גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לראשונה: י-ם דורשת היטלי השבחה ממי שסמוך לרכבת הקלה

עיריית ירושלים דורשת מחברת אלייד שמכרה מגרש באזור התעשייה תלפיות לשלם היטל השבחה בגלל אישור הקו הירוק של הרכבת הקלה, שצפוי להיחנך בעוד עשור • האם מכאן והלאה כל נכס שגובל בתוואי הרכבת יצטרך לשלם היטל השבחה?

המגרש בירושלים/ צילום:  רפי קוץ
המגרש בירושלים/ צילום: רפי קוץ

האם הרשויות המקומית גילו מקור הכנסה חדש? ערר שהגישה לאחרונה חברת אלייד נדל"ן, חושף כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים החלה לדרוש היטלי השבחה מיזמים שמגרשיהם גובלים בתוואי עתידי של הרכבת הקלה. הערר הוגש באמצעות עוה"ד תומר גור ותומר רייניך, ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות'.

זוהי רעידת אדמה של ממש בשוק הנדל"ן, שכן עד כה רשויות מקומיות ובהן ירושלים, לא דרשו היטלי השבחה בגין אישור תוכניות של רכבת קלה. ההחלטה בערר צפויה להשפיע על עשרות מגרשים גובלים בתוואי רכבת קלה במרכז או בירושלים, שהעיריות יוכלו לדרוש בגינם היטלי השבחה בגובה עשרות מיליוני שקלים.

במאי 2018 שלחה הוועדה המקומית לתכנון בנייה ירושלים שומת היטל השבחה לחברת אלייד, לאחר שזו מכרה בשנת 2017 מגרש בבעלותה ברחוב פייר קניג 39-41 פינת רחוב התנופה באזור התעשייה תלפיות בירושלים לקבוצת רכישה שארגנה חברת סופרין תמורת 90 מיליון שקל.

המגרש, בן 10 דונם, ממוקם בציר מרכזי באזור התעשייה תלפיות, ועליו מתכננת קבוצת הרכישה להקים פרויקט מסחר ומשרדים, ואף הגישה בקשה להיתר בנייה לביצוע העבודות.

בשומת ההשבחה ציינה הוועדה המקומית כי הקו הירוק של הרכבת הקלה, שהתוכנית לו אושרה בסמוך למכירת הקרקע, יכלול תוואי חדש באורך 18 ק"מ משכונת גילה בדרום ועד הר הצופים בצפון. עבודות הבנייה צפויות להתחיל בשנת 2020 ולהסתיים בשנת 2027.

מאחר שהמגרש שבבעלות אלייד גובל בתוכנית הרכבת הקלה, טוענת הוועדה המקומית כי המגרש הושבח בשל שיפור נגישות הציבור למקום.

"הנגשת החלקה לרכבת הקלה מגדילה באופן משמעותי את החשיפה לציבור הרחב ובכך יוצרת למקרקעין הנידונים ערך מוסף המעלה את שווים", צוין בשומת הוועדה. בשורה התחתונה קבעה הוועדה המקומית כי אישור תוכנית הרכבת הקלה, העלה את ערך המגרש ב-15% נכון למועד הפעלתה בשנת 2027.
עסקת מכירת הקרקע לקבוצת הרכישה, מומשה בשתי פעימות, הראשונה בינואר 2017 והשנייה במרץ 2017. בין שני המימושים בסוף ינואר 2017, פורסמה למתן תוקף תוכנית הקו הירוק של הרכבת הקלה, ועל כן החיוב בהיטל השבחה נשלח רק לגבי העסקה השנייה. הוועדה קבעה כי סך ההשבחה במגרש עומדת על 6.3 מיליון שקל, והיטל ההשבחה הנדרש לתשלום עומד על 3.1 מיליון שקל.

