x

שיתוף הפרויקט

סגור
חזרה לרשימה

בראש הפירמידה

דירוג המשפיעות 2018 של 'ליידי גלובס' מציג את הנשים שהעפילו לעמדות המפתח הבכירות ביותר בישראל, בתחומי הכלכלה והמדע, הפוליטיקה והביטחון, התעשייה והמשפט ● המנהיגות הנשית בישראל תופסת תאוצה | ורד רמון-ריבלין, עורכת "ליידי גלובס"

מי היא אשת השנה של ישראל 2018? מי היא האישה שהובילה את המהלך המשמעותי ביותר? הבחירה שלנו היא המדענית פורצת הדרך פרופ' מרסל מכלוף מהטכניון שהצליחה לפצח מנגנון לבניית רקמות איברים מהונדסות, ובראשן - הלב. הפיתוח שלה מאפשר להשתיל רקמות חדשות שהונדסו במעבדה לצרכי הצלת איברים שלא ניתנים לשיקום. להישג זה של טכנולוגיה מצילת חיים משמעויות מרחיקות לכת בשדה הרפואה. בניית לב מהונדס במעבדה מבשרת לראשונה בהיסטוריה האנושית, את ניצניה של רפואת העתיד. הישג מדעי זה מאפיל, בעינינו, על כל הישג אחר שנרשם השנה.

הבחירה באשת השנה נשענת על ערכים שחשוב לנו להבליט: לא רק מצוינות בעשייה לטובת הכלל על ידי פיצוח מנגנון ביולוגי רפואי, אלא גם מוֹבִּילִיּוּת חברתית יוצאת דופן. פרופ' מכלוף, שבאה מרקע מוחלש במיוחד כבת לאמא חד הורית שעלתה ממרוקו, וחיה בדוחק רב, הצליחה לפלס דרך בכוחות עצמה ולהתייצב בחזית המדע העולמי. מי שעסקה לפרנסתה בניקוי בתים, הצליחה להעפיל לשיאים של ידע וחלוציות עולמית כפרופסור בטכניון.

בשנת 2010 הופיעה מכלוף לראשונה בדירוג המשפיעות של 'ליידי גלובס' על פריצת דרך בתחום חקר הסרטן. זו שנה עשירית שאנו שמים דגש מיוחד על מנהיגות נשים בתחומי המדע, וזו שנה שנייה שאנו בוחרים אשת מדע כאשת השנה. שלוש מדעניות מובילות מופיעות השנה בדירוג. זו כניסתה הראשונה לדירוג של הפיזיקאית פרופ' בינה קליסקי, שפיתחה מיקרוסקופ לתחום הקוונטי, פיתוח שיאפשר פריצת דרך עצומה בפיתוח תרופות. בנוסף שולבה ברשימת המשפיעות הכימאית פרופ’ עידית תשובה, שפיתחה חומר נוגד סרטן על בסיס המתכת טיטניום. חומר זה, המתפקד כתרופה ללא תופעות לוואי, מיועד להוות תחליף לכימותרפיה הניתנת היום. אלה, כמובן, רק חלק מהמדעניות שהציגו פריצות דרך בעולם הביוכימי. חלקן פיתחו טכנולוגיות מצילות חיים, או תשתית לפיתוח תרופות כאלה, ובעשייה שלהן הופכות את העולם למקום מעודד יותר עבור האנושות.

בניית הרשימה

רשימת '50 המשפיעות' היא מוסד ותיק שהביא מגזין 'ליידי גלובס' לעולם התקשורת. הוא מציג את הנשים שהצליחו להעפיל לראש הפירמידה, לעמדות המפתח הבכירות במדינה.

בעידן הנוכחי, כשמנהלות בכירות הן כבר תופעה נדירה פחות, הולכות ומתרבות הנשים שמובילות מהלכים משמעותיים, ומצליחות לעקוף הרבה מאוד גברים גם במעוזים שהיו חסומים עבור נשים. בהשוואה לשנים קודמות, ב-2018 רשימה של 50 משקפת רק את הקצה העליון ביותר של המערכות הגדולות ביותר במדינה.

