הליכוד | בלעדי

ליכודניקים חדשים: עובדי נמל אשדוד מתפקדים למפלגה

המשא ומתן על הרפורמה בנמל אשדוד מתנהל בעצלתיים, וכעת העובדים מנסים להשפיע מבפנים על מקבלי ההחלטות • ל"לגלובס" נודע כי מחצית מהעובדים בנמל הדרומי ובני משפחותיהם התפקדו למפלגת השלטון שחבריה התבטאו לא פעם נגד עובדי הנמל וכוחם המונופוליסטי

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

הרפורמה בנמלים מתקרבת, ועובדי נמל אשדוד נמצאים בתקופה קריטית מבחינתם. ל"גלובס" נודע כי 700 מעובדי הנמל בערך התפקדו באחרונה לליכוד במטרה להגביר את כוחם הדועך בשל הרפורמה שנועדה להגביל את כוחם. 

על פי גורמים בנמל אשדוד, עד היום מחצית מעובדי הנמל חתמו על טפסי הצטרפות למפלגת השלטון, כאשר הכוונה היא לנסות ולרתום כמה שיותר מ-1,400 העובדים. בנוסף, העובדים ינסו לרתום כמה שיותר מבני משפחותיהם למהלך וכך להגיע לאלפי אנשים שיהפכו בהמשך לכוח אלקטורלי משמעותי, שבתמורה יחזיר לעובדי הנמל את הכוח שהיה להם בעבר.

כך, מקווים העובדים, חברי כנסת ושרי הליכוד שתקפו לא מעט את עובדי הנמל ואת מעמדם המונופוליסטי בשנים האחרונות, יחשבו פעמיים לפני שהם עושים זאת שוב, כשהם יידעו שלעובדים יש כוח משמעותי בתוך המפלגה, שיכול להשפיע על מעמדם ועתידם בליכוד. ל"גלובס" נודע כי טפסי ההצטרפות החתומים טרם הוזנו למחשבי הליכוד, אך הכוונה של יוזמי המהלך, ובהם ראשי הוועדים בנמל, היא להגיש אותם כבר בתקופה הקרובה לאחר שיצטברו בידיהם יתר הטפסים של העובדים ומשפחותיהם.

יחד עם זאת, בליכוד קיימת תקופת המתנה של 16 חודשים מרגע ההתפקדות ועד שניתן להצביע בפריימריז בפועל. המשמעות היא שבבחירות הקרובות, שייערכו לכל המאוחר בנובמבר 2019, לעובדים לא תהיה השפעה על רשימת הליכוד. בכל מקרה, במדינה שבה הבחירות נערכות בדרך כלל לעיתים תכופות, להתפקדות שלהם יש השפעה רבה על הפוליטיקאים שמסתכלים לעבר העתיד.

"תמיד הנמל היה מעוז הליכוד עוד מהימים של בניית הנמל. נחזיר עטרה ליושנה", טוען גורם בנמל אשדוד. "התוכנית שלנו היא לצרף בהמשך עובדים נוספים ממקומות עבודה אחרים. שילטון הליכוד לא הולך להשתנות בשנים הבאות", הוא מוסיף.

מהלך ההתפקדות לליכוד מתרחש בעיצומו של המו"מ על הרפורמה בנמלים, שתקבע את עתידם הכלכלי של עובדים. וקשה להתעלם מהעובדה ששר התחבורה ישראל כץ, המוביל את הרפורמה הוא חבר בכיר בליכוד. על פי אחד הגורמים המעורבים במהלך, יחסו של השר כץ כלפי העובדים השתפר והפך לחיובי יותר באחרונה.

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
 ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בשנה האחרונה, על רקע החתימה על הרפורמה בחברת החשמל, ראש הממשלה בנימין נתניהו, השמיע לא פעם את דעתו על עובדי המונופולים ועל הצורך "להוריד את ידם מהשאלטר" על ידי ביטול זכות השביתה של המונופולים החיוניים במשק, ובהם גם עובדי הנמלים. גם שר התחבורה ישראל כץ נשמע לא פעם בהתבטאויות נגד עובדי הנמלים המנצלים את מעמדם המונופוליסטי על ידי המצור הימי הנגרם בזמן השביתות. כוונת יוזמי המהלך של ההצטרפות לליכוד היא די ברורה - להחזיר את הכוח של עובדי הנמלים על ידי התמיכה הפוליטית של מפלגת השלטון המחזיקה בתיק התחבורה.

בנוסף, ייתכן וההצטרפות לליכוד תשפר את מעמד העובדים בעיצומו של ניהול המשא ומתן על הרפורמה. מאז שהוכרזו ההסכמות על הרפורמה בנמל חיפה, כוח המיקוח במו"מ על הרפורמה של עובדי נמל אשדוד הוחלש באופן משמעותי, כיוון שהמדינה הפסיקה להתרגש מהשביתות של עובדי הנמלים. הרי ההסכמות בנמל חיפה כבר הושגו - במידה והעבודה בנמל אשדוד תושבת האוניות יוסתו לנמל חיפה - שם הוסכם על שקט תעשייתי בתקופה הרפורמה.

ואולם נציגי המדינה וגם ההסתדרות הצהירו לא פעם בעבר כי התארכות המו"מ על הרפורמה בנמל אשדוד לא תניב תנאים טובים יותר עבור עובדי נמל אשדוד לעומת עמיתיהם בצפון.

הזהות הפוליטית של נמל אשדוד עברה לא מעט שינויים לאורך השנים, ולרוב הייתה קשורה לזהות הפוליטית של ראשי הוועדים המובילים בנמל. אלון חסן, אחד מראשי הוועדים הדומיננטיים רתם לא פעם בזמן כהונתו את עובדי הנמל להצביע למפלגת העבודה, וגם ההסתדרות הכללית המהווה חלק ממפלגת העבודה הייתה הגוף המייצג בנמל אשדוד. 

מטעמו של שר התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בטענות מופרכות מיסודן. השר כץ אינו מושפע משום גורם כזה או אחר, כפי שהוכח במקרים דומים בעבר, מול גופים גדולים ועתירי השפעה".

המטרה: ישראל כ"ץ

המהלך הטקטי של עובדי נמל אשדוד עשוי להעמיד לרשותם כלי נשק חדש, שאותו לא "ספרו" עד היום באוצר ובמשרד התחבורה. המטרה ברורה: השגת עמדת השפעה על שר התחבורה ישראל כ"ץ, האיש שללא תמיכתו יתקשו משרדי האוצר והתחבורה לעמוד מול דרישות העובדים במו"מ להסכם רפורמה בחברה. עד היום העניק כ"ץ גב רחב למהלכים מול עובדי הנמלים, לא מעט בזכות היריבות האישית שהתפתחה בינו לבין יו"ר וועד העובדים לשעבר באשדוד אלון חסן. אבל כ"ץ הוא קודם כל פוליטיקאי ואין לו שום בעיה להפוך לבעל ברית של יו"ר וועד עובדים חזק - ידידותו עם פנחס עידן יו"ר הוועד של רשות שדות התעופה הוא דוגמה בולטת לכך.

עובדי נמל אשדוד, דורשים לפי הפרסומים חבילות פרישה של 3.3 מיליון שקל לכל עובד דור א' שיסכים לעזוב את החברה במסגרת הסכם רפורמה שיאפשר הכנסת שותף אסטרטגי לחברה ושדרוג תשתיות הנמל לקראת התחרות מול הנמל העתידי המוקם בסמוך לו.

עובדי נמל חיפה, הנחשבים אחראיים יותר או אגרסיביים פחות (תלוי את מי שואלים) כבר סגרו דיל עם המדינה, בחסות ההסתדרות ובברכתה, שבו קיבלו חבילות פרישה של 2.5 מיליון שקל לעובד. עובדי נמל אשדוד מיהרו להגיב על חתימת ההסכם של החיפאים בלגלוג והבטיחו להם שיצליחו להשיג יותר כי הרי "המדינה מבינה רק כוח".

בדיוק משום כך התחייבו באוצר לעובדים וליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעת החתימה שההליכה לקראת המדינה תשתלם. בשום תרחיש לא נעניק לעובדי נמל אשדוד יותר ממה שאתם קיבלתם, הבהירו שם. האפשרות להפעיל את נמל חיפה במקרה של השבתת נמל אשדוד נתנה לדרגים המקצועיים את הביטחון לקחת על עצמם הבטחה כזו. במדינה נחושים להפריך את הטענה שהם מבינים רק כוח - אבל נחישותו של כ"ץ היא זו שתעמוד כעת למבחן.