אלייד נדל"ן שילמה את ההיטל תחת מחאה, והגישה לאחרונה ערר לוועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה מחוז ירושלים, כנגד שומת הוועדה המקומית, במסגרתו מבקשת אלייד לבטל את שומת הוועדה המקומית, ולהשיב את הכסף ששילמה. לערר צירפה אלייד שומה נגדית שנערכה באמצעות השמאי רפאל קונפורטי. בערר העלתה החברה שורה של טענות נגד היטל ההשבחה:

עיקרי הטענות נגד ההיטל

לא הייתה ציפייה לשלם

"מעולם לא נגבה היטל השבחה כלשהו על תוכנית לרכבת קלה במדינת ישראל לא מבעלים בתחום התוכנית ולא מבעלים של קרקע גובלת", צוין בערר. "בנסיבות אלה, התפתחה בשוק הנדל"ן והתכנון והבניה בארץ ציפייה תכנונית לכך שאכן לא ישולם היטל השבחה בגין תוכניות מסוג זה. בהתאם לציפייה זו מתומחרים נכסי הנדל"ן בישראל.

"ציפייה זו נסמכת על התנהלותן העקבית של כלל הוועדות המקומיות בארץ והן על תכליתן של התוכניות - שיפור מערך התחבורה העירוני ולעתים הארצי לטובת כלל אזרחי ישראל. בנסיבות אלה קשה להלום סיטואציה בה מתי מעט הגובלים במקרה בתחום התוכנית יישאו על גבם באופן בלעדי את תשלום היטל ההשבחה עבור שיפור מערך התחבורה העירוני כולו".

לטענת אלייד, אף שבישראל קיימות אלפי תוכניות מתאר, חיוב בהיטל השבחה בגין מגרש גובל נעשה לעתים נדירות מאוד. למעשה, נטען בערר, למרות שבישראל קיימות כמה תוכניות מפורטות לסלילת תוואי רכבת קלה, שחלקן אף מומשו בירושלים במסגרת הקו הפעיל, מעולם לא הוטל בגין תוכניות אלה היטל השבחה כלשהו על בעלי מגרשים גובלים. הסיבה לכך, נעוצה בכך שעל פי חוק התכנון והבנייה חייבת להתקיים זיקה תכנונית בין התוכנית הגובלת לבין התוכנית במגרש שחויב בהיטל. לטענת החברה, זיקה שכזאת לא מתקיימת בין תוכנית הקו הירוק לבין המגרש בבעלותה, והגדירה את פרשנות הוועדה המקומית "אבסורדית".

לא נעשה שינוי במגרש

לטענת אלייד, המגרש המדובר בייעוד תעשייה, ותוכנית הקו הירוק לא ביצעה בו כל שינוי (למעט הפקעת 321 מ"ר) כך שהחברה יכולה להוציא כיום בדיוק את אותו היתר הבנייה שיכלה היתה להוציא לפני אישור תוכנית הקו הירוק. מאחר ולא קיימת זיקה תכנונית בין התוכניות השונות, אין בסיס לחיוב בהיטל ההשבחה, טוענת אלייד.

לא הוכחה עליית שווי

טענה נוספת שהעלתה אלייד היא כי ההיטל השבחה ניתן לגבות רק כאשר הוכחה עליית שווי המגרש בגין תוכנית משביחה, וזאת באמצעות שיטות שונות כמו השוואת עסקאות. אלא שבמקרה זה בחרה הוועדה המקומית להעריך את שווי המגרש במצב החדש שלא על פי אחת השיטות המוכרות בדין, אלא על פי "שיטה חדשה" שאותה מכנה אלייד "הסתמכות על מחקרים מחו"ל שנערכו בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת".

לטענתה, על בסיס אותם מחקרים זרים וישנים, טוענת הוועדה המקומית כי ההשבחה צפויה להתממש רק בעוד 10 שנים, ורק אז היא תעלה 15% משווי המגרש.

עוד נטען בערר כי "הניסיון להשתמש באותן עבודות אקדמיות שמאיות שנעשו בחו"ל על מנת לקבוע את ההשבחה בענייננו במקום להתבסס על נתונים מוכחים משוק הנדל"ן הישראלי כנדרש בדין, עובר כחוט השני לכל אורך השומה, ובכך שומט את הבסיס לחיוב בהיטל".

שומת הוועדה המקומית הסתמכה על מחקרים שבוצעו בארה"ב, אנגליה, פינלנד וטורקיה, ובחנו את השפעתן של רכבות קלות וכבדות על נכסי מגורים. "למותר לציין כי אין כל ערך לנתונים האלה שנאספו לכאורה בחו"ל ולפני עשרות שנים לעניין היטל ההשבחה בענייננו הנדרש להוכיח עליית שווי במדינת ישראל עקב אישור תוכנית ובמועד אישורה.

לטענת אלייד המחקרים עליהם הסתמכה הוועדה המקומית אינם רלוונטים שכן בפורטלנד למשל נבדקה השפעת הרכבת הקלה שנתיים לאחר הפעלתה. מחקרים נוספים בוצעו בשנות ה-90 בפנסלבניה וניו גרזי, ב-1992 נבדק מטרו בהלסינקי, ב-2003 נבדקה רכבת תחתית בלונדון, וב-2004 נבדק מטרו באיזמיר שבטורקיה.

מחקרים לא רלוונטיים

הוועדה הביאה אמנם גם מחקרים מישראל, אך לטענת אלייד גם הם אינם רלוונטיים. כך למשל, מחקר משנת 2008 שהתייחס לתוכנית הרכבת הקלה שאושרה ברמת גן, מצא כי לפני אישור התוכנית הקירבה לציר ז'בוטינסקי תשפיע בכיוון השלילי על מחירי הדירות, ולאחר אישור התוכנית צוין כי ככל שמתקרבים לאזור התחנה המתוכנן, מחירי הדירות יעלו אך נתוני המרחק לא היו מובהקים. מחקר נוסף נעשה בחיפה לרכבת העירונית ונמצא כי מחירי הדירות עלו במרחק 150 מטרים מתוואי הרכבת ולא בנכסים הגובלים בתוואי.

בנוסף טוענת אלייד בערר כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה התעלמה במכוון מהעובדה כי בירושלים קיים כבר קו פעיל של הרכבת הקלה, וכי מכוח התוכניות שאישרו את הקמת הקו הפעיל, לא גבתה הוועדה המקומית היטלי השבחה כלשהם. "הירושלמים הוותיקים עדיין זוכרים את זעקות השבר של הסוחרים שנכסיהם גבלו בתוואי הרכבת הקלה הפעילה ואשר קרסו משך 12 שנות בנייתה של הרכבת. לא בכדי הוועידה המקומית לא שקלה להטיל בעבר היטלי השבחה בגין תוכנות הרכבת הקלה וזאת הן בשל המניעות החוקית להטלתו והן בשל היעדר כל השבחה הניתנת לייחוס לתוכניות עצמן במועד הקובע".
לטענת אלייד, עסקאות ההשוואה אותן פירטה הוועדה המקומית בניסיון להוכיח את שווי המצב הקודם נמוך ככל האפשר, נערכו ברובן בשנת 2011 כלומר 6 שנים לפני המועד הקובע ובאזור אחר לחלוטין בירושלים - שכונת גבעת שאול, ולא באזור התעשייה תלפיות.

לעומת זאת, טוענת אלייד, שווי המצב החדש נקבע על ידי שמאי המשיבה על סמך הנחות תיאורטיות המבוססות על מחקרים זרים כדי להשיג את התוצאה הגבוהה ביותר. על בסיס הנחות אלה קבע שמאי המשיבה את שווי המצב החדש כפונקציה של עליית שווי בסך 15% שתתרחש עוד 10 שנים. "מדובר לא פחות מפלא" צוין בערר, "התחשיב התאורטי שעל בסיסו נקבע המצב החדש תואם בדיוק את המחיר ששולם בהסכם המכר של הקבוצה השנייה ממרץ 2017. אותו תחשיב המבוסס על מחקרים זרים משנות ה-90 הוביל בדיוק למחיר ששולם בהסכם המכר כעת. צירוף המקרים המופלא הזה אינו אלא תוצאה מגמתית של הנחת המבקש כך ששני הנתונים כביכול התלכדו לכדי תוצאה אחידה".

