הקרב על משק החלב: מנכ"ל האוצר תוקף את השר אורי אריאל

שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, שלח מכתב לשר החקלאות, אורי אריאל, בו הוא תוקף את השר על התנהלותו בסוגיית מנגנון הפיקוח על מחירי החלב • נזכיר כי העברת מנגנון הפיקוח על מוצרי החלב הייתה הצעה שאריאל העלה בעצמו לפני כמה חודשים, אך כעת הוא מתנגד לה

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

משרד האוצר משיב מלחמה לשר החקלאות על רקע הסירוב שלו להצעה להעביר את מנגנון הפיקוח על מוצרי החלב. מדובר בהצעה שהעלה שר החקלאות אורי אריאל בעצמו רק לפני חודשים ספורים, אך כעת הוא מתנגד לה, וזאת אחרי ששר האוצר משה כחלון סירב לאשר אותה כשהועלתה על-ידו.

במכתב ששלח מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, לשר החקלאות, אורי אריאל, והגיע לידי "גלובס", תוקף מנכ"ל האוצר את השר על רקע התנהלותו בסוגיית מנגנון הפיקוח על מחירי החלב. "אם יציבות משק החלב אכן חשובה לך" כותב באב"ד, "ואכן חשובה לך הורדת יוקר המחיה, נותר לי רק להביע צער על השימוש הציני שאתה עושה בסיטואציה רגישה זו".

לדבריו, אין קשר בין בקשתו של השר אריאל לקבל סמכויות מידי שר האוצר לבין "ההחלטה השקולה שהוסכמה על כל גורמי המקצוע". באב"ד מבקש מהשר לשקול בשנית את החלטתו ולחזור למתווה המעבר לעדכון האוטומטי של מחירי החלב, "כפי שהוצע על-ידי גורמי המקצוע".

"במאי האחרון", כותב באב"ד לשר אריאל, "ביקשת משר האוצר לשנות את מנגנון עדכון מחירי החלב, כך שהסמכות לעדכן מחירים תעבור לוועדת המחירים המשותפת". לכן, "הופתעתי", מציין באב"ד, "לקבל את מכתבך השבוע, ובו כתבת כי תתמוך במעבר למנגנון פיקוח אוטומטי, רק בתנאי ששר האוצר יסכים לוותר על סמכותו לכינון מדיניות מכסים בתחום החקלאות". עמדה זו, טוען באב"ד, היא "תמוהה במיוחד" על רקע הסכמתם ותמיכתם של גורמים המקצוע במשרדך בשינוי מנגנון העדכון.

בשבוע שעבר נציגי האוצר נפגשו עם מנכ"ל תנובה, אייל מליס, ועם התאחדות התעשיינים, שבראשות שרגא ברוש, והציעו להם לשנות את מנגנון קביעת המחירים של מוצרי החלב שתחת פיקוח, כך שאלה יעודכנו מעת לעת ללא חסימה מצד הדרג הפוליטי, ובתמורה יצרנית המזון הגדולה בישראל תחזור בה מהעלאות המחירים במוצרי החלב הלא מפוקחים שעליה הודיעה לפני ימים מעטים, וגם תמשוך את הבג"ץ שהגישה בגין אי העלאת מחירי החלב שתחת פיקוח.

שר החקלאות, אורי אריאל, הודיע כי הוא מתנגד לפתרון העברת האחריות על מחירי מוצרי החלב המפוקחים לדרגים המקצועיים - ללא צורך בהחלטה של הדרג הפוליטי - שאנשי כחלון הציעו השבוע, כאמור, ואף הטיל עליו וטו. זאת אפילו שהשר אריאל הציע פתרון דומה לזה לפני מספר חודשים, קודם לגל ההתייקרויות הנוכחי, ושנדחה אז על-ידי כחלון עצמו. לפי שעה תנובה טרם ענתה על הצעת כחלון, כשהווטו שהטיל שר החקלאות מונע בינתיים התקדמות בסוגיה.

למעשה מדובר במעין נסיגה מצדו של השר כחלון, וזאת מאחר שלמשך חודשים הוא התנגד בתוקף לקחת חלק בייקור מוצרי החלב המפוקחים, כדי לא להיתפס כמי שפוגע בציבור, וזאת גם כאשר שר החקלאות אורי אריאל, וגם הגורמים המקצועיים במשרדי החקלאות והאוצר, תמכו בייקור שכזה. ואולם החשש של כחלון התממש - תנובה העלתה מחירים ובעקבותיה הצטרפה רשימה הולכת ומתארכת של יצרניות נוספות.

תנובה אמנם לא הייתה הראשונה לייקר מוצרים - קדמו לה סוגת באורז ויצרניות מוצרי נייר - אבל אין ספק כי המשקל הסגולי שלה גדול יותר, כשיש החושבים שזה אף קרה בגלל ההתנגדות שלו, והצורך של יצרניות החלב - ובראשן תנובה וטרה, שבניהול טל רבן - לפצות עצמן על השחיקה ברווחי הפעילות במוצרים המפוקחים, כשבמקביל מחיר חומר הגלם שלהם, החלב הגולמי, התייקר. את מחירי מוצרי החלב שתחת פיקוח קובעים שרי האוצר והחקלאות, שהפעם לא הגיעו לכדי הסכמה.