כך התפרקה עסקת החילוץ שאלון מאסק תכנן לטסלה

בעוד הצוות שלו עושה מאמצים קדחתניים לתרגם את הרעיון שלו לתוכנית מפורטת ומגייס משקיעים שמוכנים להוציא עשרות מיליארדי דולרים, שינה מאסק את דעתו

אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Reuters, Toru Hanai
אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Reuters, Toru Hanai

מועצת המנהלים של טסלה  התכנסה בסוף השבוע שעבר במפעל החברה בפרמונט, קליפורניה, בחדר ישיבות שבו נוהג אילון מאסק לעתים תכופות לבלות את הלילה. שק השינה שלו עדיין היה מונח על הרצפה.

על סדר היום היתה תוכניתו הנועזת של מאסק להפריט את טסלה - תוכנית שבה הוא הפתיע את עולם ההשקעות 15 ימים קודם לכן באמצעות ציוצים בטוויטר. בחדר הישיבות הצטרפו אליו חברי מועצת המנהלים, עורכי דין, בנקאים ויועצים - מנגנון עסקי של וול סטריט שאותו התניע הרעיון של היזם.

תוכניתו של מאסק התגלתה כרעועה יותר מהרושם שהיא יצרה בציוצי הטוויטר שלו. מאסק הכריז בפני העולם כולו כי "השיג מימון בטוח", ובאחד הציוצים הוא טען שהעסקה כל כך בטוחה עד שכל מה שצריך זה רק הצבעת בעלי המניות.

בעוד הצוות - שהורכב בחופזה כדי לתרגם את הרעיון לתוכנית ספציפית - שוקד על גיוס משקיעים בעלי נכונות לספק את עשרות מיליארדי הדולרים הדרושים לעסקה, נתקף מאסק בספקות, לדברי מקורות שמכירים את הלוך רוחו.

עסקת בייאאוט - במידה שניתן יהיה לבצעה - תאלץ חלק מקרנות הנאמנות הטכנולוגיות שנמנו עם תומכיו הנלהבים ביותר לקצץ את אחזקותיהן. פירושו של דבר הוא שייתכן שיהיה צורך לאפשר לחברות מתחרות להיכנס לקודש הקודשים של מאסק. אחד המשקיעים שגייסו הבנקאים של מאסק היתה פולקסוואגן, לדברי מקורות יודעי דבר.

הפרטת טסלה גם היתה מבריחה מספר עצום של משקיעים קטנים - קבוצה עליזה של מורעלי מכוניות חשמליות שמוכנים להעלים עין ממצבה הפיננסי הרעוע של טסלה ומקשייה ברכישת המיומנות של חברות רכב שעוסקות בייצור המוני. במקומם של משקיעים אלה ייכנסו משקיעים מתוחכמים יותר שידרשו שליטה רבה יותר על הנעשה בחברה.

כמו כן קיבל באימייל מאסק תמונה ששלחו לו שבוע קודם לכן זוג קשישים, שנראו בתמונה כשהם לבושים חולצות וכובעי בייסבול שעליהם מתנוססות המילים "טסלה בע"מ". השניים הניפו שלט שעליו נכתבו בכתב יד איחולים למאסק על ייצור 7,000 מכוניות חשמליות בשבעה ימים. בהודעת הטקסט שצירפו לתמונה, כתבו בני הזוג: "תודה, אילון! שני בעלי מניות מאושרים!".

מאסק העביר את האימייל הזה לחבר בתוספת המילים "עשו לי את היום". אבל זה גם הטריד אותו.

בחדר הישיבות נערכה מצגת של בנקאים מגולדמן זאקס גרופ ובכירים מחברת הפרייבט אקוויטי סילבר לייק, שצורפו לצוות כדי לקדם את העסקה. ואז קם מאסק ממקומו כדי לומר את דבריו.

הפרטת טסלה היתה רעיון שעליו הוא חשב במשך שנים, וכעת הציע לו וול סטריט את ההזדמנות לנסות. למרות הזינוק המטאורי במחיר המניה - 78% מסוף 2016 - היתה למאסק אובססיה עם משקיעי שורט שהימרו על ירידה במחיר מניית טסלה. הוא התלונן על הבחינה המדוקדקת שלה חשופות חברות ציבוריות, ובאחת הפעמים אף נזף באנליסטים מוול סטריט על שאלותיהם "המשעממות והמטופשות". מאסק, אופטימיסט נצחי, החשיב את טסלה לחברה מהפכנית שימיה הטובים עוד נמצאים לפניה.

ואז, ביום ה' שעבר, הוא אמר למועצת המנהלים כי לא יבצע את העסקה.

רשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC) בודקת כעת את ציוציו של מאסק על העסקה, כולל הציוץ שבו הוא אמר כי "השיג מימון בטוח". התפתחות זו יוצרת סיכון למאסק ולחברה.

משימתו הנוכחית של מאסק היא לנסות ולקבור את הפלירטוט שלו עם הפרטת החברה, ולהתמקד בייצור המוני של מכונית הסדאן דגם 3 - מוצר שבהצלחתו תלוי גורל החברה - בקנה מידה ובעלות שיוכלו להפוך את הדגם הזה למכונית מיינסטרימית. לטסלה יש חובות כבדים שפירעונם יחול במהלך השנה הבאה, וחלק מספקיותיה מפגינות עצבנות לגבי יכולתה של טסלה לשלם את חובותיה.

"לדעתי השווי של טסלה יעלה משמעותית בחודשים ובשנים הבאות, וייתכן שזה יהפוך כל הפרטה שהיא של החברה לעסקה שתהיה מחוץ לטווח היכולת של כל משקיעים שהם", כתב מאסק שלשום (שבת) באימייל לוול סטריט ג'ורנל. "זה היה עכשיו או אף פעם".

הגרסה הזו מבוססת על ראיונות עם אנשים שהיו מעורבים ומעורים בדיונים ובמו"מ החל מהציוצים הראשונים של מאסק וכלה בהודעה שהועלתה לבלוג בשעה מאוחרת בליל יום ו' וששמה קץ לעסקה.

אפס עד 60

הציוצים של מאסק ב-7 באוגוסט הציתו מערבולת של ספקולציות נדהמות לגבי עסקת הפרטה שנאמדה ב-70 מיליארד דולר - מאסק הציע מחיר של 420 דולר למניה - של חברה שמעולם לא עשתה רווח שנתי.

מאסק שכר צוות קונבנציונלי של יועצי עסקאות, כולל בנקאים מגולדמן ועורכי דין ממשרד Wachtell, Lipton, Rosen & Katz.

מנהלי קרנות, כולל פידליטי אינווסטמנטס, משקיעה ותיקה באימפריית הטכנולוגיה של מאסק, לא היו יכולים להעביר את אחזקותיהם בשלמותן לטסלה המופרטת בגלל מגבלות רגולטוריות, לדברי מקורות יודעי דבר.

היה צורך לרכוש את אחזקתו כל משקיע שלא יישאר בחברה. טסלה עצמה - כורעת תחת חובותיה ומדממת מזומנים - היתה נאלצת ללוות כספים נוספים. מאסק היה זקוק לבעלי מניות חדשים.

בהודעת בלוג ב-13 באוגוסט הזכיר מאסק את קרן ההשקעות הריבונית של סעודיה כמקור למימון הבטוח שהשיג: "ברור שלקרן ההשקעות הריבונית של סעודיה יש הון רב יותר מהדרוש לביצוע עסקה כזאת".

זה עורר מורת רוח בקרב פקידים בכירים בסעודיה, לדברי מקורות יודעי דבר. לנסיך מוחמד בן סלמאן יש רעיונות מרחיקי לכת להפוך את מדינת הנפט למרכז טכנולוגיה ואנרגיה סולארית במסגרת תוכניותיו לפיתוח הכלכלה. והוא היה מספיק מעוניין בטסלה כדי לשקול השתתפות בעסקת ההפרטה. הסעודים כבר רכשו קרוב ל-5% מטסלה בשוק הציבורי. אך הסעודים לא יצאו מעולם בהצעה רשמית. פקיד בממשלת סעודיה ויועץ שמעורה בשיחות אמרו שצמרת ההנהגה הסעודית היתה מפולגת.

הציוצים והודעת הבלוג של מאסק לא תרמו לשיפור המצב. הפקיד הממשלתי אמר שהתנהגותו של מאסק עוררה בקרב חלק מהפקידים דאגה לא רק לגבי בריאותו אלא גם לגבי התפקיד שהוא ישחק בחברה.

הפקידים חששו גם מההוצאה הכספית. קרן ההשקעות הריבונית של סעודיה כבר החלה לשקול השקעה באחת ממתחרותיה של טסלה, ולממלכה יש תוכניות גרנדיוזיות שכוללות הקמת עיר חדשה במדבר.

גם מבחינתה של טסלה לא היתה סעודיה שותפה מושלמת. טסלה מקפידה לטפח את תדמיתה כחברה ידידותית לסביבה שמייצרת מכוניות בארה"ב, וכמה מאנשי החברה התלוננו בפני מאסק על הרעיון למכור אחזקה גדולה ליצרנית נפט זרה.

לפיכך החלו מאסק והבנקאים שלו לחפש משקיעים אחרים: יצרניות רכב, קרנות השקעה ריבוניות, כל מי שמעוניין ברכישת אחזקה אסטרטגית בטסלה, או שיהיה מוכן לבצע הימור גדול.

המנגנון בפעולה

למרות דמותו הציבורית המוחצנת בהגזמה של מאסק, הוא נוהג לשמור בסוד על כוונותיו. במשך שנים ניצבה לצדו קבוצת מפתח של בכירי טסלה, כולל סמנכ"ל הטכנולוגיה ג'. ב. סטראובל, היועץ המשפטי טוד מארון, שבעבר שימש כעורך דינו של מאסק בגירושיו, וסמנכ"ל הכספים דיפאק אהוג'ה, שחזר אשתקד לחברה לאחר שפרש מתפקיד זה ב-2015.

לאחרונה צירפה מועצת המנהלים של טסלה את הדירקטורים העצמאיים ג'יימס מרדוק ולינדה ג'ונסון רייס, אך המועצה עדיין נשלטת בידי תומכיו הוותיקים של מאסק, כולל אחיו, קימבל מאסק, המשמש גם כאיש סודו.

לדברי מקור יודע דבר, שוחח מאסק בשנים האחרונות מאסק עם מייקל דל, מייסד דל בע"מ, שהוציא את החברה שלו לבורסה ולאחר 25 שנים הפריט אותה, ואז הוציא אותה שוב לבורסה.

לאחר שמאסק העלה את רעיון העסקה, הוא הרחיב את צוות יועציו אל מעבר לנאמניו מהחוף המערבי. הוא צירף את אגון דרבן מסילבר לייק, שתיווך והשתתף בגיוס מימון לעסקת הבייאאוט של דל. גרג למקאו ודן דיס מגולדמן זאקס צורפו גם הם לצוות יועציו של מאסק במטרה להפיק תועלת מניסיונם ומקשריה של גולדמן עם משקיעים עשירים ברחבי העולם.

ביום שבת ה-18 באוגוסט כבר פעל מנגנון קידום העסקה במתכונת מלאה. מועצת המנהלים של טסלה ערכה ישיבה טלפונית, כשמאסק ואחיו נמצאים יחד בלוס אנג'לס.

מאסק הציג את רעיונותיו לגבי מבנה העסקה. בתשובה לשאלה על הבטחתו הקודמת שמשקיעים פרטים יוכלו להצטרף, הוא הודה שיכול להיות שזה לא יעבוד, לדברי מקורות שתודרכו על הדיונים. אך הפגישה הסתיימה בנימה חיובית, לדברי אחד המקורות, ומרבית הדירקטורים האמינו שמאסק ממשיך להיות מחויב לרעיון.

אך בעקבות הפגישה התייעץ מאסק באופן פרטי עם כמה מחברי מועצת המנהלים ושאל אותם אם להמשיך. הוא קיבל עצות סותרות.

חברי מועצת המנהלים המשיכו לתמוך במאסק, אך כמה מהם הופתעו לרעה מציוציו בטוויטר, לדברי מקורות שמתמצאים בדיונים. מאסק אמר למועצת המנהלים שהוא מבין שציוציו היו פזיזים, והבטיח לרסן את עצמו, על פי מקורות יודעי דבר.

נראה היה שמאסק התייחס לעסקה תאגידית מורכבת כזו כאל בעיה הנדסית שביכולתו לפתור - ממש כמו שהוא הקדיש זמן לרעיון השימוש בצוללת להצלת קבוצת הכדורגל שנלכדה במערות מוצפות המים בתאילנד.

בימים ב' ו-ג' המשיכו היועצים מגולדמן וסילבר לייק במאמצים לגבש עסקה שעשויה לעבוד.

ביום ד' בערב הם ערכו מצגת למאסק, והציעו שורת משקיעים בעלי כיסים עמוקים - כולל פולקסווגן וסילבר לייק עצמה - שהסכימו להשקיע 30 מיליארד דולר, לדברי מקורות יודעי דבר.

אך זה לא היה סוג המשקיעים שרצה מאסק, שמתייחס בחשדנות עמוקה לחברות רכב מתחרות, ומאמין שהן רוצות להפיק תועלת עצמית ממה שהוא מכנה "הזוהר של טסלה". הוא גם התלונן על אובדל המשקיעים הקטנים, שהיו חסידיו הקולניים ביותר.

הצוות שהוקם לגיבוש העסקה אמר למאסק כי בסופו של דבר יהיה המימון כרוך בתנאים. המשקיעים החדשים ירצו השפעה רבה על התנהלותה של טסלה, וכל אחד מהם יציג תנאים משל עצמו.

למחרת, יום ה', התכנסה מועצת המנהלים בחדר הישיבות של מפעל טסלה. במועד מוקדם יותר באותו היום אמר מאסק לכמה מחברי המועצה שיש לו ספקות לגבי ההצעה, לדברי מקורות יודעי דבר.

היועצים אמרו שהם בטוחים שהעסקה ניתנת לביצוע, ולאחר מכן עזבו את המקום.

ואז אמר מאסק את דברו. על בסיס המידע האחרון שיש לי, אמר מאסק, אני מושך את ההצעה.

"סבבה", פלט אחד מחברי המועצה.