גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדריך: 14 דרכים לעזור להורים שלא מסתדרים עם טכנולוגיה

אם גם אתם מעניקים תמיכה טכנית לקרובי משפחה מבוגרים, שמזעיקים אתכם כדי שתפתרו להם בעיות במחשב או תכתבו עבורם הודעה בווטסאפ, זה המדריך בשבילכם ● כל הטיפים והעצות שיאפשרו לקרוביכם להתמודד עם הטכנולוגיה ביתר קלות, ולכם - לנשום לרווחה

התאימו עבורם את גודל הפונטים ואת הבהירות / צילום: Shutterstock
התאימו עבורם את גודל הפונטים ואת הבהירות / צילום: Shutterstock

"הלו, את שומעת? ניסיתי להיפטר מהודעה שצצה על המסך ולחצתי 'כן', ועכשיו חצי מהמסך מוסתר על ידי פסים אפורים עם כל מיני שטויות, תעשי שזה יהיה כמו קודם", "הלו, את שומעת? נעלם לי הציור של ווטסאפ בטלפון, תעשי שזה יחזור", "הלו, את שומעת? נהיה לי מסך כחול, תעשי משהו".

הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר וההורים והסבים שלנו לא בהכרח יודעים להתמודד איתה. רובם אמנם מסתדרים עם אימייל בהצלחה גדולה יותר או פחות ("שומעת? מה הסיסמה שלי?"), עם פייסבוק ("שומעת? עשיתי לך לייק, ציפיתי שתתקשרי לומר 'תודה'") ועם פונקציות בסיסיות בסמארטפון ("שומעת? הלו? הלו, את שומעת אותי?") אבל פחות מבינים מה הבעיה בכך שהם מעבירים מצגות תמונות אינסופיות או הודעות שרשרת לא רלוונטיות.

ראוי להבחין: יש הבדל גדול בין התנהגות של בני 65, שכבר עבדו כמה עשורים עם מחשב, לבין בני 85, שמקישים על מקלדת המחשב באצבע אחת ולא בטוחים על איזה אייקונים ללחוץ בטלפון בעל מסך מגע. המדריך מיועד למקרים הקיצוניים יותר, אך כל אחד יוכל לשאוב ממנו משהו, כך שאם מצבכם קל יותר - מה טוב.

1. בחרו עבורם סיסמאות פשוטות
נכון, מלמדים אותנו שכדי להגן על השירותים השונים שאנחנו משתמשים בהם, צריך סיסמאות ארוכות ומסובכות. אבל אם ההורים שלכם לא משתמשים במנהל סיסמאות, עדיף להגדיר להם סיסמה שיהיה להם קל לזכור. אין הכוונה לסיסמה נוסח 'סיסמה1234', אלא לדוגמה 'AbaShelEinat' או, אם מדובר במחשב, סיסמה בעברית שנכתבת באותיות אנגליות, כמו 'TctAkGhb,' שהוא הכתיב ל'אבאשלעינת'.

2. הדפיסו דף שמרכז את כל הסיסמאות
כן, אני יודעת, עקרונית אסור לעשות את זה. ובכל זאת. להורים שלכם יהיה נוח יותר לראות מולם דף פיזי הכולל טבלה שמרכזת את שמו של כל אחד מהאתרים שאליהם הם נרשמו, שם משתמש וסיסמה. לא צריך למסגר את הדף ולתלות אותו בכניסה לבית, מספיק שהוא יהיה מונח במגירה או במקום בטוח אחר.

3. הכינו מדריכים מצולמים (סקרינקאסט) לשאלות נפוצות
בפעם החמישים שישאלו אתכם איך מדגישים טקסט, ייתכן שתרצו לתלוש את שערות רגליכם. הקדימו תרופה למכה והכינו מדריכים כתובים צעד אחר צעד לבעיות נפוצות,או מדריכים שבהם אתם מצלמים בווידאו את המסך ואת אופן הניווט בו עד לפתרון (Screencast-O-Matic הוא אחד הכלים לכך ויש רבים כמוהו). ישנם מספר שירותים המאפשרים לצלם את המסך בווידאו ולהעלות את הווידאו לערוץ יוטיוב נפרד, או לאחד מאתרי Wikihow (או, אם מדובר במדריך כתוב, תוכלו להדפיסו).

