גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גובר העימות בין כונסי אפריקה תעשיות ונאמני אפריקה ישראל

במסגרת הדיון היום, טענו כונסי הנכסים מטעם הבנקים, כי המחאת השעבוד שביצעה אפריקה ישראל לאפריקה תעשיות, נעשתה שלא כדין ● השופט איתן אורנשטיין מתח ביקורת על כך שהמידע בנוגע לשעבוד היה גלוי לבנקים כבר ב-2015, אך הם מוחים נגדו רק כעת

מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן

יומיים לפני הדיון הגורלי בהסדר החוב של אפריקה ישראל, קיים היום (ב') נשיא ביהמ"ש המחוזי בתל אביב השופט איתן אורנשטיין דיון דחוף בבקשתם של הנאמנים למחזיקי איגרות החוב באפריקה ישראל, לממש שעבוד שנרשם לטובתה ברשם החברות.

הנשיא אורנשטיין, שמע את טענות הצדדים במשך מספר שעות ואף העלה לדוכן לצורך חקירתם על ידי באי כוח הצדדים, את נציגי הבנקים (פועלים ולאומי) המתנגדים למימוש וכן את אברהם נובוגרוצקי (נובו), מנכ"ל אפריקה ישראל בשש השנים האחרונות. נובוגרוצקי הודיע בשבוע שעבר על פרישתו, רגע לפני העברת השליטה בחברה לאיש העסקים מוטי בן משה.

לפני כשבועיים זכתה הצעת ההסדר המתוקנת של בן משה לתמיכה מלאה של בעלי האג"ח של החברה, באסיפות מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל.

אולם, כעת, יכול וההסדר ייתקל בקשיים, נוכח טענותיהם של באי כוחם של נאמני האג"ח, עוה"ד גיא גיסין ואופיר נאור, כי ככל ובקשתם למימוש השעבוד לא יתקבל, עלול הדבר לסכל את הסדר החוב של אפריקה ישראל. למרות טענותיהם של גיסין ונאור, ככל הידוע הוראות הסדר החוב שנרקם בין בן משה לבין מחזיקי האג"ח קובעות במפורש כי עניין השעבוד לא מהווה תנאי לקיום ההסדר, ולכן גורלו לא צפוי לסכן את עתיד ההסדר.

המקרה שתלוי ועומד בפני הנשיא אורנשטיין הוא מקרה סבוך:

באפריל האחרון, המחתה אפריקה ישראל לטובת מחזיקי האג"ח (חברת הרמטיק נאמנות (1975) בע"מ) את כלל זכויותיה מכוח הלוואה, שהעמידה לאפריקה תעשיות בסך של 52 מיליון שקל לרבות כל הזכויות הנלוות אליה.

המחאת זכויות זו, כללה, בין השאר, שעבודים שהועמדו על ידי אפריקה תעשיות על מלוא הון מניותיה של חברת Koa gaz (חברה רוסית פרטית שבבעלות חברה-בת קפריסאית של תעשיות), המחזיקה בקרקע ברוסיה, השווה לפי גורמים המעורים בתיק בין 20 ל-25 מיליון שקל.

מנכ"ל אפריקה ישראל אברהם נובוגרוצקי בדיון היום / צילום: מנחם שטאובר

לטובת הרמטיק, נרשמה ברשם החברות המחאה על דרך של שעבוד ביחס לזכויות המומחות. כמו כן, הומחה רישומו של שעבוד קואגז אצל רשם החברות הקפריסאי.

לפי ההודעה החברה, נוכח דרישת הרמטיק, שלחה אפריקה ישראל הודעה לאפריקה תעשיות ולחברה הקפריסאית, בדבר קיומה של עילה להעמדת ההלוואה לפירעון מיידי. במהלך יולי 2018, וכלל הנראה לאור הודעתם של מחזיקי האג"ח, הוגשה לביהמ"ש המחוזי בבאר שבע בקשה דחופה לאכיפת שעבודים וכינוס נכסים ביחס לכלל נכסיה של אפריקה תעשיות, על ידי בנק פועלים ובנק לאומי. זאת, מכוח חובותיה של אפריקה תעשיות כלפי הבנקים.

נוכח הגשת הבקשה, מיהרו נאמני האג"ח של אפריקה ישראל להגיש בקשה לביהמ"ש המחוזי בת"א, שבה ביקשו, בין השאר, כי זה יורה על מימוש השעבוד וייתן צווים מתאימים לאפריקה תעשיות ולחברה הקפריסאית.

במסגרת הדיון היום, טענו כונסי הנכסים שמונו למימוש השעבודים הצפים שרשמה אפריקה תעשיות לטובת בנק לאומי ובנק פועלים, עוה"ד גיל אורן ועו"ד עופר שפירא, בין השאר, כי המחאת השעבוד שהמחתה אפריקה ישראל לאפריקה תעשיות, הוא שעבוד לא תקין, שלא נעשה כדין.

הדיון עצמו, היה נדמה לפרקים כמטוטלת, הנעה מצד אחד לצד השני, כאשר הנשיא אורנשטיין אינו משאיר אבן אחת שלא נהפכה על ידו.

