החולשה בשוק הנפקות האג"ח לא פסחה גם על אאורה

חברת הנדל"ן של אטרקצ'י גייסה כ-70 מיליון שקל בסיוע ניכר של גופים הקשורים להנפקה ולחברה • מוסדיים שהשקיעו בהנפקת מניות החברה אשתקד מופסדים כ-15% "על הנייר"

יעקב אטרקצ'י / צילום: איל יצהר
יעקב אטרקצ'י / צילום: איל יצהר

החולשה המאפיינת כבר שבועות ארוכים את שוק גיוסי האג"ח הקונצרניות באה לידי ביטוי גם בהנפקת החוב האחרונה שביצעה אאורה. חברת הנדל"ן הסתפקה בסכום קטן מזה שתכננה לגייס, וגם אותו הצליחה לגייס בזכות תמיכה מסיבית של גופים הקשורים להנפקה ולחברה.

מתוצאות ההנפקה שפורסמו בימים האחרונים עולה כי החברה, שבשליטת המנכ"ל יעקב אטרקצ'י, גייסה באג"ח סדרה י"ב פחות מ-70 מיליון שקל. סכום הנמוך ב-25% מסכום מקסימום של 90 מיליון שקל לו קיבלה דירוג BBB פלוס מ-S&P מעלות.

עבור מחזיקי האג"ח, שהריבית השנתית עליה נקבעה ברמה של 5.4%, שועבדו עודפי פרויקט מגרש הכדורגל ההיסטורי של מכבי חדרה. אאורה רכשה את המגרש תמורת 80 מיליון שקל ומתכננת להקים עליו יותר מ-400 דירות בארבעה מגדלים, לצד שטחי מסחר. בתחילת החודש דיווחה החברה על קבלת החזקה המלאה בקרקע. 

גיוס האג"ח האחרון של אאורה
 גיוס האג"ח האחרון של אאורה

המפיצים הובילו את הרכישות

פרטי השלב המוסדי של ההנפקה מעלים כי יותר מ-50% מההזמנות שקיבלה אאורה בשלב זה הגיעו מגופים קשורים למפיצים בהנפקה, בראשם לאומי פרטנרס,  שהובילה את ההנפקה ולצידה אפסילון חיתום, וכן פרוקסימה בית השקעות ואורקום אסטרטגיות, המחזיקות בחברות החיתום אלפא ביתא ואגוז (בהתאמה).

אלה רכשו יחד מהאג"ח בכ-33 מיליון שקל - כ-20 מיליון שקל מתוכם על-ידי לאומי פרטנרס. יחד עם רכישה של בית ההשקעות ילין לפידות, בעל עניין באאורה המחזיק ב-7.5% מהון החברה אשר השקיע בגיוס החוב כ-15 מיליון שקל, מגיע שיעור הגופים הקשורים לגיוס החוב ולחברה לכ-70% מהיקף ההנפקה.

כאמור, גיוס החוב של אאורה נעשה לאחר שנרשם שינוי שלילי בתנאי שוק ההנפקות הקונצרניות. שוק זה סובל מחולשה בהיקפי הפעילות כבר מזה תקופה, וזאת בעיקר בהשפעת פידיונות נרחבים שנרשמו בשוק קרנות הנאמנות. חולשה זו מגיעה אחרי פעילות אינטנסיבית שאפיינה כמה שנים את שוק גיוסי האג"ח הקונצרניות המקומי, על רקע רמות הריבית הנמוכות בשוק והיעדר אלטרנטיבות השקעה.

כך, היקפי הפעילות הצטמצמו באופן משמעותי, וחלק מהנפקות החוב שכן יוצאות לפועל מאלצות את החברות להציע ריביות גבוהות יחסית ורושמות בחלק מהמקרים ביקושים נמוכים.

חולשה משמעותית נרשמת גם בשוק גיוסי ההון, והיא מאיימת להביא לסופו את גל הנפקות המניות הראשוניות (IPO) שהחל בבורסה בשנה שעברה. במסגרתו הצטרפו למסחר קרוב ל-30 חברות חדשות, אשר מרביתן ייצרו תשואות שליליות, ויותר משליש מהן רשמו מאז הונפקו ירידות דו-ספרתיות. 

מניית אאורה נחלשה בב-20% בשנה האחרונה
 מניית אאורה נחלשה בב-20% בשנה האחרונה

המוסדיים מופסדים מהנפקה פרטית

אבל לא רק המשקיעים בהנפקות הראשוניות ספגו הפסדים. כשנה לאחר שאאורה גיבשה הסכם מול כמה גופים מוסדיים בולטים להשקעה של כ-100 מיליון שקל בחברה באמצעות הנפקת מניות פרטית, מופסדים אותם גופים כ-15% על השקעתם ("על הנייר"). זאת לאחר שמאז דיווחה אאורה על ההסכם ועד הבוקר רשמה מניית החברה נפילה של כ-30%.

בסוף ספטמבר 2017 עדכנה אאורה כי הגיעה להסכמות מול לאומי פרטנרס, מנורה מבטחים, הפניקס וקרן נוקד, להנפקת כ-22% ממניותיה (41.2 מיליון מניות) במחיר 2.5 שקל, אשר שיקף לחברה שווי של כ-480 מיליון שקל (אחרי הכסף). חלקם של לאומי פרטנרס ומנורה מבטחים בהנפקה עמד על כ-70 מיליון שקל בחלוקה שווה, מה שהפך אותם לבעלי עניין באאורה, ואת היתרה (כ-33 מיליון שקל) השקיעו הפניקס ונוקד. מחיר המניה שנקבע בהנפקה היה נמוך ב-10% משווי השוק של המניה באותו מועד.

הדיווח אודות הנפקה למוסדיים הזניקה את מניית אאורה ב-12% באותו יום ושלח אותה זמן קצר לאחר מכן לשווי שיא של יותר מ-3 שקלים - ממנו התרחקה כבר בכ-35%. בסך הכול, תוך שנה נחלשה מניית אאורה בכ-20% והיא נסחרת בשווי של כ-420 מיליון שקל (לאחר שבסיכום שלוש השנים האחרונים הניבה המניה כ-40%).

אטרקצ'י רכש את השליטה באאורה במארס 2012 במסגרת הסדר חוב, לאחר שתחת הבעלים הקודמים - בועז משעולי ויוסף צליח - החברה השקיעה כספים רבים בעסקאות במזרח אירופה וכשלה בעמידה בהתחייבויות אג"ח של 240 מיליון שקל.

תחת שליטתו עברה אאורה שינוי ניכר לטובה במצבה הפיננסי לצד שינוי במיקוד העסקי. כיום מתרכז עיקר פעילותה של החברה בייזום, תכנון והקמת פרויקטים למגורים ולהשכרה בישראל, ובסך הכול היא מקדמת כיום כ-40 פרויקטים במסגרתם מתוכננות הקמת קרוב ל-13 אלף דירות. יותר ממחצית מהפרויקטים הם בתחום ההתחדשות העירונית.

לצד ההתפתחויות העסקיות של אאורה, בשנים האחרונות היא עלתה לא פעם לכותרות בשל הקשר שלה למשרד עוה"ד אטרקצ'י ושות' של סיגל אטרקצ'י, אשתו של בעל השליטה, שנהנה בשנים האחרונות מתגמולים של מיליוני שקלים תמורת מתן שירותים משפטיים לחברה. בחודש יוני האחרון החליטה אאורה להוריד מסדר היום של אסיפת בעלי המניות שלה את הסעיף המסדיר את התקשורת החברה עם משרדה של אטרקצ'י, ולדחות קבלת החלטה בנושא. באאורה ציינו כי החברה פועלת "לעדכון מתווה ההתקשרות עם משרד אטרקצ'י אשר יוסדר עם הגופים המוסדיים וחברת הייעוץ אנטרופי תוך תיאום הדיווח עם רשות ניירות ערך".