הרשימה מבוססת על מעקב שוטף, יומיומי ומקיף ש'ליידי גלובס' מקיים אחר מהלכים שמובילות נשים בתחומי הכלכלה וההייטק, הממשל והפוליטיקה, הביטחון, המדע, התעשייה והקמעונאות, המשפט והתרבות.השנה אנו עדים למספר גדול מהרגיל של בכירות שבלטו בתחומן וגרפו תשומת לב רבה. ישנן בכירות שנשארו מחוץ לדירוג ומופיעות במסגרת נפרדת, בין היתר כדי לאפשר כניסתן של דמויות חדשות בזירת המנהיגות.

22 חדשות בדירוג

שימו לב שמתוך 50 המשפיעות השנה, 22 הינן חדשות בדירוג ולא נכללו בו אשתקד. השנה נפלטו מהדירוג 8 מנהלות בכירות שפרשו מתפקידן. דורית סלינגר סיימה את כהונתה הסוערת והדרמטית כמפקחת על הביטוח ושוק ההון, זאת לאחר שהותירה חותם אישי חסר תקדים באמצעות רפורמות שהובילה תוך התנגחות עם חברות הביטוח.

סטלה הנדלר, עד לאחרונה מנכ"לית בזק, הייתה האישה החזקה ביותר בעולם הטלקומוניקציה במשך שנים. השנה, בעקבות פרשת עסקאות בעלי העניין של שאול אלוביץ' בעלי בזק, היא הובאה למעצר ולחקירות. לאחר המעצר הוחזרה לתפקידה, והמשיכה לשמש כמנכ"לית בזק, אבל בהמשך אולצה לפרוש.

פרישות נוספות נרשמו השנה מצד שתי רגולטוריות בכירות בתקשורת הישראלית: ד"ר יפעת בן חי שגב סיימה את כהונתה כיו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ואווה מדז'יבוז' סיימה כהונה כיו"ר הרשות השנייה, ועברה לעמוד בראש הרשות למעמד האישה, שם היא מובילה, בין היתר, קמפיינים לעידוד נשים להתמודדות בבחירות המוניציפליות ('תתמודדי'). במקומה התמנתה יוליה שמאלוב ברקוביץ' כיו"ר הרשות השנייה. ענת לוין, שבמשך שנים ארוכות היתה חלק בלתי נפרד מרשימת המשפיעות בישראל, ושימשה בתפקידה האחרון כמשנה למנכ"ל חברת הביטוח כלל, פרשה מתפקידה הבכיר, זאת לאחר שלא נבחרה כמנכ"לית.

השנה נרשם ציון דרך במערכת בתי המשפט. לראשונה מונו שופטת דרוזית ושופטת חרדית, שתיהן נכללות בדירוג. בנוסף מתמנה השנה לראשונה באקדמיה בישראל דקאנית ערבייה, פרופ' מונא חורי כסברי, בבית הספר לעבודה סוציאלית של האוניברסיטה העברית.

בכנסת הנוכחית נרשם שיא במספר חברות הכנסת, שהגיע ל-35. יחד עם זאת, מספר השרות עדיין נמוך יחסית: רק ארבע נשים עומדות בראש משרד ממשלתי. איילת שקד היא הבכירה שבהן, והאישה היחידה שחברה בקבינט המדיני-ביטחוני.

שקד, שרת המשפטים, שמדורגת במקום השני, נבחרה לפני שלוש שנים כאשת השנה של 'ליידי גלובס' (2015), לאחר שהצליחה להתברג לעמדה הפוליטית החזקה ביותר. היא הדמות המשמעותית ביותר מקרב הנשים בפוליטיקה הישראלית. יתרה מכך, היא נחשבת כיום לאישה שסיכוייה הגדולים ביותר להתמודד על ראשות הממשלה.

מהנדסת המחשבים, שנכנסה לכנסת רק לפני ארבע שנים, הפתיעה כשכבשה עמדה כשרה הבכירה ביותר בממשלה. אשת הימין הישראלי הוכיחה שהיא יודעת להוציא לפועל את האידיאולוגיות המוצקות שלה, בסדרה שיטתית של רפורמות תוך הפגנת מיומנויות פוליטיות מלוטשות.

