ה-OECD: העלאת הריביות בעולם יוצרת סיכון בשל רמות החוב

לפי הדו"ח שפורסם היום, המצב הפיננסי והעסקי גם יושפע מיכולתה של ממשלת סין לנהל את הסיכונים השונים לכלכלת המדינה, בפרט רמת החוב הגבוהה והמינוף הגדול של המערכת הבנקאית הרשמית אך גם של המערכת הבנקאית הלא פורמלית ושל תעשיית ניהול העושר

שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק
שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק

דו"ח חדש של ארגון ה-OECD אשר פורסם היום (ב') מזהיר שהעלאת הריביות בעולם, הצפויה בתקופה הקרובה, יוצר סיכון מיוחד למגזר הפיננסי והעסקי בעולם בשל הרמות הגבוהות של חוב. סיכון זה, אומר הדו"ח, יעמיד במבחן את הרפורמות הפיננסיות שהונהגו בעקבות המשבר של 2008, במיוחד השאיפה ליציבות פיננסית שמוטמעת בכללי באזל השלישי.

על פי התחזית הפיננסית והעסקית של הארגון, למרות שהחיזוק של כללי הלימות ההון בעולם, המודלים העסקיים של בנקים גדולים בעלי חשיבות אסטרטגית השתנו מעט מאד למרות המשבר של 2008. כך, לדוגמה, הערך של ניירות ערך נגזרים שנסחרים מחוץ לבורסות (over the counter) היה 532 טריליון דולר במחצית השנייה של 2007, רק מעט מתחת לערכם לפני המשבר שפרץ ב-2007, כאשר ערכם הגיע ל-586 טריליון דולר.

לפי הדו"ח, המצב הפיננסי והעסקי גם יושפע מיכולתה של ממשלת סין לנהל את הסיכונים השונים לכלכלת המדינה, בפרט רמת החוב הגבוהה והמינוף הגדול של המערכת הבנקאית הרשמית אך גם של המערכת הבנקאית הלא פורמלית ושל תעשיית ניהול העושר. הדו"ח קובע שקשה לאמוד את סיכון בשל העדר מידע על היקף החובות האבודים ונכסים לא מבינים במאזנים של חברות אלה. אם סיכון לא יובא בחשבון במדינות אחרות, מידת הפגיעה בהן יכולה להגביר את הנזק של זעזוע בסין מעבר לגבולות של המדינה.

בהקשר זה הדו"ח קורא לסין להעריך בצורה מציאותית את התועלת הכלכלית של מיזמי תשתית רבים שהיא מבצעת, במיוחד אלה במימון זר, כדאי לוודא שיש להם הצדקה כלכלית והשפעה חיובית גם על שותפותיה הכלכליים של סין. מצד שני הדו"ח טוען כי על המוסדות הלא סינים המממנים מיזמיים אלה לפעול על פי קריטריונים ברורים ומתוך הערכות מציאותיות של עתיד הפרויקטים האלה. הדבר מחייב הקצאת מקורות נכונה, התכנות של מיזם ובנייתם על פי סטנדרטים בינלאומיים.

הדו"ח מציין כי סין יכולה להרוויח מנהגת קריטריונים שקופים לביצוע רכש ממשלתי ובניית מיזמי תשתית, שקיפות בפעילות של חברות ממשלתיות סיניות, פעולה נמרצת נגד שחיתות במיזמי תשתית, והנהגת קריטריונים להחלטה על השקעות סיניות מחוץ למדינה.