רה״מ חתם על איסור יבוא ושיווק סיגריית ג'ול בישראל

ההחלטה לאסור את יבואו ושיווקו של המוצר (JUUL) אשר מכיל ניקוטין בריכוז העולה על 20 מיליגרם למיליליטר, התקבלה ״בשל הסכנה החמורה לבריאות הציבור״ • סיגריית ג'ול היא סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין ללא חומרי טבק נוספים

ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי

לבקשת סגן שר הבריאות ועל פי המלצת הדרג המקצועי במשרד, חתם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (ג׳) על צו למניעת איסור יבוא ושיווק סיגריית הג'ול (JUUL).

ההחלטה לאסור את יבואו ושיווקו של המוצר (JUUL) אשר מכיל ניקוטין בריכוז העולה על 20 מיליגרם למיליליטר, התקבלה ״בשל הסכנה החמורה לבריאות הציבור״, כך לפי משרד הבריאות.

משרד הבריאות מודיע, כי בדומה לתקן באירופה, בגלל כמות הניקוטין הגבוהה שהמוצר מכיל, חל צו איסור יבוא ושיווק המוצר כמוצר צריכה כהגדרתו בפרק ז'1 לפקודת הרוקחים.

סיגריית ג'ול היא סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין ללא חומרי טבק נוספים. חברות המשווקות סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין מציגות אותן כמוצר שנועד להוות תחליף סיגריה עבור מעשנים, שהסיכון בצריכתו נמוך משמעותית מאשר בצריכת סיגריה קלאסית, בה הניקוטין בוער, והיא גם מכילה חומרים נוספים הנמצאים בעלי הטבק, שהם מסוכנים עוד יותר מניקוטין.

ההסכמה בעולם הרפואי היא שהסיגריות האלקטרוניות כנראה עדיפות על צריכה של סיגריות קלאסיות, אבל בריאות הן לא - הניקוטין עצמו ממכר ובעל תופעות לוואי, ולא מספיק ידוע על השפעות החומרים הנוספים המוספים לתרכובת הניקוטין כדי שאפשר יהיה לאייד אותה.

המתנגדים לסיגריה האלקטרונית, טוענים כי המוצר יכול לפגום במאמצי הפסקת העישון של מכורים שהיו יכולים להפסיק לעשן כליל גם ללא מוצר הביניים. הם מסבירים כי המוצר מושך בני נוער לצריכת ניקוטין, ועלול להוביל אותם בהמשך לעישון סיגריות. כיום ישנה ירידה בשיעורי העישון ברוב המדינות המערביות, והחשש הוא שאם סיגריות אלקטרוניות יתפסו כלא מזיקות, יעשנו אותן גם מי שהיו נמנעים מסיגריות רגילות, וההישג הבריאותי ייפגע.