מנכ"ל אירונאוטיקס ובכירים בחברה יועמדו לדין בכפוף לשימוע

בתגובה לדיווח על זימונם של 10 בכירים בחברה לשימוע, ובהמשך לדוחות החלשים שפורסמו השבוע, מניית אירונאוטיקס שוב צונחת - וב-4 ימי המסחר האחרונים השלימה ירידה של כ-10% • מדובר בבכירים שנחקרו בשנה האחרונה ביחס לעסקה עם לקוח שהוגדר "לקוח מהותי" בחו"ל

מנכ"ל אירונאוטיקס, עמוס מתן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל אירונאוטיקס, עמוס מתן / צילום: איל יצהר

ימים אחדים לאחר שאירונאוטיקס פרסמה דוחות חלשים ששוב איכזבו את המשקיעים, שחררה היום (ד') יצרנית המל"טים מיבנה עוד הודעה חדשה, ששלחה את המניה לירידות. על-פי הודעת אירונאוטיקס לבורסה, 10 בכירים בחברה הביטחונית, ובהם המנכ"ל שלה, עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע שייערך להם במחלקה הכלכלית שבפרקליטות המדינה.

מכתבי הזימון לשימוע המתוכנן כבר נשלחו למנכ"ל מתן; לסמנכ"ל החטיבה העסקית, מאיר ריזמוביץ'; למנהל חטיבת הפיתוח לשעבר, חיים היבשר; למנהל השיווק, דוד גולדין; ולעובדים נוספים בחברה בעבר ובהווה. מדובר בעובדים ובבכירים שנחקרו במהלך השנה האחרונה ביחס לעסקה שהחברה עשתה עם לקוח זר, שהוגדר על-ידה "מהותי".

בתגובה לדיווח צונחת היום מניית אירונאוטיקס  ב-5%. בארבעת ימי המסחר האחרונים (מאז שפרסמה החברה את דוחותיה הרבעוניים ביום ראשון השבוע) רשמה המניה ירידה של 9.5%, ושוויה של החברה בבורסה הצטמק לכ-453 מיליון שקל.

מאז שמנייתה הונפקה ביוני 2017, השילה החברה יותר ממחצית מערכה, כשבשיאה, שנרשם זמן קצר לאחר ההנפקה - באמצע יולי אשתקד, היא נסחרה ביותר ממיליארד שקל. עם זאת, המניה התאוששה בחודש וחצי האחרונים ועלתה בכ-19% מהשפל שאליו הגיעה ב-19 ביולי, אז נסחרה לפי שווי של כ-380 מיליון שקל.

את החקירה בנושא הוביל צוות משותף של היחידה לחשיפת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) שבלהב 433 ויחידת החקירות של הממונה על הביטחון שבמשרד הביטחון (מלמ"ב). את הצוות ליוו נציגי המחלקה הכלכלית שבפרקליטות. על פרטי הפרשה ועל ההתפתחויות בחקירתה הוטל צו איסור פרסום. 

מניית אירונאוטיקס איבדה 53% מאז החלה להיסחר בבורסה
 מניית אירונאוטיקס איבדה 53% מאז החלה להיסחר בבורסה

"החברה תמשיך לפתח עסקיה"

כתב האישום שגובש נגד בכירי אירונאוטיקס מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות.

מדובר בחוק שנחקק לפני כעשור ונועד להגן על הקשרים המדיניים והביטחוניים של ישראל מפני מצבים של יצוא ידע רגיש או מוצרים ביטחוניים באופן בלתי מורשה. מתוקף אותו חוק, משרד הביטחון הקים את האגף ליצוא ביטחוני (אפ"י), שפועל ליישומו בקרב החברות והיצואנים הביטחוניים.

מאז שעלתה לכותרות בקשר לחקירה שמתקיימת נגדה, אירונאוטיקס הקפידה לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך בסוגיה זו. היום מסרה החברה בתגובה להחלטת פרקליטות המדינה: "אנו משוכנעים כי לאחר שנשטח לראשונה את עמדתנו בשימוע, הפרקליטות תגיע להחלטה מושכלת שאין מקום להעמיד את החברה או מי מנושאי המשרה בה לדין, והיא תורה על סגירת התיק. גם כעת החברה תמשיך לפתח את עסקיה, לסגור עסקאות שנמצאות בשלבי גיבוש שונים ולשרת את לקוחותיה הרבים בארץ ובעולם". את החברה מייצגים עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין.

אירונאוטיקס נמצאת בשליטת הקרנות ויולה, KCPS ובראשית, ולפני יותר משנה היא הונפקה בשווי של כמיליארד שקל - שהוגדר על-ידי גורמים בתעשיות הביטחוניות כמוגזם ביחס לערך של החברה. באחרונה, בעוד היא נמצאת בעיצומה של תקופה מטלטלת, חברת רפאל מערכות לחימה ואיש העסקים אביחי סטולרו הניחו הצעה לרכישת אירונאוטיקס בסכום של כ-430 מיליון שקל, שמשקף 60% פחות מהשווי שלה בהנפקה. כשבוע לאחר קבלת ההצעה, דירקטוריון אירנאוטיקס דחה אותה, בנימוק שמדובר בהצעה נמוכה מדי.

יו"ר אירונואטיקס הוא האלוף (במיל') ידידיה יערי, שכיהן בעבר במשך שנים ארוכות בתפקיד מנכ"ל רפאל. יו"ר החברה בתקופה שבה נעשו העבירות לכאורה, שבגינן התגבש בפרקליטות כתב האישום נגד בכיריה, היה מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן-אליהו.

ביטוי למצב המורכב שבו אירונאוטיקס נתונה התקבל בימים האחרונים בדוחות הכספיים המאכזבים שפרסמה, ומהם עלה כי סיימה את הרבעון השני עם שחיקה של 30% בהכנסותיה ל-21 מיליון דולר, וזאת בעיקר על רקע עיכובים בקבלת הזמנות חדשות. בסיכום המחצית הראשונה של 2018, נרשמה ירידה של 22% בהכנסות החברה, שהסתכמו ב-43 מיליון דולר.