בערר מציינת אלייד כי היטל השבחה ניתן לגבות אם הוכחה עליית שווי בגין תוכנית משביחה. "את שווי המצב הקודם קבע שמאי הוועדה על בסיס עסקאות השוואה שנערכו 3-6 שנים לפני המועד הקובע, ואילו את שווי המצב החדש קבע השמאי על בסיס מחקרים זרים משנות ה-90" , צויין בערר "בנסיבות אלה אין ולו ראשית ראיה לקיומה של עליית שווי הנזקפת דווקא לאישור תוכנית הקו הירוק בשנת 2017 ועל כן לא הוכחחה השבחת תכנון כלשהי. השמאי לא הביא בחשבון קיומה של עליית מחירים משמעותית שחלה בשק הנדל"ן בשנים האחרונות שיכולה בקלות להסביר את ההשבחה עליה התיימר השמאי להצביע.
עוד טוענת אלייד כי הוועדה התעלמה מהפקעת 321 מ"ר ביעוד תעשייה מהמגרש, דבר שגרם לה לפגיעה בסל 2.5 מיליון שקל. (לפי שווי של 800 שקל למ"ר תעשייה לפי שומת הוועדה מקומית). בנוסף, השומה מתעלמת מהזמן העבודות שצפוי להתפרס על פני 10 שנים, בעוד הקמת הפרויקט על המגרש תסתיים בתוך שלוש שנים.

"ניסיון זה אינו אלא דמגוגיה והתפתלות שנועדה לחלץ את הקורא מתחושת האבסורד הנוצרת בענייננו - חיובו של בעל קרקע בתשלום היטל השבחה רק בשל העובדה שאיתרע מזלו ונכסו גובל בתוכנית לתשתית ציבורית ואשר מקרקעיו הופקעו לטובת אותה הרשות בעוד שיתר בעלי הנכסים בעיר המרוחקים מטרים ספורים מקו הרק"ל ייפטרו מכל חיוב", צוין בערר.

תגובות: מומלץ להתנגד

עוה"ד תומר גור ותומר רייניך, ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות', המייצגים את אלייד בהליך, מסרו: "תוכנית מתאר לתשתית תחבורתית עירונית מהסוג הנדון, המשרתת את כלל תושבי העיר ואין לה נהנה ספציפי, אינה יכולה להוות בסיס לגביית היטל השבחה. לכן, מומלץ לכל נישום המקבל חיוב בגין תוכנית כזו, להתנגד לכך באמצעים הקבועים בחוק".

עו"ד גור הוסיף: "עיריית ירושלים ביצעה כאן ניסיון חדשני בקנה מידה ארצי, לגבות היטל השבחה בגין תוכנית מתאר לרכבת קלה. אף רשות מקומית לא עשתה זאת בעבר, וגם עיריית ירושלים עצמה לא עשתה זאת ביחס לקו האדום של תוכנית הרכבת הקלה, הפעיל זה כשמונה שנים.

"הקושי העיקרי נעוץ בגורם ההפתעה ובתחושת ההפליה לעומת נישומים אחרים בערים אחרות, ובפרט בירושלים עצמה. שוק הנדל"ן מתנהל סביב הערכות מצב וסיכונים. הערכות אלו נובעות במידה רבה מהתנהלות הרשויות בעבר במקרים דומים, ונובעות במידה רבה מהתנהלות הרשויות בעבר במקרים דומים. על סמך הערכות אלו נשקלים שיקולים מסחריים ונקבעים מחירי המקרקעין. במשך שנים איש לא ״תימחר״ כל תוספת בגין היטל השבחה עקב תוכנית לרכבת קלה, שכן הדבר לא נעשה. מכאן שיש פה פגיעה קשה, בדיעבד, בציפיות הנישומים.

"בכל מקרה, יהיה מעניין לראות אם רשויות נוספות תלכנה בעקבות ניסיון זה, ולא פחות מכך, כיצד יגיבו הנישומים והערכאות השיפוטיות".

מעיריית ירושלים נמסר: "הוועדה המקומית בחנה קיומה של השבחה עקב עסקת המכר שבוצעה במקרקעין; היות ונמצא כי קיימת השבחה בגין תכנית בנין עיר - 'הקו הירוק', הופקה דרישת תשלום. כנגד הדרישה הוגש ערר לוועדת הערר להיטל השבחה ופיצויים והיא תידון על ידי הועדה שלה הסמכות להכריע בעניין". 

עוד כתבות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם