איך קרה שבחברת הביטוח הממשלתית אין מנכ"ל כבר חצי שנה

בחברת ביטוחי האשראי הממשלתית אין מנכ"ל קבוע מאז פברואר, כשצחי מלאך סיים את כהונתו בתפקיד, ורק באחרונה פורסמה מטעם החברה מודעת "דרושים" רלוונטית • משרד האוצר: "הליך איתור המנכ"ל מתבצע בהתאם לכללי רשות החברות הממשלתיות"

משרד האוצר / צילום: ליאור מזרחי
משרד האוצר / צילום: ליאור מזרחי

הייתכן מצב שבו חברת ביטוח פועלת ללא מנכ"ל קבוע במשך לפחות חצי שנה? בשוק המוסדי "הרגיל" של חברות הביטוח ובתי ההשקעות זה לא היה קורה, אבל זה בדיוק מה שיקרה עוד החודש בחברת ביטוחי האשראי אשרא, שנמצאת בבעלות ממשלתית מלאה ושאין לה מנכ"ל קבוע מאז פברואר, כשרק באחרונה פורסמה מטעם החברה מודעת "דרושים" רלוונטית.

ממשרד האוצר נמסר בשם אגף החשב הכללי ובשם רשות החברות, כי "הליך איתור המנכ"ל מתבצע על ידי ועדת איתור, שמונתה על ידי דירקטוריון החברה, והחלה את עבודתה עם הודעת ההתפטרות של המנכ"ל הקודם. הליך איתור המנכ"ל מתבצע בהתאם לכללי רשות החברות הממשלתיות". למעשה, הבעייתיות במצב הקיים, שלא מסעירה את אנשי האוצר שרואים בכך משהו טבעי, גדולה אף יותר וזאת מאחר שדבר הפרישה הצפויה של המנכ"ל הקבוע האחרון בחברה היה ידוע מראש ולא נחת על החברה בהפתעה.

עד כמה מדובר במהלך לא שגרתי, שאם היה קורה בכל גוף מוסדי "רגיל", שאינו מנוהל על ידי המדינה, לא היה עובר לסדר היום ובטח שלא היה מתמשך כל כך הרבה זמן? ב-28 בפברואר 2018 הסתיימה כהונתו של צחי מלאך כמנכ"ל החברה, ועד היום לא מונה מנכ"ל קבוע במקומו. מלאך מונה למנכ"ל אשרא בספטמבר 2014. קודם להיותו מנכ"ל אשרא, מלאך היה ראש אגף הכספים וחשב משרד הביטחון.

דוד קליין משמש מנכ"ל בפועל

באחרונה קיבלנו דוגמה לתפיסת האוצר והפיקוח על הביטוח ברשות שוק ההון, שהוצאה ממשרד האוצר ב-2016, כשהממונה על הרשות, דורית סלינגר, אסרה על דירקטוריון כלל ביטוח למנות ממלא מקום זמני למנכ"ל החברה שפרש באחרונה, איזי כהן, והכריחה את החברה למנות מנכ"ל קבוע מיידית, וללא כל פרק זמן של מינוי זמני.

בכל אופן, בחזרה לאשרא ולדרך של המדינה לנהל חברות שבבעלותה: מאז פרישתו ועד היום, מכהן דוד קליין כמנכ"ל בפועל של החברה, "וזאת עד למינוי מנכ"ל קבוע לחברה", כפי שמסרה אשרא בדוחותיה האחרונים. קליין היה קודם לכן סמנכ"ל לשיווק ופיתוח עסקי באשרא, החל מינואר 1994.

אשרא מסייעת ליצואנים הישראלים ומבטחת אשראי והשקעות בעסקאות יצוא לטווח בינוני וארוך (משנה עד עשר שנים) וכמו כן מעניקה סיוע ליצואנים בבטוחות לצורך העמדת ערבויות ליצוא. החברה הוקמה ב-1957, כשעל פי האתר שלה, "הכיסוי הביטוחי ניתן על פי תנאי העסקה, בשיעור של עד 95% כנגד הסיכונים הפוליטיים ועד 90% כנגד הסיכונים המסחריים הבאים".

בימים אלה החברה עדיין ממשיכה בהליך לאיתור מחליף, והיא אף מפרסמת מודעות שלפיהן יש להגיש מועמדויות עד 26 באוגוסט. מקרה שבו חברת ביטוח מתנהלת ללא מנכ"ל קבוע תקופה כה ארוכה, הוא יוצא דופן ולא זכור שכמותו, ונראה כי הפיקוח על הביטוח לא היה מאפשר מצב שכזה לחברה בבעלות פרטית.

לא זו בלבד, בדוחותיה לרבעון הראשון פירטה אשרא כי "ביום 25 בינואר 2018 מונה לחברה דירקטוריון, לאחר שהחל מיום 10 בספטמבר 2017 ועד ליום 25 בינואר 2018 פעלה החברה ללא פיקוח דירקטוריון, לאור עיכוב במינוי דירקטורים להשלמת הקְווֹרוּם הנדרש".

ברבעון הראשון השנה הפסידה אשרא כ-663 אלף דולר, לאחר שבכל 2017 היא הרוויחה 3.8 מיליון דולר. "גלובס" פנה לחברת אשרא לקבלת תגובה, אבל בסביבת החברה הפנו אותנו לרשויות.