פייסבוק תסיר קטגוריות להתאמת פרסומות כדי למנוע אפליה

הרשת החברתית תסיר 5,000 קטגוריות שמאפשרות התאמה אישית של פרסומות למשתמשים כדי למנוע אפליה • הקטגוריות שיוסרו עשויות להדיר מהקהל שנחשף למודעות קבוצות מיעוט דתיות או אתניות

פיד בפייסבוק / צילום: shutterstock
פיד בפייסבוק / צילום: shutterstock

פייסבוק תסיר 5,000 קטגוריות שמאפשרות התאמה אישית של פרסומות למשתמשים, כדי למנוע אפליה. אותן קטגוריות עשויות להדיר מהקהל שנחשף למודעות קבוצות מיעוט דתיות ואתניות. הצעד של פייסבוק מגיע מספר ימים אחרי שמחלקת השיכון והפיתוח העירוני של ארה"ב (HUD) הגישה תלונה נגד הרשת החברתית בטענה כי היא עוברת על החוק בכך שהיא מאפשרת פרסום מפלה בתחום הדיור. חוץ מדיור, פרסום מפלה יכול לבוא לידי ביטוי בקטגוריות נוספות שמוגנות בארה"ב בחקיקה פדרלית, כמו העסקה.

הסרת הקטגוריות מתוכננת לקרות בסתיו הקרוב, ולפי דיווח של באזפיד, הקטגוריות יכללו מאפיינים מזהים כמו "בודהיזם", "תרבות אסלאמית" ועוד. המערכת של פייסבוק מזהה את אותם מאפיינים במשתמשים שעשו לייקים או השתתפו בקבוצות שמקושרות אליהם.

בפוסט שפרסמה בבלוג הרשמי שלה כתבה החברה כי "אנחנו מחויבים להגן על אנשים מפרסום מפלה בפלטפורמות שלנו" והוסיפו כי הסרת הקטגוריות נועדה כדי לסייע לה "למנוע ניצול לרעה". פייסבוק טענה כי בעוד שבאותן קטגוריות נעשו גם שימושים לגיטימיים, כדי להגיע למשתמשים שמתעניינים במוצרים או שירותים מסוימים, החברה מאמינה כי "חשוב יותר לצמצם את הסיכון לניצול לרעה".

כבר ב-2016 ארגון פרופבליקה חשף כי הכלים של פייסבוק מאפשרים למפרסמים להסתיר מודעות דיור משחורים, דבר שמהווה הפרה של חוק פדרלי. בהמשך דיווחים נוספים חשפו אפליה על בסיס דת וקבוצה אתנית בפרסום מודעות בנושא דיור, העסקה וביטוחים.