בדרך לחופשי: מאסרו של סטס מיסז'ניקוב קוצר בשליש

שר התיירות לשעבר, שהורשע בהפרת אמונים, צפוי להשתחרר בתחילת ספטמבר, לאחר שירצה כ-9.5 חודשי מאסר מתוך 15 החודשים שנגזרו עליו • במסגרת ההחלטה התקבל סייג שלפיו אם הדיווח של גורמי הטיפול יהיה שלילי, תוכל הפרקליטות לבקש דיון חוזר בהחלטת השחרור

סטס מיסז'ניקוב / צילום: שלומי יוסף
סטס מיסז'ניקוב / צילום: שלומי יוסף

ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר החליטה היום (ב') לקצר בשליש את עונשו של שר התיירות לשעבר סטס מיסז'ניקוב (49), שהספיק לרצות עד כה 8.5 חודשי מאסר מתוך 15 החודשים שנגזרו עליו. במסגרת ההחלטה התקבל סייג שלפיו אם הדיווח של גורמי הטיפול יהיה שלילי, תוכל הפרקליטות לבקש דיון חוזר בהחלטת השחרור. מיסז'ניקוב צפוי להשתחרר בתחילת החודש הקרוב, ספטמבר, לאחר שירצה 9.5 חודשים בכלא חרמון.

בסוף אוקטובר 2017 הודה מיסז'ניקוב במסגרת הסדר טיעון בביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים, ונקבע כי הוא ירצה 15 חודשי מאסר בפועל בגין הרשעתו. כתב האישום שבו הודה מיסז'ניקוב במסגרת ההסדר, ייחס לו "פעולה בניגוד עניינים חמור". לפי האישום שבו הודה, "בעת שהוביל את תמיכת משרד התיירות באמצעות תקציב של כמיליון שקל בפסטיבל סטודנטים בינלאומי באילת בשנת 2010, מיסז'ניקוב פעל בניגוד עניינים בכך שבמקביל לתמיכת המשרד שבראשו עמד, הוא המליץ למארגני הפסטיבל להעסיק את יוליה רוט, איתה ניהל מערכת יחסים קרובה ומוצנעת, בהפקת הפסטיבל".

על-פי כתב האישום, "מיסז'ניקוב פעל באופן אישי כדי לקדם את קיום הפסטיבל בתמיכת משרד התיירות ודרש ממנכ"ל משרד התיירות עדכון שוטף לגבי התקדמות אישור ההתקשרות. "מיסז'ניקוב לא גילה לעובדי משרד התיירות על הקשר שיש לו עם רוט; את העובדה שרוט מועסקת על-ידי חברת פלס (מפיקת הפסטיבל) בעקבות המלצתו; ואת העובדה שרוט אמורה לקבל כספים עבור עבודתה בהפקת הפסטיבל".

פעל בניגוד עיניינים

כתב האישום ייחס למיסז'ניקוב כי פעל לקידום האינטרסים הכספיים של רוט מול חברת הפקה בשם "פלס" ובתוך משרד התיירות, בעודו מסתיר מהגורמים הרלוונטיים במשרד התיירות את העובדה שהוא מצוי בניגוד עניינים מהותי ובוטה.

מיסז'ניקוב ניצל את תפקידו הציבורי הבכיר ואת רום מעמדו כדי לסדר לרוט הכנסה כספית. בכך כאמור ביצע, במסגרת מילוי תפקידו, מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור.

בין היתר, תיאר כתב האישום כיצד נפגש מיסז'ניקוב עם מנכ"ל חברת ההפקה, גיא בסר, דחף להעסקתה של רוט, וגם לאחר שסוכם על העסקתה וכי היא תקבל שכר עבודה של 20% מהרווח של פלס מהפקת הפסטיבל, העביר מיסז'ניקוב לבסר מסר לפיו הוא אינו מרוצה מהשכר של רוט. בעקבות פנייה זו בסר שוחח עם רוט וסיכם עמה שעם תום הפרויקט הם יסתדרו לגבי שכרה. בסופו של דבר, כאמור, קיבלה יוליה רוט שכר כולל של 70 אלף שקל עבור עבודתה שנמשכה כ-7 חודשים.

בחודש שעבר, ב-17 ביולי, חשפנו ב"גלובס" כי אמנון ליברמן שהיה עוזרו של מסז'ניקוב משמש עד מדינה בתיקי פרשת השחיתות המכונה "פרשת ישראל ביתנו". ליברמן היה יועץ התקשורת של מיסז'ניקוב בעת שזה היה שר תיירות, והוא הודה כי השתמש ביחד עם מסז'ניקוב. 

נחשד בעבירות סמים

במקור ליברמן גויס כעד מדינה על-ידי הפרקליטות במסגרת המאמץ להביא להרשעת חשודים בתיק המרכזי ב"פרשת ישראל ביתנו", בעיקר כדי לסייע להביא להרשעתו של מיסז'ניקוב, שהיה חשוד בקבלת שוחד ובעבירות סמים. ואולם באוקטובר 2017 החליטה הפרקליטות שלא להאשים את מסז'ניקוב בפרשיית הסמים, לאחר שהפוליטיקאי הבכיר לשעבר הודה, כאמור, בביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים ונשלח ל-15 חודשי מאסר.

לאור הסדר הטיעון וההחלטה של המדינה שלא להאשים את מסז'ניקוב בעבירות סמים, לא נדרשת עוד עדותו של אמנון ליברמן נגדו. בשל כך, כיום ליברמן משמש, כאמור, עד מדינה "רק" נגד טלי קידר, שהייתה גם היא יועצת של מסז'ניקוב, ונגד יועץ התקשורת רונן משה, המואשמים בפרשייה שהיא אחד מהפרשיות שהתפצלו מהתיק המרכזי. משה מואשם כי נתן שוחד לליברמן ולקידר. ליברמן, שחי כיום בלונדון ולומד בקינגס קולג', יחזור לארץ רק כדי למסור עדות במשפטם של משה ושל קידר.

סטס מסז'ניקוב נולד במוסקבה בפברואר 1969 ועלה ארצה ב-1982. בשנים 1999-1997 הוא היה עוזר פרלמנטרי של ח"כ יורי שטרן ובין השנים 1999 ל-2006 היה מנהל שיווק בשירותי בריאות כללית. בבחירות לכנסת ה-17 הוא הוצב במקום ה-6 ברשימת "ישראל ביתנו" ונבחר לכנסת. ב-31 במרץ 2009, עם תחילת כהונתה של ממשלת ישראל ה-32 בראשותו של בנימין נתניהו, החל מיסז'ניקוב לכהן כשר התיירות. בספטמבר 2014 נחשפו לראשונה החשדות נגדו שהובילו אותו בסופו של דבר אל בית הסוהר.