כך או כך, זיכרו לא לסבך את קרוביכם עם הגדרות או שמות, אלא התאימו את המדריך במילים פשוטות ודברו בשפה שלהם: במקום "להעלות קובץ" אימרו (או כתבו) "לחצו על הסימן של החץ למעלה", במקום "תיקייה", דברו על "המלבן הצהוב".

4. הנגישו עבורם את המחשב והטלפון
א. זמן התגובה הממוצע של מסכי מגע עומד על 0.7 שניות, זמן התגובה של בני 65 ומעלה הוא שנייה אחת. הגדירו את המסכים הביתיים (טלפון, טאבלט, עכבר מחשב) כך שיהיו קצת פחות רגישים, כדי למנוע מצב שבו קרוביכם לוחצים על אייקון כלשהו ופותחים יישום שלא התכוונו אליו, או כדי למנוע מצב שבו ידיהם רועדות והם אינם מצליחים לדייק את פעולתם.

ב. הגדילו את הפונטים במסכים, כוונו את עוצמת השמע, שנו את בהירות המסך כך שתכאיב פחות לעיניהם מחד, ומנגד - כך שלא יצטרכו להתאמץ יתר על המידה.

ג. אם הוריכם אינם שולטים באנגלית, הגדירו את שפת הממשקים בתוכנות לשפת האם שהם דוברים.

ד. צרו קיצורי דרך עם תמונת אנשי קשר נבחרים על מסך הבית בטלפון, כדי שיוכלו להתקשר אליהם בקלות (אגב, אם הם סובלים מאלצהיימר, תמונת פנים היא פתרון טוב, במקום לזכור שמות).
כשמדובר באפליקציות ששמן אינו אינטואיטיבי, צרו תיקייה ששמה מעיד על תוכנה ושימו בה את האפליקציה (לדוג', תיקיית "טקסי" ובה האפליקציה "מוני טוק - המוניות המפנקות של מוני").
באותו אופן, צרו קיצורי דרך על מסך המחשב כדי להקל עליהם להגיע למסמכים חשובים ולתיקיות, ותנו להם שמות אינטואיטיבים.

5. התקינו על המחשב כלי שליטה מרחוק
רובנו לא חיים בשכנות לקרובי משפחתנו, דלת מול דלת. כשהם מתקשרים נסערים וזקוקים לעזרה, לא תמיד יש באפשרותנו לנסוע לעזור, נסיעה שהיא לפעמים ארוכה מאוד. כלי שליטה מרחוק על המחשב של ההורים יאפשר לכם לפתור את רוב הבעיות שלהם בלי להגיע אליהם פיזית - ובלי להסתמך על התיאורים המבולבלים והלא יעילים שהם מספקים ("שומעת?..."). לחלופין, הפעילו "שיתוף מסכים" בסקייפ - לא חובה להפעיל את המיקרופון - כדי לראות מה הם עושים ומה הבעיה.

6. נקו את העקבות שהם הותירו אחריהם
התקינו על המחשב של ההורים אנטי-וירוס, והגדירו בו, לצד בדיקה קבועה, גם מחיקה תקופתית של היסטוריית הגלישה שלהם. הדבר קריטי במיוחד אם יש במשפחה אחיינים קטנים או נכדים שמשתמשים במחשב ושעשויים לפתוח אותו באתר האחרון שאליו נכנסו בני הגיל השלישי ושכולל תוכן למבוגרים בלבד.

7. התקינו במחשב ובטאבלט של הוריכם מנהל סיסמאות.
מוטב לפשט עבורם את התהליך: לכן, בכל מקום שבו הם יוכלו להתחבר אוטומטית - לכו על זה. לא, זה לא מחליף את דף הנייר עם הסיסמאות המודפסות - זה בנוסף.

8. סייעניות אישיות ואפליקציות שליטה קולית
עבור מי שמקלידים באיטיות או שידיהם רועדות, סייעניות אישיות דוגמת אלקסה וסירי הן הצלה של ממש. כמוהן גם כל אפליקציה שמאפשרת שליטה קולית בטאבלט ובטלפון - החל מהחיפוש הקולי של גוגל, עבור באפליקציות ספיץ'-טו-טקסט וכלה באמזון אקו.

