פשיעה כלכלית בישראל: הונאה וזיוף אבל גם שוחד ומימון טרור

הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים מפרסמת הבוקר את דוח הפעילות השנתי שלה, ממנו עולה כי תחום העבריינות המוביל הנקשר לעבירות הלבנת הון הוא הונאה, זיוף ומרמה ולאחר מכן שוחד, עם עלייה קלה במספר המקרים ביחס לאשתקד • עלייה נרשמה גם במספר הדיווחים שהגיעו מהמערכת הבנקאית ומשירותי המטבע (הצ'יינג'ים)

ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון / צילום: רן יחזקאל
ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון / צילום: רן יחזקאל

הפשיעה הכלכלית בישראל: בעיקר הונאה, זיוף ומרמה אבל גם שוחד ומימון טרור - כך עולה מדוח שמפרסמת הבוקר (ב') הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים. על-פי הדוח שמסכם את פעילות הרשות בשנת 2017, תחום העבריינות המוביל שנקשר לעבירות הלבנת הון היה הונאה, זיוף ומרמה (26% מהמקרים); 23.4% מהעבירות היו בתחום השוחד והשחיתות הציבורית; ו-10.4% בתחום של מימון טרור. מדובר בירידה קלה במספר מקרי ההונאה ביחס לשנה הקודמת ובעלייה קלה במספר מקרי השוחד (שהיקפם עמד בדוח הקודם על כ-20%).

מהדוח ניתן ללמוד את הדפוסים השכיחים להלבנת הון שהם בראש ובראשונה: העברות בינלאומיות ושימוש במזומן (15.6% ו-14% מהמקרים בהתאמה), באמצעות נותני שירותי מטבע - צ'יינג'ים (8%), הסתייעות במלביני הון מקצועיים (5%), חברות ואנשי-קש (4.5%), פעילות במקלטי מס (7.5%), פעילות בנדל"ן (6%) ועוד.

הרשות לאיסור הלבנת הון הוקמה בשנת 2002 מכוח החוק לאיסור הלבנת הון, ובהמשך נוספו לה סמכויות מכוח החוק לאיסור מימון טרור. הרשות מסייעת לגורמי האכיפה באיתור עבירות מהסוגים הללו, ובשנה האחרונה החמירה את חובות הדיווח על עסקאות נדל"ן, את חובות הדיווח של שירותי מטבע, ולאחרונה, כפי שנחשף ב"גלובס", החלה גם לקנוס עורכי דין שלא דיווחו ולא סימנו כנדרש לקוחות שיש בפעילותם סיכון להלבנת הון.

הרשות מפרסמת היום כי בשנת 2017 חל גידול ניכר בבקשות מידע של גופי האכיפה והביטחון לקבלת מודיעין פיננסי ממנה - גידול של 27% בשנה. הרשות משתפת פעולה עם יחידות מודיעין פיננסי מקבילות בעולם ועם מוסדות בנקאיים ופיננסים בישראל ובעולם. כך, למשל, מספר הדיווחים ה"בלתי רגילים" שהתקבלו בשנה החולפת ממוסדות פיננסים ואשר הגיעו בעקבות פעילות שנחזתה על-ידי המוסד הפיננסי כחריגה, עלה ב-13% ביחס לשנה הקודמת ועמד על מעל 88 אלף דיווחים בשנה. השנה חלה מגמת עלייה גם בדיווחים החריגים שהגיע מסקטור נותני שירותי המטבע (הצ'יינג'ים), להבדיל מהמערכת הבנקאית המסורתית, ומספרם של הדיווחים עלה, כך שהם מהווים כעת 26% מכלל הדיווחים הבלתי רגילים לשנת 2017.

דוח הרשות לשנת 2017 סוקר גם את הפעילות בתחום המשיק לתחום הביטחוני ובעיקר באספקטים של מימון טרור, כאשר הרשות מדווחת כי נטלה השנה חלק פעיל בפרויקטים בינלאומיים ובמיזמים מקומיים המתמקדים בהיבטים של מימון טרור, וביניהם פרויקטים שעסקו בדרכי הגיוס של פעילי טרור, בדרכים לסיכול מימון טרור, במנגנוני החלפת מידע בין גופים רלוונטיים ברמה הלאומית ובשינויים בדרכי מימון טרור של ארגון דאע"ש.