הדולר מתחזק: אילו שווקים מתעוררים משלמים מחיר כבד?

אל הפזו הארגנטיני והלירה הטורקית, שנקלעו למצוקה מיוחדת בגלל בעיותיהן הפנימיות של המדינות, הצטרפו הרופי ההודי והאינדונזי, הרנד הדרום אפריקאי והריאל הברזילאי • לכל המדינות האלה חובות נקובי דולרים, והתחזקות הדולר כתוצאה מהעלאות הריבית בארה"ב מנפחת אותם ומעוררת חשש לגבי היכולת לפרוע אותם

עמדת החלפת כספים באיסטנבול. / Osman Orsal , צילום: רויטרס
עמדת החלפת כספים באיסטנבול. / Osman Orsal , צילום: רויטרס

הפזו הארגנטיני צלל ביום ה' שעבר לשפל חסר תקדים - שהמריץ את הבנק המרכזי להעלות את הריבית ל-60% - והלירה הטורקית המשיכה ליפול. ארגנטינה וטורקיה נקלעו למצוקה מיוחדת בגלל בעיותיהן הפנימיות, אך כלכלות מתפתחות ברחבי העולם נפגעו גם כן מהעלאות הריבית שמבצע הבנק המרכזי של ארה"ב ושמחזקות את המטבע האמריקאי. התחזקות הדולר התפיחה את עלויות החובות נקובי הדולרים העצומים של כמה מדינות מתפתחות, ונגידי בנקים מרכזיים מביעים חשש מהכיוון שבו בחר הפד.

בשווקים המתעוררים נרשמה טלטלה בתגובה לצניחת הפזו הארגנטיני ב-7.5% לעומת הדולר בן לילה, לאחר שהנשיא מאוריסיו מאקרי הודיע כי ביקש מקרן המטבע הבינלאומית להאיץ את אספקת חבילת סיוע החירום בת 50 מיליארד הדולר. ביום ה' העלה הבנק המרכזי של ארגנטינה את הריבית ל-60% כדי לבלום את צניחת הפזו, אך המטבע המשיך לצנוח וסיים את היום עם שחיקה של 12.2% בערכו.

ביום ה' ירדה הלירה הטורקית ב-2.8% לעומת הדולר, והתקרבה לשפל שרשמה במועד מוקדם יותר באוגוסט בשל החששות מהתערבות פוליטית במדיניות המוניטרית ומהחוב הדולרי הגדול של המדינה.

אבל לא רק המטבעות של ארגנטינה וטורקיה נקלעו לקלחת. הראנד הדרום אפריקאי נפל ב-2.5%, והרופי האינדונזי סיים את היום ברמה הנמוכה ביותר שלה לעומת הדולר בתקופה של קרוב לשלוש שנים. הריאל הברזילאי התקרב לשפל של יותר משנתיים, והרופי ההודי צלל לשפל חסר תקדים.

זעזועים אלה בשוקי המטבע ממחישים את התלות הבינלאומית הכבדה בדולר. כ-48% מההלוואות חוצות הגבולות בשווי כולל של 30 טריליון דולר בעולם מתומחרות במטבע האמריקאי, לעומת 40% לפני עשר שנים. התנודות בשערי המט"ח משפיעות על כושר שירות החוב. מכיוון שהריבית בארה"ב עדיין נמוכה בקנה מידה היסטורי, והדולר רשם התאוששות של כ-50% בלבד מהשיאים שרשם ב-2016, עלול הלחץ לגבור בתגובה להידוק גובר של המדיניות המוניטרית של הפד.

"לאחר מה שקרה בטורקיה, השוק התחיל לשאול איזו מדינה היא הבאה בתור: דרום אפריקה, ברזיל, אינדונזיה", אמר אריק וונג, מנהל השקעות באג"ח בפידליטי. "השוק עדיין נתקף פחד מפעם לפעם, ומנסה להבדיל בין הטובים לרעים".

"לנוכח הדומיננטיות של שוקי ההון והמוסדות האמריקאיים ומעמדו הדומיננטי של הדולר במערכת הפיננסית העולמית, כל מהלך שינקוט הפד מהדהד בהכרח ברחבי העולם", אמר אסוואר פרסאד, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קורנל.

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר במאי כי "לעתים קרובות יש הגזמה בתיאור השפעתה של המדיניות המוניטרית של ארה"ב" על התנאים הפיננסיים בעולם, וכי הצמיחה המהירה בשווקים המתעוררים ומחירי הקומודיטיס משחקים תפקיד גדול יותר בזרימות ההון". אך נגידי הבנקים המרכזיים בהודו ובאינדונזיה הביעו חשש מהכיוון של מדיניות הפד, וביקשו להגביר את התיאום הבינלאומי.

ממשלות וחברות בעלות תלות כבדה במימון זר חשות את הלחץ באופן החזק ביותר. סוכנות מודי'ס ערכה השוואה בין - מצד אחד - החובות החיצוניים שמועד פירעונם יחול בשנה הבאה והפיקדונות הבנקאיים הזרים לבין - מצד שני - יתרות המטבע, במטרה ליצור "אינדיקטור של פגיעות חיצונית". אינדיקטור זה מצביע על פגיעות בדרום אפריקה, ארגנטינה, טורקיה, גאנה, סרי לנקה, מלזיה ומדינות נוספות.

גם מטבעות שצמודים לדולר היו נתונים ללחץ. הונג קונג הוציאה סכומים משמעותיים כדי להגן על הצמדת המטבע שלה לדולר, ובנקים מרכזיים בבחריין ובלבנון הבטיחו לשמור על ההצמדה של מטבעותיהם.

רגהוראם רג'אן, לשעבר נגיד הבנק המרכזי של הודו, אמר שהפד וקובעי המדיניות בשווקים המתעוררים לא יוכלו אף פעם לתזמן את הכלכלות שלהם באופן מושלם.

"לרוע המזל, זאת המציאות של העולם שבו אנחנו חיים", אמר רג'אן לפני כשבועיים ל"וול סטריט ג'ורנל" בכנס המדיניות המוניטרית בג'קסון הול, וויומינג. "יש לקוות שבסופו של דבר נצליח לשלב מידה מסוימת של אחריות בינלאומית בתיאור תפקידם של הבנקים המרכזיים כדי למנוע זליגה של השפעה שלילית".

השפעת מדיניות הפד על שאר מדינות העולם עלולה בסופו של דבר להכות כבומרנג את כלכלת ארה"ב, מכיוון שהתחזקות הדולר והעלייה בתשואות האג"ח מייקרות את האשראי ושואבות כסף ממדינות אחרות תוך פגיעה בכלכלותיהן וברמת הביקוש בתחום הסחר הבינלאומי. הפד מעלה את הריבית ומבטל בהדרגה את תוכנית רכישת האג"ח המסיבית שלו, הידועה בכינוי 'הקלה כמותית', ובמקביל עולות התשואות של האג"ח האמריקאיות הממשלתיות, והופכות את השוק הזה לאטרקטיבי יותר בקרב משקיעים בינלאומיים.

"יש פער עצום בין הערכת הפד שהשפעת ביטול ההקלה הכמותית תהיה זניחה ומקומית ושהיא כבר מתומחרת - לעומת מה שגילינו אנחנו במונחי השוק: שקרוב לוודאי שההשפעה תהיה משמעותית ועולמית", אמר מאט קינג, מנהל עולמי של אסטרטגיית מוצרי אשראי בסיטי.