גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוואת מחירי הטואלטיקה: למי טוב השיימינג הזה?

בסימון מוצרי הטואלטיקה שמחייב משרד הכלכלה, יש יותר מדי חורים ● פרשנות

ג'ילט / צילום: שאטרסטוק
ג'ילט / צילום: שאטרסטוק

כולם מדברים על התייקרות המזון, אבל שר הכלכלה מדבר על הוזלת מוצרי הטואלטיקה. האומנם? השבוע פרסם משרד הכלכלה בראשות השר אלי כהן רשימת מוצרים בתחום הטואלטיקה שמראים עד כמה סל הטואלטיקה הוזל - ירידה של 8% לפי המשרד, שהתפרסמה בכלי התקשורת השונים. אלא שלרשימה הזו התווספו אותיות קטנות יוצאות דופן: "נילסן לא אישרה מתודולוגיה זו".

בהודעת המשרד צוין כי "מחקר זה מבוסס בחלקו על מידע בדבר מחיר ממוצע הניתן ברישיון על-ידי נילסן למשרד הכלכלה. משרד הכלכלה יישם את המתודולוגיה שלו בכדי לקבוע את המידע הנדרש מקמעונאי להציג בקשר לצו. נילסן לא אישרה מתודולוגיה זו. המחיר הממוצע מקבוצה של מדינות חושב על-ידי משרד הכלכלה בכדי לספק אינדיקציה למחירי מדף דומים של אותם המוצרים במדינות שונות...".

נילסן היא חברה בינלאומית עם נוכחות מקומית, שפועלת בכ-100 מדינות ברחבי העולם ואוספת נתונים על מגמות קנייה וצריכה. בישראל החברה פועלת תחת השם "נילסן ישראל", והיא נחשבת לאחת החברות הבולטות באיסוף נתונים לצד סטורנקסט. אך בניגוד לסטורנקסט, היתרון של נילסן הוא שהיא לא אוספת נתונים רק על השוק המקומי, אלא מחזיקה, בזכות היותה חלק מהקבוצה הבינלאומית, נתונים גם על פעילות בשווקים רבים בעולם.

נשאלת השאלה מדוע בחרה חברת המחקר המובילה הזו שלא לאשר את המתודולוגיה של משרד הכלכלה, שכן די נדיר למצוא מקרה שבו גוף מחקר מתנער מעבודה שביצע. מנילסן לא נמסרו תגובה לשאלה זו.

סברה אחת, שכבר הועלתה ודווחה בעבר, היא הפעלת לחץ של חלק מיבואניות מוצרי טואלטיקה, שלא למסור נתונים למשרד הכלכלה. עמליה דואק, כתבת חברת החדשות, דיווחה במארס האחרון כי נילסן הקפיאה את שיתוף-הפעולה עם משרד הכלכלה, על אף שזה שילם כבר למעלה מ-800 אלף שקל עבור הנתונים. במשרד הכלכלה טענו אז כי מדובר בלחץ של היבואנים, והם אף איימו בצעדים מנהליים.

מוצרי טואלטיקה

קולגייט כמו בפורטגל, ג'ילט כמו ברומניה

אלא שהתבוננות קצרה על הנתונים שמפרסם משרד הכלכלה בעצמו, מעוררת תהיות בפני עצמה. צו סימון המוצרים מחייב את רשתות השיווק להציב שילוט שיציג את הפער בין המחיר של המוצר בישראל, לבין המחיר של המוצר במדינות נבחרות באירופה, כשמדובר בסך-הכול ב-16 מוצרים שונים. אלא שברוב המקרים מדובר בהשוואה שמתבצעת לעומת 2-3 מדינות, לעתים מדינות שמוכרות כמדינות זולות יותר מישראל, ושמופרך לחייב את הרשתות הגדולות בארץ לפרסם אליהן השוואה.

קולגייט, מותג משחת השיניים הנמכר ביותר בישראל, מציג פער של 115% במחיר לעומת המדינות הנבחרות. מי הן המדינות? פורטוגל, בולגריה וצ'כיה. עוד דוגמה? טמפונים של המותג או בה. משרד הכלכלה יחייב את רשתות השיווק להציג שלט עם פער של 63% במחיר. לעומת מי? מדינות נבחרות. מי הן המדינות הנבחרות? פורטוגל.

דוגמה נוספת: דאודורנט של ג'ילט לגברים משני סוגים. משרד הכלכלה מתאר פער של כ-80% במחיר המוצרים האלה לעומת מדינות בחו"ל. אילו מדינות? רומניה. רומניה לבדה היא המדד להשוואה. יש מוצרים נוספים כמו תחתוניות של אולוויז, שבהן הפער הוא של כמעט 50%. לעומת מי? אוסטריה וצ'כיה.

משרד הכלכלה מצא ירידה במחיריהם של 7 מוצרים שבהם עסק הצו הראשון, בשיעור ממוצע של 8%. אלא שבתוך הטבלה עצמה, מתברר כי יש מוצר מתוך השבעה שמחירו דווקא התייקר - דאודורנט ספיד סטיק ג'ל ספורט. בבדיקה הראשונה שביצע משרד הכלכלה מחירו עלה ב-1%, ואילו בבדיקה השנייה מחירו עלה ב-7% נוספים (!); כך שבסך-הכול נותרו רק 6 מוצרים שאליהם מיוחסת ההוזלה. האם שלטי השיימינג של משרד הכלכלה הם אלה שהביאו לירידת המחירים? כלל לא בטוח.

בסופרמרקט שאנחנו דגמנו בתל-אביב כלל לא היה שילוט, וכשפנינו לסדרן, הוא כלל לא ידע במה מדובר. אז מדוע ירדו המחירים בששת המוצרים האחרים? ייתכן שיש קשר לעונתיות ולתקופות מבצעים, או לצעד אחר שביצע משרד הכלכלה לפני שנה - סופר-פארם התווספה למאגרי המחירים שמדווחים מחירונים דוגמת פרייסז ומיי סופרמרקט. גם ברשתות שבהן כן הופיע השילוט, הוא הופיע על דף מודפס באותיות קטנות.

קל להאשים בפערים, קשה לספק פתרון

צריך גם לומר שהנתונים שמשווים את המחירים למדינות באירופה בוחנים את הפער במחיר, ולא את הרווחיות של רשת השיווק או של הספק. לכן, הטענה לרווחים חזיריים שאותה השמיע בעבר השר אינה ברורה, כשמבקשים לגזור אותה ממחירים שאמנם יקרים בשקל או שניים לעומת רומניה או אסטוניה, אבל לא מבטאים את שיעור הרווחיות של הרשת או של היצרן, ולא בוחנים את שכר המינימום במדינה, את הוצאות השכירות ואת שלל תנאי הרגולציה במדינות האלה. קל להאשים בפערי מחירים, אך קשה יותר לספק נתונים על שיעורי רווחיות ולהילחם בהם.

נזכיר כי התהליך הזה מתרחש כשברקע נרשמת עליית מחירים של מוצרי מזון על-ידי ספקים גדולים דוגמת תנובה, טרה, עוף טוב, סוגת ואחרים. גם יצרניות נייר כמו סנו וקימברלי קלארק העלו מחירים.

אז האם צווי השיימינג באמת מסייעים לצרכן? נראה כי אין שום דבר הצרכן יכול לעשות עם המידע הזה, חוץ מאשר להזמין לעצמו כרטיס טיסה לרומניה או לפורטוגל כדי לבצע בהן את קניית הפארם הבאה שלו.

ממשרד הכלכלה נמסר: "יש מתודולוגיה שנקבעה על-ידי חברת נילסן הבינלאומית אשר מספקת את הנתונים, המונה פרמטרים רבים של התאמה מדויקת במוצר ובנתח השוק שלו. השווקים המתאימים בצורה המדויקת ביותר לכל מוצר, הם אלה הנבחרים להצגה".

עוד כתבות

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, הקשר נותק ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים מחר עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל