גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ווייט מאונטיינס ואלון קצף יקימו חברת ביטוח חדשה בישראל?

White Mountains האמריקאית, שמחזיקה בשלוש סוכנויות ביטוח ישראליות מוכרות – וובי, דיווידשילד ופספורטכארד - עשויה להקים, ישירות או בשרשור, חברת ביטוח חדשה בישראל, יחד עם שתי האחרונות ● הלוותה לוובי 20 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2018

אלון קצף  / צילום:תמר מצפי
אלון קצף / צילום:תמר מצפי

ענף הביטוח בישראל הוא ענף מקומי בהווייתו. כמעט כל חברות הביטוח והסוכנויות נמצאות בבעלות ישראלית למהדרין, וגורמי ביטוח בינלאומיים מחזיקים במיעוט מזער מהשוק. כך, עבור הציבור הרחב יש רק חברת אחת שנמצאת בבעלות זרה - AIG ישראל, שבעליה, AIG האמריקאית, נמנית עם קבוצות הביטוח הגדולות בעולם. העסקים המקומיים מכירים עוד שלוש חברות ביטוח אשראי וסיכוני סחר חוץ, שבהן יש בעלי עניין זרים: בססח, שנמצאת בבעלות קבוצת הראל ויולר הרמס; וכלל ביטוח אשראי, שנמצאת בבעלות כלל ביטוח ואטרדיוס; לצדן פועלת כאן חברת קופאס, שנמצאת בבעלות מלאה של קופאס העולמית.

לצד השחקניות האלה, יש עוד קבוצות ביטוח בינלאומיות, מערביות, שפועלות בישראל לא רק מול חברות הביטוח והעסקים הגדולים ביותר, אבל בינתיים "רק" מהצד של סוכנויות הביטוח. אחת הבולטות שבין החברות האלה היא White Mountains האמריקאית, שמחזיקה בשלוש סוכנויות ביטוח מוכרות מאוד, ושכפי שמתברר עתה, עשויה להקים, ישירות או בשרשור, חברת ביטוח בישראל.

בעבר, ווייט מאונטיינס התעניינה ברכישת השליטה בכלל ביטוח, אבל לבסוף רכשה בישראל "רק" סוכנויות ביטוח: שליטה בחברת וובי (Wobi) - סוכנות ביטוח ישראלית, בעלת פלטפורמה אינטרנטית להשוואת מחירים ומכירת פוליסות ביטוח, שאליה נכנסה ווייט מאונטיינס ב-2014; ורכישת שותפות בסוכנות הביטוח פספורטכארד ב-2015, כשבתחילת 2018 החברה האמריקאית הוסיפה לה שותפות בסוכנות דיווידשילד, מ"משפחת פספורטכארד המורחבת".

בתחילת 2018 רכשה ווייט מאונטיינס את החזקות (50%) חברת גדקס של גד חיטרון בדיווידשילד, שפועלת בתחום ביטוח הנסיעות לחו"ל לטווח ארוך (ביטוח רילוקיישן). מדוע "המשפחה המורחבת" של פספורטכארד? ווייט מאונטיינס ודיווידשילד החזיקו ערב עסקת חיטרון-ווייט מאונטיינס בחלקים שווים בסוכנות פספורטכארד.

כמו כן, במקביל לעסקה לרכישת החזקות חיטרון בדיווידשילד, מכרה ווייט מאונטיינס מחצית מהחזקותיה בפספורטכארד לידי השותף שלה בדיווידשילד, אלון קצף - כך שהוא יחזיק ישירות ב-25% מפספורטכארד, בדיוק כמו ווייט מאונטיינס. כך, בסופו של יום, לאחר שהושלמו העסקאות, קצף והאמריקאים מחזיקים בחלקים שווים בשתי הסוכנויות, כששני הצדדים גם התקשרו בהסכם בעלי מניות. 

דיווידשילר

היסטוריה לא הומוגנית בישראל

תחילת הפעילות בישראל של ווייט מאונטיינס, שנסחרת בבורסת ניו יורק תחת הסימול WTM וששווי השוק שלה עומד כיום על כ-2.95 מיליארד דולר, הייתה עם רכישת סוכנות הביטוח האינטרנטית וובי (Wobi), שהוקמה לפני כשמונה שנים.

ווייט מאונטיינס רכשה את המניות בוובי בשני שלבים: הראשון, והמתוכנן, בתחילת 2014, והשני, במהלך 2015, נכפה עליה כשהתגלה ששותפה בסוכנות (רוביקון של אמיר ברמלי) חשוד בפלילים. בכך לא תמו הצרות של ווייט מאונטיינס עם הסוכנות האינטרנטית שלה בישראל.

השותף דאז של החברה האמריקאית, והמייסד של וובי, שרון גילר, התברר בשנה שעברה כמשקולת עבורה. או אז דווח בהרחבה כי גילר הפריז בנתונים ואף סילף אותם - "תגלית" שהובילה את ווייט מאונטיינס לתקן את דוחותיה הכספיים ולמחוק עשרות מיליוני שקלים, ובמקביל להחליף את המנכ"ל בערן אורן.

מאז וובי שינתה כיוון, מקצצת בהוצאותיה וצועדת בדרך חדשה, אף שהיא קרוב לוודאי עדיין הפסדית ובעלת נדוניה לא קלה. אגב, בדיווחים של ווייט מאונטיינס מצוין כי במחצית הראשונה של 2018 וובי לוותה 20 מיליון שקל מווייט מאונטיינס, לעומת הלוואות בעלים של כ-26 מיליון שקל שקיבלה מהחברה האם במחצית הראשונה ב-2017.