במהלך הדיון העידו מטעם הבנקים, עדי גלבוע, ראש ענף לאשראים מיוחדים בבנק לאומי ויורם אלרואי, מנהל אגף אשראים מיוחדים בבנק פועלים.

השניים, נחקרו על ידי באי כוח נאמני האג"ח והן על ידי הנשיא אורנשטיין עצמו. זה האחרון, הביע את תמיהתו במהלך עדותם (ולאורך כל הדיון), על התנהלות הבנקים, אשר המידע בנוגע לשעבוד זכויות החברה הקפריסאית לאפריקה תעשיות, היה לנגד עיניהם לכל המאוחר בשנת 2015.

נראה (מבלי לקבוע מסמרות בדבר), שביהמ"ש לא שוכנע כדבעי לסיבה שהביאה לשינוי בגישת הבנקים, שעד לאחרונה לא הביעו עניין בקרקע ברוסיה:

הנשיא אורנשטיין: "לא נעשה שינוי משפטי במבנה. מה ההבדל בין 2015 ל-2018. כשמישהו בא ואומר לך המצב שונה, הוא אומר 'נעשה' 'קרה'...".

עדי גלבוע: "ההבדל הוא ההבנה שלנו".

אורנשטיין: "את צריכה לשכנע אותי מה הוביל לשינוי בגישה".

גלבוע: "האירועים האחרונים של אפריקה תעשיות".

אורנשטיין: "תעשיות אתה כבר עשיתם ב-2017, שמחלתם להם על הרבה כסף".

גלבוע: "לא מחלנו".

אורנשטיין: "לא מחלתם? במסגרת ההסדר, אתם ויתרתם לתעשיות על מאות מיליוני שקלים, מה השתנה? לא בדקתם? הרי אתם היום באים לביהמ"ש, ואומרים אני את המתחם ברוסיה רוצה. מה הנסיבות שהשתנו מאז?... מדוע לא אמרתם מילה שמגיע לכם לממש את הנכסים של החברה הקפריסאית. הקפדתם לציין את פקר שגם היא חברת הבת".

גלבוע: "זה הנכס העיקרי".

אורנשטיין: אז מדוע לא ציינתם? ... אני ממש מופתע שבנק משנה עמדה. בנק שהוא נושה מקצועי. ששלוש שנים הוא חושב בצורה מסוימת ופתאום הוא משנה את הראייה, צריך להיות איזה בסיס".

נושא זה עלה גם במסגרת חקירתו של מנכ"ל אפריקה ישראל. אז, ציין המנכ"ל הפורש, כי "המצב של אפריקה תעשיות היה פרוץ וידוע לפני הבנקים וגם לפני עורכי דינם שנכחו ביותר מדיון אחד". בהתאם ציין נובו כי "חזקה על אותם עורכי הדין שידעו על אותו מגרש ועל אותה הלוואה".

במסגרת הסיכומים של באי כוח הצדדים, שאל ביהמ"ש את כונס הנכסים עו"ד שפירא, מדוע הבנקים לא הסתייגו במשך כל השנים שעברו בין השעבוד שניתן לאפריקה ישראל, והמחאת השעבוד. הנשיא אורנשטיין ציין כי "סרקתי את כל התגובה, ולא מצאתי התייחסות ולא סתם הזמנתי את נציגי הבנקים. למה לא הסתייגתם? מכתב?".

עו"ד שפירא: "עובדתית, (הבנקים - מ' ש') לא נקטו בפעולות ונציגי הבנקים אומרים שהנושא לא נבדק לאשורו".

ההחלטה בנושא תינתן בימים הקרובים. 

עדי גלבוע בדיון היום / צילום: מנחם שטאובר

חובות בסך 560 מיליון שקל

מהדיווח של אפריקה תעשיות מהחודש שעבר עולה, כי מלבד שני הבנקים (הפועלים ולאומי), שלהם חייבת החברה כיום קרוב ל-240 מיליון שקל, וחוב של כ-160 מיליון שקל שיש לה לכמה גופים מוסדיים - בעיקר מגדל ומיטב דש - יש לה חובות נוספים בהיקף של כ-170 מיליון שקל, כך שסך חובותיה הנוכחיים עומד על יותר מ-560 מיליון שקל.

החובות הנוספים של אפריקה תעשיות כוללים "חוב בין-חברתי" לחברה הבת פקר פלדה בסכום של 95 מיליון שקל, חוב של 54 מיליון שקל כלפי בעלת השליטה בה, אפריקה ישראל, וחובות של כ-20 מיליון שקל לכמה חברות בנות שלה שכיום אינן פעילות.

במידה והסדר החוב יאושר, צפויים לקבל מחזיקי האג"ח מזומנים ואיגרות חוב בהיקף כולל של כ-2.4 מיליארד שקל, מחברות שבבעלות בן משה. בתמורה, יקבל בן משה בעלות מלאה על אפריקה ישראל, כאשר המניות הקיימות שנמצאות בידי לבייב והציבור, יימחקו מהבורסה.

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"