חקירה בארה"ב: אליוט ברוידי ניסה להרוויח מקשריו בממשל?

לטענת "וושינגטון פוסט", בודק משרד-המשפטים תכנית של ברוידי, פעיל רפובליקאי, לשכנע את ממשל טראמפ להסגיר לסין מתנגד למשטר שחי בארה"ב • פרקליט ברוידי: הוא מעולם לא הסכים לעבוד למען ממשלה זרה כדי לפעול אצל הממשל האמריקאי • בתחילת שנות ה-2000 היה ברוידי יו"ר מרקסטון

משרד המשפטים האמריקאי חוקר האם אליוט ברוידי, פעיל ותיק במפלגה הרפובליקאית, ניסה לנצל את קשריו בממשל טראמפ ולגבות כספים, לפעמים בהיקף עשרות מיליוני דולר, מממשלות זרות, כדי להזיז דברים בממשל, בהתאם לאינטרסים של אותן ממשלות. כך מוסר "וושינגטון פוסט". העיתון משעין את הדיווח על דברי שלושה אנשים המודעים לחקירה.

ברוידי מוכר היטב בישראל. בתחילת שנות ה-2000 הוא היה יו"ר קרן ההשקעות מרקסטון, שנוסדה על-ידי אמיר קס ז"ל ורון לובש, וחבר כבוד באצולה הכלכלית הישראלית. נפילתו החלה לאחר שנחקר ב-2007 במתן שוחד לבכירים בקרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו-יורק כדי שישקיעו במרקסטון. לימים הוא הודה באשמה.

לטענת "וושינגטון פוסט", אחד מאפיקי החקירה שמתנהלת עתה היא תכנית של ברוידי לשכנע את ממשל טראמפ להסגיר לסין מתנגד למשטר בבייג'ינג, שמצא מקלט בארה"ב. כן נחקרות טענות שברוידי ביקש לקבל 75 מיליון דולר מאיש עסקים ממאלזיה בתמורה לסיום החקירה שמנהל משרד המשפטים האמריקאי נגד קרן בניהולה של ממשלת מלזיה. חקירה זו בדקה את מעורבותו של ראש מלזיה לשעבר בהוצאת מיליארדי דולרים במרמה מהקרן.

בתגובה אמר ל"פוסט" כריסטופר קלארק, פרקליטו של ברוידי: "אליוט ברוידי מעולם לא הסכים לעבוד למען ממשלה זרה, ואף לא נשכר על-ידי ממשלה זרה או קיבל תשלום מממשלה כזו כדי לפעול אצל הממשל האמריקאי. מעולם לא. כל רמיזה שאכן כך הוא אינה אלא שקר".

מידע על הפעילויות לכאורה של ברוידי, שמשמשות מטרה לחקירת משרד המשפטים, פורסמו באמצעי תקשורת אמריקאים במהלך השנה. דיווחים אלה היו מבוססים על דוא"לים גנובים מחשבונו של ברוידי. ברוידי אמר אז, בתגובה, כי הטענות נגדו הן מאמץ של אויביו להכפיש את שמו.

"כל הנראטיב הזה הוא פברוק של האקרים שרוצים לחתור תחתי", הוא אמר אז. קודם לכן, הגיש ברוידי תביעה משפטית נגד קטאר ונגד פקידי רשות קטאריים. בתביעה נאמר, כי קטאר אחראית לגניבת הדוא"לים של ברוידי וכי הפריצה לחשבונו היתה גמול על טענותיו שקטאר תומכת בטרוריסטים. קטאר הגיבה בהצהרה שלתביעת ברוידי אין בסיס. השופט אכן מחק את קטאר המדינה מכתב התביעה בנימוק שלבית המשפט אין סמכות לדון בתביעה נגד מדינה ריבונית.

את החקירה נגד ברוידי מנהלת המחלקה ליושרה ציבורית במשרד המשפטים בוושינגטון, שמופקדת על בחינת מעשי שחיתות פוטנציאליים בזירה הממשלתית או בזירה הפוליטית, לדברי ה"פוסט". החוקרים החלו לחפש מסמכים על פעילותו העסקית של ברוידי ובין היתר ביקשו להשיג מידע על מגעיו כביכול עם פקידי רשות סיניים ומלזים.

"ניו יורק טיימס" דיווח באפריל, כי ברוידי בדק דרכים לאלץ מיליארדר סיני, גואו וונגווי, לעזוב את ארה"ב. איש העסקים הסיני נמלט מסין ב-2014 ובארצו ממתין לו צו מעצר בגין אישומים רבים, לרבות שחיתות. גואו טוען, שההאשמות נגדו מפוברקות וכי שלטונות סין רוצים לסתום את פיו. מאז בואו לארה"ב הרבה גואו למתוח ביקורת פומבית על שחיתות במפלגת השלטון בסין.

בתגובה ל"טיימס" אמר ברוידי, כי "מעולם לא היתה אסטרטגיה או תכנית לגבי גואו ולא היה שום תשלום או אפילו דיון על תשלום".

ברוידי היה פעיל בגיוס כספים למען פוליטיקאים רפובליקאים ובמערכת הבחירות ב-2016 הוא ערך אירוע התרמה גדול למען המועמד דונלד טראמפ. לאחר הבחירות, הוא מונה כסגן יו"ר המועצה הרפובליקאית הארצית. אולם באפריל השנה נאלץ ברוידי להתפטר בעקבות דיווח שהוא שילם 1.6 מיליון דולר לדוגמנית פלייבוי לשעבר כדי שלא תפרסם ברבים מידע על יחסיהם. ההסכם נערך בתיווכו של מייקל כהן, פרקליטו לשעבר של טראמפ, ששילם, כזכור, דמי שתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דנילאס כדי שתשמור בסוד את יחסיה עם טראמפ.