי שווי חברה של מיליארד שקל. מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן, והיו"ר שלה הוא האלוף (במיל') ידידיה יערי, לשעבר מנכ"ל רפאל, שהחליף לאחרונה בתפקיד את מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן אליהו.