בעקבות הסדרים כובלים: תנובה סופגת קנס של 25 מיליון שקל

החברה הודתה בהסדרים כובלים מול שופרסל ומגה • המנכ"ל לשעבר אריק שור ומנהל חטיבת המכירות לשעבר ארז וולף נקנסו ב-75 אלף שקל כל אחד • לקוחות שרכשו באשראי בשופרסל ובמגה בספטמבר 2017 - יזוכו • האם מדובר במכה קלה בכנף או בהרתעה מספקת?

מנכ"ל תנובה, אייל מליס / צלם: אוריה תדמור
מנכ"ל תנובה, אייל מליס / צלם: אוריה תדמור

בית הדין להגבלים עסקיים אישר את הצו המוסכם בין חברת תנובה לבין רשות ההגבלים העסקיים המטיל על חברת המזון הגדולה בישראל קנס של 25 מיליון שקל בעקבות הסדרים כובלים שביצעה. בנוסף, שני נושאים משרה לשעבר בתנובה יישאו באחריות אישית וייאלצו לשלם לקופת המדינה קנס בגובה של 75 אלף שקל כל אחד. מדובר במנכ"ל החברה לשעבר, אריק שור; ובמנהל חטיבת המכירות לשעבר, ארז וולף, המכהן כיום כמנכ"ל מחלבות גד.

השופט עודד שחם אישר במסגרת דיון שהתנהל בדלתיים סגורות את הצו המוסכם המתייחס ל-3 הסדרים כובלים שביצעה תנובה בין השנים 2008 ל-2011, טרום המחאה החברתית. מדובר בתקופה שבה החברה הייתה בשליטת קרן אייפקס ובניהולה של זהבית כהן. כיום היא נשלטת על-ידי קונצרן ברייט פוד הסיני.

לפי ההסדר, תנובה הודתה בשני מקרים שבהם הכתיבה לרשתות הקמעונאיות את המחיר לצרכן של מוצריה - בפעם האחת מול שופרסל ובפעם השנייה מול מגה. הפרה נוספת התרחשה בחג שבועות 2011, עת פנתה תנובה לשופרסל ולמגה וביקשה לערוך מבצע זהה לכל ספקיות החלב - תנובה, שטראוס וטרה - בכל הנוגע לגבינה לבנה באריזות של 250 גרם, כך שלא תתקיים תחרות בין הספקיות. הן שופרסל והן מגה נענו לבקשת תנובה וערכו שתיהן מבצע אחיד לכל הספקיות.

הצו המוסכם שגובש הוא סיומה של חקירת מחלקת החקירות ברשות ההגבלים שהחלה לפני יותר מ-6 שנים, כשהחשדות שנחקרו הם להסדרים כובלים ולהפרות צו הספקים. אלא שבמקום לשלם את הסכום לקופת המדינה, כנראה כחלק מהמדיניות שמאפיינת את הרשות, כמו גם את משרדי האוצר והכלכלה, מי ש"ייהנה" מהכסף הזה הם הצרכנים. כלומר, הסכום - 25 מיליון שקל - יחולק באופן שווה בין כל מי שקנה בכרטיס אשראי בספטמבר 2017 ב"שתי רשתות השיווק הגדולות בישראל". הכסף יועבר אוטומטית, ללא צורך בכל פעולה, וישירות לכיסם של צרכני רשתות השיווק דרך כרטיסי האשראי. מי שרכש במזומן לא ייהנה מהפיצוי. 

יש דמות אחת שנותרה מחוץ להסדר הזה, לפחות מבחינת האחריות האישית, והיא אייל מליס, מנכ"ל תנובה כיום. לפי גורמים מעורים, מליס, שכבר באותן שנים היה דמות מפתח בחברה בהיותו מנכ"ל תשלובת החלב, היה זה שמדווחים לו בסוגיות כמו מכירות ומבצעים, כשמי שהיה אחראי עליהם בפועל הוא מנהל המכירות של תשלובת החלב, כאמור וולף. על רקע הפרשה, נציין, שינה שור את מבנה החברה גם בהיבט של הדיווחים הללו.

סכום מעורר הרתעה? 

במבט ראשון נדמה כי יש כאן בשורה שכן מדובר בקנס הגבוה ביותר שהטילה הרשות אי-פעם על מפירה בודדה על עבירות הגבלים עסקיים. 25 מיליון שקל הם הרבה כסף באופן אובייקטיבי, אך נשאלת השאלה האם מדובר בסכום מעורר הרתעה בהיקפו מבחינת מי שנדרשת לשלם אותו (וגם מבחינת המתחרות שלה), וכמה הוא מהותי ביחס לרווחים שלה.

בתקופה שבה דוחותיה הכספיים של תנובה היו עדיין ציבוריים, דהיינו 2014, מחזור המכירות השנתי שלה נע בין 6-7 מיליארד שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-410 מיליון שקל (לעומת 520 מיליון שקל ב-2013). כלומר, 25 מיליון שקל היוו כ-6% מהרווח שלה באותן שנים. סביר שלאור השינויים בשוק התמונה השתנתה, ואולם הקנס מתייחס לשנים עברו. 

בהקשר הזה אמר היום (ב') גורם בענף כי להערכתו מדובר ב"פלוס-מינוס יום מכירה אחד של תנובה. זו אפילו לא מכה קטנה בכנף". מנגד, גורם אחר העריך, ביחס לשאלה האם מדובר בסכום מהותי עבור תנובה, כי "זה בוודאי לא נעים. בעיניי ההתרעה היא בעצם ההחלטה. אני מעריך שלא תנובה ולא ספק אחר יפעלו היום כמו שהחברה פעלה ב-2011". 

עם זאת, צריך לזכור כי מדובר בעוד חבטה עבור תנובה מצד הרגולציה (ואחרים) בשנים האחרונות. כך שהקנס הזה מצטרף למכות הנוספות שנחתו על תנובה מאז נמכרה לסינים: פתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס של גבינה צהובה ובשר; המותג הפרטי של רשתות המזון; התחרות שהתחזקה דרמטית מול טרה מאז שהוקמה מחלבת נועם, כשגם מחלבת גד התבססה והתחזקה בנישה שלה; ופעילויות הפסדיות עבורה דוגמת הפטם ממנו יצאה השנה; כשסימן שאלה מרחף גם מעל ההצדקה לפעילות הביצים שלה. כל אלה מצטרפים לחברה שמסוכסכת עם הצרכן שהורישה קרן אייפקס לברייט פוד - סכסוך שהגיע לשיאו עם מחאת הקוטג' ב-2011.

ואם כל זה לא מספיק, בשנה וחצי האחרונות זינק מחיר החלב הגולמי בלמעלה מ-10% והביא את תנובה למצוקה גם בקטגוריות המוצרים המפוקחים שמהוות קרוב למחצית מהמכירות שלה. מנכ"ל החברה, אייל מליס, אף טען בדיון בכנסת כי היקף הנזק שנגרם לה מסתכם במאות מיליוני שקלים, כך שנראה ש-25 מיליון השקלים הנוכחיים מתגמדים לעומתם.

מתנובה נמסר בתגובה: "מדובר ב-3 אירועים שהתרחשו לפני 10 שנים ולפני 7 שנים, תחת הבעלות הקודמת של תנובה. המנהלים שלגביהם החליטה הרשות לנקוט צעדים אישיים אינם עובדים היום בחברה. הנהלת תנובה מקפידה על קיום הוראות דיני ההגבלים‏ העסקיים ומשקיעה משאבים ניכרים בהדרכת עובדיה לקידום מטרה זו. תנובה יצאה זה מכבר לדרך חדשה, והמשך המחויבות שלנו לצרכנים ולקהל לקוחותינו ‏עומד בראש סדר העדיפות שלנו".