9. קנו להם שעון חכם
בעיני רובנו זה מוצר מיותר ומסורבל, שמתאים רק לטקיז כבדים שרוצים להתממשק עם הכל, אבל דווקא משום כך למבוגרים זה יכול להיות כלי שימושי. חשבו על האפשרויות: לשעון יש GPS ונתוני מיקום (חשוב במיוחד עבור חולי אלצהיימר שעשויים ללכת לאיבוד), הוא מודד דופק ומדדי גוף נוספים, יכול לעקוב אחר תקופות ועוד. אה כן, וגם הקטע הזה שהוא מראה את השעה.

10. התקינו להם אפליקציות שימושיות
גט טקסי, שליטה על המזגן דרך הטלפון, הזמנה מקוונת של משלוח מהסופר, אפליקציות שמזכירות לקחת תרופות, טרו-קולר ושאר אפליקציות שמאפשרות לחסום מספרים מסוימים (למשל, טלמרקטינג וספאם. אתם לא רוצים שהם ייפלו קורבן להונאה), גוגל מאפס ואפליקציות לניווט בעיר, משחקים כמו ברידג' או שבץ נא, אפליקציות יוגה והתעמלות, אפליקציית תשלומים אינטואיטיבית וקלה, ועוד. למתקדמים: אפליקציה של הבנק ואפליקציית קופ"ח אונליין.

11. התאימו את סביבת העבודה
לפעמים למבוגרים ולקשישים אין מוטיבציה ללמוד את הקסם החדש הזה בגלל סיבה אחת פשוטה: לא נוח להם. הישיבה מול מחשב, שהפכה לנו לטבע שני, היא לא כזו עבורם; האותיות הזעירות של הטלפון גורמות להם למצמץ בחוסר אונים. הפכו את סביבת העבודה הפיזית לנעימה יותר: כרית שתרפד את משענת ואת מושב הכיסא, מגביה לרגליים, הגביהו את מסך המחשב כך שיהיה בגובה עיניהם ולא ייאלץ אותם להתכופף.

באותה הזדמנות, קנו להם טאבלט במקום מחשב או טלפון: טאבלט קל משקל הרבה יותר מאשר לפטופ; ניתן להגדיל בו את הפונטים, כך שהרבה יותר נוח לקרוא בו ספרים; האייקונים שלו גדולים ובולטים יותר; ניתן לשלוט בו באמצעות פקודות קוליות; ניתן לערוך בו שיחות וידאו בנוחות.

12. הסבירו להם כמה מכללי העולם החדש
הרבה מהתוכן חינמי וכמוהו אפליקציות - לנו זה נשמע טבעי, אבל להורים שלנו זה פחות מובן מאליו; למדו אותם שמכשירים הם ניידים: לא צריך לכבות את הטלפון בסוף כל יום, ומנגד - לא צריך להשאיר את הטלפון והלפטופ מחוברים לשקע כל הזמן - אפשר לטעון אותם פעם ביום-יומיים; אל תלחצו "כן" כשצצות מולכם פרסומות. אל. לא. פשוט לא. זה תמיד נגמר רע; אל תעבירו הודעות שרשרת או מצגות מלאות תמונות יפות - מותר ליהנות מהן בעצמכם, אנחנו נסתדר בלי; מותר לכם לעשות לנו לייקים בפייסבוק אבל בבקשה בבקשה אל תגיבו לחברים שלנו ואם אפשר, אל תכתבו לנו מול כולם "לבתי האהובה! מזמן לא נפגשנו, מקווים שלא שכחת אותנו. תרימי טלפון".

13. הצמידו RFID לחפצים שנוטים להיעלם
יש היום שלל אפליקציות שנועדו למצוא חפצים אבודים. היעזרו בהן: משקפיים, ארנק, מפתחות - הצמידו לכל אחד מהם שבב שיאפשר להוריכם למצוא אותם. זה נשמע כמו דבר פעוט מאוד ועבורם זו יכולה להיות הצלה של ממש.

14. נשמו עמוק, שחררו
זכרו: הם לא מתכוונים להזיק (רוב הזמן), לפעמים הם רק רוצים מכם יחס.

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"