"אם כל אחד יוכל לייבא 30 מוצרים בייבוא אישי - יהיה אסון"

נייר עמדה שהגישו התעשיינים הקטנים מזהיר מפני יבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי

אמזון / תילו דמולגן, רויטרס
אמזון / תילו דמולגן, רויטרס

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, הגיש נייר עמדה לוועדת ההיגוי להסרת חסמים בתחום היבוא האישי, שבראשה עומדת סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שירה גרינברג. אלקובי מזהיר כי "מתן אפשרות לייבא 30 פריטים מאותו מוצר ביבוא אישי ובאותו משלוח עצמו ומבלי שתוגבל תדירותם, יוצת מערכת מסחרית לכל דבר, שמתחרה בתעשייה המקומית וביבוא הסדיר באופן לא שוויוני ופסול".

עוד נטען בנייר העמדה של התאחדות, שמייצגת מפעלי תעשייה שמעסיקים עד 20 עובדים, כי תזכיר צו יבוא אישי שפורסם באחרונה מפלה את היצור המקומי לעומת היבוא האישי: "העסק היצרני הקטן נדרש לעמוד בעלויות כבדות כחלק מתפעולו השוטף ובהן מיסוי, שכר, רגולציה ועוד - ומהם היבוא האישי פטור לחלוטין. היצור המקומי מפוקח בהיבטים של בטיחות ובריאות הציבור ואילו היבוא האישי משוחרר לחלוטין מחובה זו".

בהתאחדות התעשייה והמלאכה הזהירו כי הגדרת הכמות הסבירה שמובאת בתזכיר צו היבוא האישי רחבה מדי, ומזכה את הצרכן בפטור ממס בלי הצדקה. לדברי אלקובי, למדינה לא תהיה האפשרות לוודא שיבוא אישי שנעשה מתוקף הצו החדש אינו מיועד למטרה מסחרית: "בהיעדר אמצעי בקרה נאותים נהיה עדים לזליגה של יבוא מסחרי מתחת למסווה של 'יבוא אישי' לשוק המקומי. אם המדינה מתעקשת על תחולתו של צו זה, הרי שמן הצדק שהמספרים המוזכרים בו צריכים להיות סבירים והולמים את התקנות המתייחסות לתושב הארץ החוזר מנסיעה מחופשה בחו"ל. יש להתיר יבוא של עד 10 פריטים מאותו מוצר, בערך של עד 200 דולר, וזאת עד פעמיים בשנה", נכתב בנייר העמדה.

טענה נוספת שמובאת בנייר העמדה נוגעת למעמד המוצר הישראלי לעומת מעמדו של המוצר המיובא: "לא ברורה מדיניותה העקבית של הממשלה, שמבקשת לעודד את הצרכן הישראלי להפסיק לרכוש מוצרים מתעשייה בארץ ולהסיט את הרכש למוצרים מתוצרת זרה בחו"ל. אנו מודעים היטב לחשיבות הוזלת המחירים לצרכן - אולם נדמה שיעד זה הוא 'חזות הכל' בעיצוב המדיניות הכלכלית. המדיניות להסרת חסמי יבוא ומכסים במסגרת התכנית 'נטו הוזלות' ובעת במסגרת תזכיר צו היבוא האישי אמורה להיות מבוקרת ושקולה תוך בחינת השפעות הרוחב שלה".

המלצות הוועדה שבחנה היבטים הקשורים ליבוא האישי פרסמה המלצות לציבור כבר בסוף 2017. המלצותיה בנושא אמורות להקל על רכישת מוצרים בחו"ל וייבואם לארץ באופן אישי וזאת, תוך מתן הקלות נרחבות ברגולציה. מטרת הרפורמה בתחום היבוא האישי נועדה בין השאר להפחית את יוקר המחיה בישראל.

גורם בכיר במשרד הכלכלה והתעשייה אמר בהתייחס לטענותיו של אלקובי כי ״מדובר בהפחדות על מצבים שונים שניתן להם מענה במסגרת במסגרת החוק ויש לרגולטורים כלים כדי למנוע התממשות חששות אלה. בין משרד הכלכלה לבין המכס הושגו הסכמות שלפיהן יבוא של מוצרים זהים בכמויות גדולות בידי אותו יבואן, יוגבל עד לחמש פעמים בשנה. למנהל המכס תעמוד הסמכות לעצור יבוא חוזר של מוצרים שונים בידי אותו יבואן, וזאת במקרה שיתברר שמדובר ביבוא מסחרי״.