הברית של שקד עם לשכת עורכי הדין שינתה את מאזן הכוחות מול בית המשפט העליון, מאחר שהיא מצליחה למנות שופטים שמרניים רבים, ובכך נזקף הישג משמעותי למחנה השמרני מול האקטיביזם השיפוטי, ולדבר משמעויות בעיצוב פני מערכת המשפט. היא מינתה מאז כניסתה לתפקיד 6 מתוך 15 שופטי העליון (שניים מתוכם השנה), ובנוסף 272 שופטים מתחילת הקדנציה (מתוכם כ-50 השנה).

ח"כ דוד ביטן סימן אותה כמועמדת לניצחון בפריימריז בליכוד אם תעבור מפלגה. היו סקרים שנתנו לה יותר מנדטים מלנתניהו, אם תעמוד בראש הליכוד. אבל בשלב הזה היא בונה על קדנציה נוספת כשרת המשפטים במסגרת מפלגתה הנוכחית. היא ימנית לאומית, אבל עכשווית ומעודכנת, פתוחה, בעלת יכולת ביצוע גבוהה והופעה אסרטיבית בתקשורת ובעיקר - לא נפוחה וגם לא לוקחת את עצמה ברצינות גדולה מדי.

מולה עומדת נשיאת בית המשפט העליון החדשה, שהתמנתה השנה, השופטת אסתר חיות. בעימות מול נשיאת העליון הקודמת, מרים נאור, שקד נתנה את הטון ואילו השנייה הובלה ונגררה, למרות ששתיהן קיימו יחסי חברות בלתי אמצעיים.

העשירייה הפותחת

העשירייה הפותחת של הדירוג כוללת, איפוא, את שתי הנשים שעומדות בראש מערכת המשפט: שרת המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון. עוד היא כוללת את המנהלות הבכירות ביותר במערכת הפיננסית. ובנוסף, את שתי המנהלות הבכירות של מערכת הביטחון: ד"ר אביטל שריפט היא מנהלת מפעל הטילים המתקדם של ישראל, וב-2014 נבחרה על ידינו כאשת השנה, לאחר שהובילה את פיתוח הטכנולוגיה שהצילה חיים רבים בעורף במבצע 'צוק איתן'. מדובר בפיתוח המכ"מ שאפשר התרעה של דקה למציאת מחסה לפני התפוצצות הטילים ששוגרו לעברנו. בנוסף נכנסת השנה לראשונה לדירוג הפיזיקאית ד"ר רונית נתנזון, שאחראית על מערך ההגנה האווירית של ישראל בתעשייה האווירית. תחום זה, שהופך להיות מרכזי בסדרי העדיפויות של מערך הביטחון, הוא יעד להגדלת תקציבים מאסיבית.

מול הייצוג הדל של נשים במקצועות ההנדסה מזדקרת תופעה מעניינת של מנהלות מזן חדש המגיעות מרקע הנדסי ומטפסות לעמדות הבכירות ביותר בתעשייה הביטחונית, תוך שהן תורמות תרומה חסרת תקדים.

אחד המינויים המרשימים של השנה הוא זה של ד"ר יואל מארק, שהצטרפה לאמזון העולמית בתפקיד סגנית נשיא עולמית למחקר. מארק אחראית עתה על פרויקט אלקסה שופינג, העוזרת האישית הדיגיטלית המהפכנית. הדבר הופך אותה לישראלית עם ההשפעה הגדולה ביותר במקדש החדשנות העולמי. היא לא מנהלת שלוחה ישראלית של ענק בינלאומי כמו מנכ"לית פייסבוק ישראל או מנכ"לית מיקרוסופט ישראל. פה מדובר באחריות ישירה לאחד הפיתוחים המהפכניים והמרכזיים של אמזון העולמית.

בתחום הפוליטי מסתמנת השנה דרך חדשה עבור שתי פוליטיקאיות שעברו לעמוד בראש מפלגה. האחת היא חברת הכנסת תמר זנדברג, שנבחרה לעמוד בראש מפלגת מרצ, והשנייה היא חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, שמקימה מפלגה חדשה, שבראשה תעמוד, לאחר שפרשה ממפלגת ישראל ביתנו. שתיהן נכנסות לראשונה לדירוג המשפיעות.

בשנתיים האחרונות נרשם עיבוי נוסף בשדרת המנהיגות הכלכלית הנשית של ישראל בשדה הרגולטורי. הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין הצטרפה לכוח ההולך וגדל. נגידת בנק ישראל בחרה לפני שנתיים בד"ר חדוה בר כמפקחת על הבנקים. עתה מתמודדת בר על תפקיד הנגידה במקום ד"ר קרנית פלוג, שעומדת בפני פרישה. השנה הצטרפה לרשימת הרגולטוריות הבכירות ביותר ענת גואטה, שהתמנתה כיו"ר הרשות לניירות ערך, ובנוסף התמנתה סיגל יעקובי ככונסת הנכסים הראשית. שתיהן נכנסות לראשונה לדירוג המשפיעות.

הנגידה קרנית פלוג זוכה בעולם להערכה ולפרסים, אבל במגרש הביתי היא נתפסת לא מספיק דומיננטית. היא לא רוותה נחת ביחסים עם שר האוצר וראש הממשלה, שהוא ניאוליברל בתפיסתו, בעוד שהיא חמושה בהשקפת עולם כלכלית חברתית. פוליטיקאים מ'כולנו' קידמו בברכתו של שר האוצר כחלון הצעות חוק פרטיות נגד הבנקים, למורת רוחה.

בתוך האש הציבורית שחטפה, בר עומדת באומץ בחזית מול השתלחויות הציבור והפוליטיקאים בבנק ישראל ובפיקוח על הבנקים. סגנונה מוחצן ונחוש יותר מזה של הנגידה הפורשת. היא עומדת מול המתקפות בלי למצמץ. כנציגת בנק ישראל היא מאמינה שהציבור צריך להודות על כך שמחקו אשראי של לווים גדולים ולא נפל בנק. בשנים האחרונות הפחיתו הבנקים באופן דרמטי את האשראי ללווים גדולים, והסיטו את המאמץ לכיוון העסקים הקטנים. הפיקוח על הבנקים נקט צעדים כדי לנסות להבטיח זהירות במתן אשראים, אבל חטף מהבנקים ביקורת על כך שחונקים אותם ואת המשק.

בר משקיעה מאמץ בניסיון להפוך את זירת התשלומים לחדשנית, כמו במקומות רבים בעולם. היא פועלת לכך שבעוד שנים אחדות הלקוחות יוכלו לעשות אל כל התשלומים גם לבתי עסק וגם לאנשים באמצעות הנייד.

אם יש תחום בישראל שבו הנשים משיגות דומיננטיות בראש התאגידים הגדולים הרי זה תחום הפיננסים. בראש שלושת הבנקים הגדולים עומדות נשים. כך גם בראש החברה האם של בנק הפועלים, אריסון השקעות, עומדות שתי מנהלות בכירות מאוד - שרי אריסון, הבעלים, ואפרת פלד, המנכ"לית, שהובאו לאחרונה לחקירות במשטרה בעקבות פרשת השוחד של שיכון ובינוי מקבוצת אריסון.

רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית לאומי, שומרת על מעמדה כמנהלת החזקה והמשפיעה ביותר במערכת הבנקאית. היא הצליחה למכור לאחרונה את חברת האשראי של הבנק, לאומי קארד, במחיר הגבוה בכ-30% משווייה, ובכך להקדים את בנק הפועלים שמצווה כמוה להיפטר מחברת כרטיסי האשראי שברשותו. מנכ"לית לאומי מצליחה לשמור את תמר יסעור בראש החטיבה הדיגיטלית של לאומי, שכוללת את הבנק הדיגיטלי החדש שהושק אשתקד במטרה להפוך למקור הצמיחה של הבנק. רוסק עמינח שואפת לצרף מאות אלפי צעירים ל'פפר'. לאומי תחת הנהגתה מנסה להפוך לחברת טכנולוגיה שעוסקת בפיננסים.

בבנק הבינלאומי הצטרפה לסמדר ברבר צדיק, המנכ"לית, אירית איזקסון כיו"ר לפני כשנתיים. היא האישה הראשונה והיחידה שהתמנתה לתפקיד יו"ר של בנק גדול בישראל. לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית דיסקונט, מצליחה לחולל מהפך בבנק שכמעט הוכרע תחת גודש הסכסוכים והבעיות.

מיכל עבאדי בויאנג'ו, מאושיות הכלכלה הישראלית, פרשה מתפקידה כחשבת הכללית במשרד האוצר, תפקיד שהקנה לה כוח והשפעה עצומים. בהמשך נעתרה להצעתה של זהבית כהן, השותפה באייפקס, להתמנות כיו"ר פסגות, זאת לאחר שדחתה את ההצעה להתמנות כמנכ"לית חברת הביטוח מגדל.

טלטלה בקמעונאות

בעוד הרגולטוריות הישראליות מרכזות הרבה מאוד עוצמה ובולטות, נשות ההון ממשיכות להישמר מהציבור מאז ימי המחאה החברתית. גם השנה נכללות בדירוג ארבע מנהלות שירשו את הונן ועומדות בראש קבוצות רבות עוצמה: שרי אריסון, כאמור, עופרה שטראוס, ליאורה עופר ודנה עזריאלי.

עזריאלי ועופר מחזיקות כל אחת בבעלות על הקניונים הגדולים בישראל ומתחרות ביניהן, כל אחת עם קבוצת הקניונים שבבעלותה, ובה בעת מתמודדות עם האיום העולה והמכביד מאוד של הגידול המאסיבי בקניות אונליין, על חשבון קניות בקניונים.

קבוצת קניוני עזריאלי מתחרה ישירות בקבוצת קניוני עופר, ובראשם קניון רמת אביב של עופר, השותפה גם בבנק המזרחי. חוק הריכוזיות מחייב אותה למכור את האחזקות הריאליות שלה (מליסרון) או את האחזקות הפיננסיות שלה (בנק מזרחי טפחות) עד סוף 2019. עופר החליטה להשאיר בידיה את מליסרון, ולבצע עסקה שבמסגרתה יירכשו המניות שלה בבנק על ידי חברת לין, שתוחזק על ידי בן הדוד שלה, אייל עופר.

למרות הייצוג הגבוה שיש לנשים בצמרת הפיננסים, בחברות ציבוריות רגילות יש ייצוג חסר לנשים. שלוש משפיעות עומדות בראש חברות מזון: עופרה שטראוס, יו"ר ובעלי קבוצת שטראוס, שהיקף פעילותה כ-8.5 מיליארד שקל, ענת שון־גרוס, שעומדת בראש תשלובת מחלבות תנובה, שהיקף פעילותה כ-4 מיליארד שקל, וכן ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור, שחטפה מכה תדמיתית ומסחרית קשה לפני כשנתיים, בעקבות פרשת הסלמונלה בקורנפלקס, ומתאוששת בהדרגה. היקף הפעילות של יוניליוור מוערך בכמיליארד שקל.

זו הייתה שנה מוצלחת עבור שטראוס, שהציגה ביצועים משופרים מבחינה עסקית בתחומי הקפה, הסלטים והמים. אל מול התחזקות זו האתגר החדש של שטראוס הוא למצוא במהירות מנכ"ל חדש שיחליף את גדי לסין, שפרש עקב מצבו הבריאותי.

מנכ"לית חדשה בתחום תעשיית המזון היא נילי צור, שהתמנתה לעמוד בראש קבוצת ויסוצקי. צור שימשה בעבר בתפקיד בכיר באסם נסטלה, ולאחר מכן עברה לנהל את פעילות הקפה של נסטלה בהודו. לאחר שסימנה כיעד להתמנות כמנכ"לית אסם, ולא קיבלה את מבוקשה, נטשה את הקפה לטובת התה. היום היא עומדת בראש פעילות שמוערכת בכ-350 מיליון שקל, ונכנסת לשורה של תחומים חדשים מעבר לתה.

המקום שממנו נפקד, כמעט, מקומן של נשים בכירות, הוא ראש הרשתות הקמעונאיות. אין בארץ אפילו לא מנהלת אחת של רשת מזון. עם זאת, סבירות גבוהה שהדבר ישתנה בעתיד הקרוב. רמי לוי הודיע באפריל האחרון שבכוונתו למנות בעתיד את בתו, יפית אטיאס לוי, 35, למנכ"לית רשת המזון רמי לוי שיווק השקמה.

במשך שנים ארכות בלטה אילנה קאופמן כמנכ"לית רשת העיצוב לבית גולף כיתן. לפני כשלוש שנים פרשה מתפקידה, ומי שהייתה סגניתה, טליה פורת, ועזבה ב-2009 כדי לעמוד בראש רשת מתחרה, מצליחה להיכנס השנה לראשונה לדירוג. פורת, מנכ"לית רשת פוקס הום, שמונה כיום כבר מעל 80 סניפים, עם היקף מכירות של כ-300 מיליון שקל, מהווה עוגן צמיחה ורווחיות משמעותי בפורטפוליו של קבוצת פוקס, שהיקף פעילותה כ-3 מיליארד שקל.

אקטיביזם עכשיו

במשך שנים ארוכות קבלנו על העובדה שאין כמעט נשים שמקימות סטארט-אפ טכנולוגי למרות חסמי הכניסה הנמוכים לתחום. בשנה שעברה החלו לבצבץ זרעים של שינוי. בתחילה היה זה זרזוף של מקרים בודדים, אולם השנה אנחנו עדים לשטף מרשים יותר. כל סטארט-אפיסטית מצליחה מעוררת השראה בקרב מעגלים חדשים שבהם החלו לפעול יזמיות טכנולוגיות נוספות, ואלו עמדו במרכז הכיסוי התקשורתי שלנו בשנתיים האחרונות. דור חדש של נשים צעירות ומיומנות מאוד מתעלות את האנרגיות והמשאבים להקמת סטארט-אפ משלהן. הן סוללות את הדרך להרבה נשים אחרות שרואות בכך אופק חדש לפעילות.

תחום ההייטק, שכמעט נעדר נשים בעמדות הנהגה, עובר שינוי חד. גם עלייתן של נשים המשקיעות בסטארט-אפים הופכת גורם משמעותי בענף, ומסתמנת כהתפתחות מעניינת השנה. הן לא רק שותפות בקרנות ההון סיכון הגדולות, אלא גם מקימות קרנות משל עצמן.

זירה נוספת שהיוותה כר פעולה פורה מאוד לנשים השנה היא שדה האקטיביזם. פעילות שנאבקות לשינוי חברתי בזירות השונות לרבות מאבק בזנות, בזיהום אוויר, באפליה, בקיפוח, הופכות דומיננטיות בשיח הציבורי. אחד האירועים המשמעותיים השנה היה מחאת הלהט"ב על חוק הפונדקאות, שהביאה עשרות אלפי מפגינים וחברות עסקיות לתמוך באירוע המחאה המרכזי. את המאבק הובילה חן אריאלי, יו"ר אגודת הלהט"ב.

השנה הייתה שנת הפריצה המשמעותית של נטע ברזילי זוכת האירוויזיון וגם של גל גדות, שבעקבות הצלחת הסרט 'וונדרוומן' הפכה לשגרירה אפקטיבית במיוחד של ישראל בעולם והתברגה בעשירייה הפותחת של שיאניות השכר בהוליווד. בנוסף, המתעמלת האמנותית לינוי אשרם זכתה בשתי מדליות זהב בתחרות גביע העולם שנערכה במינסק - את שוברות השיאים הבינלאומיים אנו מציינים בנפרד מהדירוג.

גם לנשות הטלוויזיה ומגישות החדשות אנחנו מקצים התייחסות מיוחדת: זו שנה שנייה שאנחנו עורכים סקרים בציבור הרחב, יהודי וערבי, כדי לבחון את מידת ההערכה והאהדה כלפיהן על מנת לגלות מי הפופולריות והמשפיעות ביותר. האחיזה הרחבה שיש לסיון רהב מאיר בציבורים רחבים זוכה לתיקוף גם השנה.

בתחום התקשורת בלטה השנה המנהיגות הנשית של אלונה בר און וענת אגמון, שרכשו אשתקד את הבעלות על 'גלובס'. שתיהן, המו"ליות היחידות של עיתון יומי בארץ, נפקדות מהדירוג בשל ניגודי עניינים ('ליידי גלובס' הוא חלק מ'גלובס').