לצד ההשקעה בוובי, לחברה האמריקאית יש גם שותפויות עם אלון קצף, שנמנה עם סוכני הביטוח היזמיים והחדשניים בישראל. קצף שותף של ווייט מאונטיינס כבר מאפריל 2015, אז רכשה החברה האמריקאית החזקה בחברת ביטוחי הנסיעות לחו"ל, שמשווקת, מפיצה ומפיקה פוליסות ביטוחי נסיעות לחו"ל לתקופות קצרות של חברת הפניקס, שנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. להפניקס בלעדיות בפעילות פספורטכארד בישראל, וההסכם בין שתי החברות נחתם בסוף מארס 2015 לתקופה של שבע שנים עם מנגנון חידוש אוטומטי.

פספורטכארד מספקת ללקוחותיה פוליסות ביטוח בשיטה ייחודית, שעל פיה לבעל הפוליסה מונפק כרטיס חיוב לפני יציאתו לחו"ל, ואם קורה לו אירוע ביטוחי, אזי כרטיס החיוב נטען והמבוטח יכול לשלם באמצעותו עבור השירותים הרפואיים, ללא צורך בקבלה ובהחזר לאחר החזרה לישראל. הסוכנות מספקת שירותים נוספים למבוטחיה, ובהם שירותי ניהול תביעות והתקשרות עם ספקים רפואיים - מה שבדרך כלל עושות חברות הביטוח עצמן. וזה אומר שהיא, יחד עם הגב של ווייט מאונטיינס - שגם מחזיקה בבנק לקוחות משמעותי לא רק מפספורטכארד ודיווידשילד (שנוסדה כבר בשנת 2000), אלא גם מוובי - "מתאימה" להקים חברת ביטוח מתמחה.

מפרטים שגילתה רשות ההגבלים העסקיים ביחס להתקשרויות שאישרה לחברות האלה, עולה כי לא מן הנמנע שאחת משלוש החברות - ווייט מאונטיינס, פספורטכארד או דיווידשילד - תהפוך בעצמה למבטחת ישראלית בעתיד.

כבר בספטמבר 2017 נכתב במסמך רשמי של רשות ההגבלים כי "דיווידשילד, המחזיקה במניות פספורטכארד, מבצעת צעדים לקראת קבלת רישיון מבטח ומתעתדת לפעול בתחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל לתקופות קצרות וארוכות וכן בתחומי ביטוח משיקים", כשבמסמך אחר של הרשות, מינואר 2018, נכתב, בין השאר, על "כוונותיהן של קבוצת ווייט מאונטיינס או קבוצת דיווידשילד לפעול כחברת ביטוח בתחום ביטוח הנסיעות לחו"ל ובתחומי ביטוח נוספים".

צמיחה מהירה ומרשימה לסוכנויות שהקים קצף - ששוות עשרות מיליוני דולרים / רון שטיין

מה ניתן ללמוד מדוחותיה ונתוניה של חברת ווייט מאונטיינס האמריקאית ביחס לסוכנויות הביטוח פספורטכארד ודיווידשילד? בראש ובראשונה, הם מלמדים שמדובר בשתי סוכנויות ביטוח צומחות, עם היקף לקוחות מרשים ועם תוכניות לצמיחה בינלאומית.

ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף הרבעון הראשון השנה, שתי הסוכנויות רשמו פרמיות ביטוח בהיקף מרשים של כ-113 מיליון דולר - גידול של כ-32% ביחס למחזור הפרמיות שמכרו בתקופה המקבילה אשתקד. בכלל, מדובר בגופים עם שיעורי צמיחה אדירים, וזאת מאחר שבכל שנת 2017 שתי הסוכנויות רשמו פרמיות בהיקף כולל של כ-107 מיליון דולר, לאחר שב-2016 היקף הפרמיות שהן מכרו עמד על 79 מיליון דולר, וב-2015 על 64 מיליון דולר.

גם היקף הלקוחות של שתי הסוכנויות צמח מאוד בשנים האחרונות, מכחצי מיליון לקוחות בשנת 2015 ל-800 אלף לקוחות ב-2016, וליותר מ-1.2 מיליון לקוחות בשנה שהסתיימה בסוף מארס 2018.

כמו כן, ברבעון הראשון השנה, שתי הסוכנויות של ווייט מאונטיינס ושל אלון קצף ייצרו מזומנים בהיקף של יותר מ-10 מיליון דולר, שהושקעו בהרחבת הפעילות בעולם, כולל השקת פעילות באוסטרליה (באפריל השנה, תחת המותג TravelCard) ותוכניות להשיק פעילויות בינלאומיות נוספות בגרמניה, בקנדה ובבריטניה. בעבר, דיווידשילד הקימה פעילות בסין, שלא זכתה להצלחה.

מה כל זה אומר על השווי של שתי הסוכנויות של קצף ושל ווייט מאונייטנס? מפרסומי החברה האמריקאית עולה כי ההשקעה הכוללת עבור רכישת 50% ממניות דיווידשילד בתחילת השנה, עמדה על 41.8 מיליון דולר, כשקצף שילם לה 13.5 מיליון דולר. לפיכך, השווי שנגזר מכך לשתי הסוכנויות עומד על כ-83.6 מיליון דולר לדיווידשילד וכ-54 מיליון דולר לפספורטכארד.

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה