גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנשיא הכתום נגד "הגל הכחול"

הסתבכותו המשפטית של נשיא ארה"ב גוברת והולכת — לצד להיטותו להפוך את הבחירות המתקרבות לקונגרס למשאל-עם על עצם נשיאותו

דונלד טראמפ נואם בארוחת הערב הרפובליקנית בקולומבוס / צילום: Reuters, Leah Millis
דונלד טראמפ נואם בארוחת הערב הרפובליקנית בקולומבוס / צילום: Reuters, Leah Millis

השבוע המסתיים בארה"ב יישב את רוב הספקות: הבחירות הממשמשות ובאות לקונגרס בתחילת נובמבר אמנם יהיו משאל-עם על נשיאותו של דונלד טראמפ.

זה היה השבוע שבו נטבע אות-הקלון "עבריין מורשע" על פול מאנאפורט, האיש ששימש יושב ראש מטה הבחירות של טראמפ ב-2016; זה היה השבוע שבו פרקליטו הוותיק של הנשיא, מיקי כהן, הודה בעבירות על חוקי מימון הבחירות "בשמו של המועמד" (טראמפ, גם מבלי לנקוב בשמו); זה היה השבוע שבו שניים משותפי העסקים של טראמפ, בכללם האיש שניהל בשבילו את הקונצרן המשפחתי, קיבלו חסינות תמורת נכונותם להתחלק במידע כמוס עם התביעה.

נוכלי דון", מכריז ’ניו יורק פוסט

זה היה השבוע שבו הנשיא איבד את עשתונותיו פעם אחר פעם, ויצא בהתקפה מרה על התביעה, על המשטרה הפדרלית ואפילו על שר המשפטים שלו. זה היה השבוע שבו פרקליטו האישי של הנשיא, רודי ג'וליאני, הכריז תחילה כי "אמת אינה אמת", ואחר כך איים במלחמת אזרחים אם בית הנבחרים יחליט להעמיד את טראמפ למשפט הדחה בסנאט.

בית הנבחרים לא יעשה כן כל זמן שיהיה בו רוב רפובליקאי. אבל הבחירות של נובמבר עשויות לשנות את המאזן, ולהעניק לדמוקרטים רוב בפעם הראשונה זה שמונה שנים. הסבירות של מהלך הדחה כלל אינה ודאית, אבל היא תגדל לאין שיעור אם דמוקרטים יחזיקו בכהונות מפתח בגבעת הקפיטול.

הקיטוב באמריקה

בבית הנבחרים נחוץ רוב פשוט למהלך הדחה. בסנאט, שבמליאתו יתנהל משפט ההדחה, נחוץ רוב מיוחס של שני שלישים כדי להדיח. קשה מאוד להאמין שרוב כזה יושג, אבל כפי שראינו לפני 20 שנה בימי נשיאותו של ביל קלינטון, תהליך הדחה ארוך, מסובך ורווי רטוריקה ישתק את המערכת הפוליטית, יפגע בסמכותו של הנשיא, ישפיע לרעה על יחסי החוץ של ארה"ב, ויגלוש עד ערב הבחירות הבאות לנשיאות, בנובמבר 2020.

גם אם תתבדה הזהרת ג'וליאני מפני "מרד עממי מזוין" להצלת טראמפ, הקיטוב באמריקה יגיע לממדים היסטוריים. בעצם, הוא כבר הגיע.

הדמוקרטים זקוקים לתוספת של 24 מושבים (מתוך 435) בבית הנבחרים כדי לזכות ברוב. עניין רגיל הוא בבחירות של אמצע קדנציה נשיאותית, שמפלגתו של הנשיא מאבדת מושבים. שלושת חילופי השלטון האחרונים בבית הנבחרים (ב-1994, ב-2006 וב-2010) התחוללו בבחירות של אמצע קדנציה. בכל אחד מן המקרים האלה, מפלגת הרוב הפסידה הרבה יותר מ-24 מושבים.

היעד הזה הוא אפוא בהישג ידה של מפלגת האופוזיציה. אבל הרפובליקאים ניצלו את יתרונם המספרי המוחץ בשלטון המקומי - מושלי מדינות ובתי-מחוקקים של מדינות - כדי לחזור ולתחום מחוזות בחירה לטובת סיכויי הניצחון של מועמדיהם. כדי להתגבר על החיסרון הזה, הדמוקרטים זקוקים ליתרון של שבעה עד שמונה אחוזים. זה מה שהתקשורת והמנתחים הפוליטיים מכנים "הגל הכחול". כחול הוא הצבע הלא-פורמלי של הדמוקרטים, אדום הוא צבעם של הרפובליקאים (ללמדכם מה רחוקה הפוליטיקה האמריקאית מן המשוואות האירופיות; בעולם הישן, אדום הוא צבע השמאל בעוד שבאמריקה הוא צבע הימין).

"מוקדם מדיי"

אתמול (שבת), הנשיא טראמפ ליגלג על תחזיות "הגל הכחול", והתנבא ל"גל אדום", שיגדיל את הרוב הרפובליקאי. מעטים מתייחסים ברצינות אל התחזית הזו, וזה כמובן רק מגדיל את תאבונו של נשיא, המתפאר בהצלחתו לשים לאל את כל התחזיות הקונבנציונליות. אבל זה גם מגדיל את הסכנות, שהבחירות האלה מזמנות לו.

טראמפ מקדיש זמן ומאמץ לבחירות האלה במידה הגדולה כנראה מזו של כל קודמיו. מפלגות חזרו והתלוננו על נשיאים שהעדיפו לשמור מרחק, כדי שלא תדבק בהם תווית של עודף מפלגתיות. מפלגות מצידן העדיפו לרופף את קשריהן עם נשיאים לא פופולריים.

הדמוקרטים קיבלו החלטה טקטית, עוד בשנה שעברה, ששאלת הדחתו של הנשיא לא תהיה חלק ממצע הבחירות שלהם. הם לא התחייבו שלא לחתור להדחה, אבל הם השתמטו מדיון רציני. "מוקדם מדיי", היא נוסחתם הרגילה. הם משתדלים להעמיד עניינים כלכליים ומקומיים במרכז מערכות הבחירות שלהם, בייחוד שאלות של ביטוח בריאות. אבל מאורעות השבוע החולף יקשו מאוד על העמדת הפנים הזו.

"סכינאים בשירות הדמוקרטים"

הפללתם של עוזרי הנשיא ואנשי-סודו, והאפשרות הסבירה מאוד של גילויים מזיקים נוספים, הופכת את שאלת ההדחה למיידית ודחופה. יתר על כן, מעשית מאוד היא האפשרות שהנשיא ינקוט צעדים חד-צדדיים כדי להכשיל את החקירה נגדו. הוא משגר רמזים עבים על נכונותו לחון נאשמים, אחרי הרשעתם או אפילו לפניה. נראה שמנוי וגמור אתו להדיח את צמרת משרד המשפטים. הוא דיבר, או צייץ, בשבוע שעבר במידה כזאת של בוז וטינה על החוקר המיוחד ועל אנשי צוותו (ריחם "הובאש", הם "סכינאים בשירות המפלגה הדמוקרטית"), שהאפשרות של פיטוריהם מוכרחה להיחשב עכשיו לסבירה.

אם הוא יפזר חנינות ויתערב בחקירה, שאלת ההדחה תחדל להיות "מוקדמת מדיי". מבחינת הנשיא, העמדת השאלה הזו על סדר היום תועיל לו פוליטית. הוא יוכל אז להגיד לתומכיו, שההצבעה בנובמבר אינה עוד רק על נציגים בקונגרס, אלא על עצם נשיאותו. מאחר ששיעורי ההצבעה באמצע קדנציה הם בדרך כלל נמוכים מאוד, אפילו עלייה קטנה במספר המצביעים תחזק את סיכויי מפלגתו.

באופן הזה צריך כנראה גם להבין את דברי רודי ג'וליאני, המדהימים כשלעצמם, על "מרד מזוין" של המוני אמריקאים, אם ייעשה ניסיון להדיח את טראמפ. זו נוסחה של הקצנה: משבר מיידי יוציא המונים מאדישותם, ישנה את הרגליהם, ויביא אותם אל הקלפי. כמובן, הקצנה תוכל להשפיע גם על הדמוקרטים, אבל הנשיא ואנשיו מניחים שלהם יצמח רווח גדול יותר.

לפלג, לקטב, להחליש

ואם לא? אם יתממש "הגל הכחול", ובית הנבחרים יעבור לידי הדמוקרטים? איך תשפיע תבוסה כזאת על מעמדו הציבורי של הנשיא, על יחסיו עם מפלגתו ובייחוד על עצביו הרופפים?

הנשיא ביל קלינטון יצא מתבוסת מפלגתו בבחירות של 1994 עם החלטה לפנות ימינה, להתקרב אל הרפובליקאים, ולוותר על עוקצן של הרבה מהשקפותיו כדי להבטיח לעצמו בחירה חוזרת. הוא אמנם חזר ונבחר.

אבל קלינטון היה מפורסם בגמישותו. גמישות, לעומת זאת, אינה תכונה מאפיינת של נשיאות טראמפ. קשה לראות אותו ממתיק שפתיים עם יריביו, ומוותר על הלהט של נשיאותו לטובת תקופת כהונה נוספת. הדעת נותנת שתבוסה תביא אותו להקצנה נוספת, וממילא תקצין גם את יריביו.

למי יועיל מצב עניינים כזה? למי אם לא לוולדימיר פוטין. חתירתו תחת אושיות הדמוקרטיה האמריקאית נועדה קודם כול לפלג, לקטב וממילא להחליש את אמריקה. אם זה אמנם היה היעד, הוא השיג אותו להפליא. 

_________________

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר